Nieuws

Boutiques bewijzen waarde in crisistijd

Kleine effectenbanken hadden het de laatste jaren niet makkelijk, maar kunnen in crisistijd hun waarde bewijzen.

Beleggers die op zoek zijn naar stabiel rendement in coronatijden, zouden wat vaker moeten kijken naar het productaanbod van boutiques. Dat zegt Maxime Hoss, een fondsmanager van Banque de Luxembourg Investments, in een gesprek met Citywire.

De term boutique wordt in Nederland niet zo vaak gebruikt. Het staat voor effectenbanken die gespecialiseerd zijn in bepaalde vormen van beleggen.

Dat kan van alles zijn; van vastgoed tot bitcoins en van Sillicon Valley-aandelen tot long short-strategieën. Boutiques zijn meestal kleiner dan banken, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.

Innovatieve ideeën

Hoss gaat bij deze beleggers op zoek naar nieuwe ideeën en mogelijkheden om zijn beleggingsportefeuille te spreiden. Vaak kiest hij voor kleinere boutiques, maar als een grote effectenbank kan garanderen dat zij een onafhankelijk advies geven, dan sluit hij die niet uit.

Het voordeel van grotere boutiques is dat ze een stevigere financiële bodem hebben en over meer researchcapaciteit beschikken. Als voorbeeld van een grote boutique noemt Hoss het Pan European Absolute Alpha-fonds van Columbia Threadneedle.

Een voorbeeld van een kleine boutique is het Zweedse hedgefonds Bodenholm, dat volgens Hoss enkele van de beste Europese long/short-strategieën heeft bedacht. 

De boutiques waar Hoss mee werkt, zitten hoofdzakelijk in Europa en dan vooral Londen. Maar in mindere mate zitten ze ook in Parijs, Duitsland, Luxemburg en Zweden. 

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

De impact van het coronavirus