Adviseurs, waar blijft de revolutie? De top van de financiële sector erkent dat er niet snel genoeg geanticipeerd wordt op veranderingen. Tijd voor actie. 4 juli 2014 12:45 • Door Ruben Munsterman ‘The times they are a changin,’ zong Bob Dylan over de sociale revolutie in de jaren 60. Hoeveel nostalgie de sixties bij sommigen ook oproept, eigenlijk geldt de uitspraak voor alle periodes en alle aspecten van de samenleving, want tijd staat nooit stil. Vermogensbeheerders kunnen daar op dit moment als geen ander over mee praten. Toenemende regelgeving, goedkope indextrackers, online prijsvechters, the great rotation. De beleggingsindustrie krijgt van alle kanten te maken met verandering. In het rapport De uitdaging van snelheid, uitgevoerd door The Economist Intelligence Unit en gesponsord door Ricoh, is aan 461 topmanagers van grote bedrijven gevraagd hoe snel zij reageren op de veranderende tijden van nu. “Iedere generatie heeft het idee dat zijn eigen tijd sneller verandert dan die daarvoor,” zegt Pete Swabey van The Economist Intelligence Unit in een interview met IEXProfs. “En waarschijnlijk hebben ze nog gelijk ook. Wij hebben onderzocht hoe topmanagers de veranderingen ervaren.” Voor het onderzoek zijn 461 CEO’s in Europa ondervraagd, waarvan 72 in de financiële sector. Daaruit blijkt dat de grote meerderheid van de Europese senior executives in de financiële industrie van Europa vindt dat hun bedrijf sneller moet aanpassen aan de tijd. Dat internet“Europese Banken vinden vooral dat zij beter moeten anticiperen op technologische veranderingen,”zegt Swabey. “Betekent deze probleemerkenning dat de financiële sector traag is in vergelijking met andere industrieën? Of is het juist een signaal dat ze het probleem eerder erkennen dan andere sectoren? Ik denk dat het een beetje van beiden is.” Behalve technologische ontwikkelingen, worden ook klantbehoud en toenemende regelgeving als redenen genoemd om sneller aan te passen. Het probleem wordt dus erkend, maar waar lopen de CEO’s tegen aan? De grootste barrières waar mensen uit de financiële sector op stuiten als zij adequate aanpassingen willen doen, zijn bureaucratische beslissingsprocessen (47%), het efficiënt koppelen van technologieplatformen (40%) en onvoldoende toegang tot informatie (35%), zo blijkt uit het onderzoek. Hoewel het onderzoek van The Economist Intelligence Unit zich heeft toegespitst op sectoren in het algemeen, kunnen Nederlandse vermogensbeheerders zich waarschijnlijk herkennen in de bevinding dat er sneller moet worden geanticipeerd op ontwikkelingen, zoals de digitalisering van de samenleving of strenger opererende toezichthouders. Criticasters, waarvan waakhond AFM er een is, vinden in ieder geval wel dat professionele aanbieders van beleggingsdiensten in Nederland te langzaam en stug reageren op dergelijke veranderingen. Matige innovatiekrachtTim Mortelmans, hoofd doorlopend toezicht van de AFM, zei afgelopen mei nog op een congres: “Ik vind de innovatiekracht van de Nederlandse beleggingsindustrie maar matig. Ze zouden bijvoorbeeld meer moeten inspelen op het gebied tussen maatwerk en brokerage. Dat kan door online tools aan te bieden die een combinatie leveren van maatwerk en doe-het-zelf-beleggen. Daar valt nog veel te halen.” In het rapport van The Economist Intelligence Unit wordt onder meer Jaroslaw Mastalerz, chief operating officer van de Poolse mBank, aangehaald. Hij vindt dat banken niet zozeer door technologie onder druk te staan, maar doordat ze de klant en het klantgedrag niet meer goed begrijpen. “De meeste banken komen met hun klanten in contact via een webpagina. Maar als je kijkt hoe mensen internet gebruiken, dan zoeken ze contact via individuën op Facebook, Skype en Linkedin.” Bedrijven achter op consumentSwabey legt uit: “Consumententechnologie verandert vandaag de dag veel sneller dan zakelijke technologie. Tien jaar geleden was dat andersom." In het geval van asset managers is het bovendien zo dat de klanten meestal zelf ook zakelijke professionals die gewend zijn aan een bepaalde manier van werken, aldus Swabey. "Ja, er is misschien een klein aantal particuliere beleggers die op allerlei online tools zit te wachten, maar dat is niet het leeuwendeel van het klantenbestand van de beleggingsindustrie. De druk voor online innovatie is daardoor minder hoog.” Douglas Barker van Henderson namens de Waterside partners voegt daar aan toe. “Wat Pete zegt herkennen wij wel. De belangrijkste klanten van asset managers zijn niet zozeer particuliere beleggers, maar banken. Daarnaast is het zo dat dit rapport laat zien dat mensen in de financiële sector de trends wel doorhebben maar er niet altijd op anticiperen. Sommige banken en vermogensbeheerders reageren wel, maar velen ook niet. Het moet namelijk nog maar blijken of bepaalde innovaties in de praktijk ook echt aanslaan. De pioniers komen achter dat eerste succes, daarna zal de rest volgen.” Wie worden de Bob Dylans van de beleggingsindustrie?Pete Swabey was deze week in Nederland vanwege de Waterside Convention, waar hij de hoofdspreker was. Het congres werd georganiseerd door een handvol fondshuizen en is een interactieve bijeenkomst die bedoeld is voor de gatekeepers bij de banken en onafhankelijke vermogensbeheerders in Nederland. In het najaar zal het 3e seminar van Waterside Partners volgen met wederom een interessant onderwerp en trendbepalende sprekers. Ruben Munsterman is redacteur bij IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van Rubens actuele beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.