Vergeet actief-passief, kijk naar hoge versus lage kosten De discussie actief-passief is niet meer van deze tijd. Het kan beter gaan over hoge versus lage kosten voor producten. 4 april 2017 13:45 • Door Wim van Zwol De AFM maakte onlangs bekend aan een reclameverbod te werken voor complexe financiële producten met een hoge hefboom. Te denken valt aan binaire opties, warrants en CoCo’s. De AFM gaf aan “Het is onze prioriteit om consumenten te beschermen tegen producten die kunnen leiden tot grote verliezen of hoge kosten met zich meebrengen.” Het beschermen van beleggers was vorig jaar ook al een thema in een onderzoek uitgevoerd door de Britse toezichthouder FCA. Hieruit bleek dat de kosten van beleggen te hoog zijn, de resultaten niet goed genoeg zijn en beleggers onvoldoende geïnformeerd. Lees ook: De vrijheid van reclame-uiting Kosten cruciaal Eén ding is zeker: elke euro die u als belegger aan beheervergoeding betaalt, is een euro minder rendement. Beleggers hebben geen invloed op de markt, maar wel op wat ze betalen om te beleggen en dat maakt op de lange termijn een enorm verschil voor hun rendement. Hoge kosten zijn dan ook een rem op prestaties en laaggeprijsde fondsen doen het vaak beter dan soortgelijke fondsen met hogere kosten. Over de gehele sector kunnen te veel fondsen niet voldoen aan hun prestatiedoelstellingen, mede door de kosten die ze rekenen. Beheerders die in een bepaald jaar wel weten te presteren, kunnen dat vaak niet vasthouden. Sinds passief beleggen aan populariteit wint, woedt er een discussie over actief versus passief. Ik denk dat deze discussie niet meer van deze tijd is. Te complex Het kan beter gaan over hoge kosten versus lage kosten. Waarom? Omdat onderzoek herhaaldelijk uitwijst dat kosten toekomstige rendementen het beste voorspellen. In dat kader hebben we voorgesteld dat bij alle fondsen een waarschuwing moet worden gegeven als “Controleer hoeveel u betaalt. Hoge vergoedingen kunnen op de lange termijn schadelijk zijn voor uw rendementen.” Maar het gaat niet alleen om kosten. Veel financiële producten zijn simpelweg te complex. Beleggen in een CFD met een hoge hefboom, bijvoorbeeld, is zo’n beetje hetzelfde als een potje gokken in het casino. En dat verschilt als dag en nacht van de doordachte, geduldige aanpak die beleggers zouden moeten toepassen. Om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen, hebben beleggers duidelijke informatie nodig. Meer informatie Helaas blijkt uit onderzoek van Vanguard - en dat van de FCA - dat beleggers niet het idee hebben dat zij duidelijke informatie krijgen. Met als gevolg dat veel beleggers hun beslissingen baseren op resultaten uit het verleden. Beleggers moeten beter kunnen begrijpen hoe hun beleggingen zouden kunnen presteren, en hoe ze het ook daadwerkelijk doen. De beleggingsindustrie en afzonderlijke fondsaanbieders zouden moeten zorgen voor simpelere informatie zodat beleggers betere beslissingen kunnen nemen. Fondsen zouden harder hun best moeten doen om klanten betere producten te bieden tegen lagere prijzen. Ook moeten fondsen duidelijkere informatie bieden – zodat beleggers betere beslissingen kunnen nemen. In plaats van zich te richten op resultaten uit het verleden, zullen beleggers meer kans op succes hebben door duidelijke doelen te stellen en vervolgens te bepalen hoeveel rendement nodig is om deze doelen te behalen. Wim van Zwol is hoofd Institutional Sales Northern Europe bij Vanguard Asset Management. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.