Fidelity meets technology Het Britse fondshuis Fidelity investeerde 15 miljoen dollar in een nieuw onderzoeksplatform. 24 oktober 2014 14:30 • Door Ruben Munsterman De financiële sector staat niet bekend om zijn soepele adaptatie van technologie, zowel intern als voor de klanten. Hoewel het merendeel van de managers uit deze industrie erkent dat het implementeren van nieuwe technologie cruciaal is voor hun businses, geeft 40% tegelijkertijd aan dat het effectief linken van alle technologieplatformen een obstakel vormt. Fidelity Worldwide Investment heeft onlangs 15 miljoen dollar geïnvesteerd in een kersvers onderzoeksplatform, waar alle portefeuillemanagers, analisten en andere researchers gezamenlijk hun kennis kunnen delen. Allemaal op één plek. Technologie is volgens het fondshuis een van de game changers binnen de sector. Het Research Management System helpt werknemers van Fidelity om beter samen te werken en daardoor losse informatie om te zetten in bruikbare kennis. Want, zoals Einstein ooit zei, information is not knowledge. Informatievoorsprong is weg"Vroeger hadden retailbeleggers weinig toegang tot informatie. Zij konden hooguit de slotstand van de koersen de volgende dag in de krant lezen," zegt Ned Salter, directeur research bij Fidelity. "Maar nu is veel marktinformatie openbaar en digitaal overal vandaan te halen door het publiek. De informatievoorsprong van professionals is er niet echt meer. Onze toegevoegde waarde zit tegenwoordig vooral in het analyseren van die data." Het nieuwe onderzoeksplatform van Fidelity is een overzichtelijk verzamelplek. "Eerst waren er allemaal losse systemen. Het neuwe platform vergemakkelijkt de gegevensuitwisseling en samenwerking tussen analisten en fondsmanagers. Zo kunnen cijfers meteen geanalyseerd en geinterpreteerd worden," legt Salter uit. "Losse informatie wordt dan omgezet bruikbare kennis. Bovendien kunnen onze mensen hun beste ideeën snel met elkaar delen." Rode vlagEen manier van hoe gegevens overzichtelijk worden gemaakt is bijvoorbeeld via watchlists. Salter: "Fondsmanagers kunnen intern hun top drie beste aandelen opstellen of bedrijven markeren met een rode vlag. Ook is te zien wie het bestuur van een bedrijf voor het laatst heeft gesproken. Zo kan iemand diegene aanschieten voor meer informatie." Alle aandelen worden gewaardeerd met een cijfer tussen de 1 (strong buy) en 5 (strong sell) ten opzichte van de benchmark. Om een waardering te krijgen, moet er bij het bedrijf wel een recente en volledige research note zijn toegevoegd en het model dient in de afgelopen 120 dagen zijn geupdate. Makkelijk zoekenBehalve het delen, verloopt ook het vinden van informatie subtieler. Er kan gezocht worden via allerlei lagen, zoals op sectorniveau, regioniveau, indexniveau, etcetera."De CIO zal bijvoorbeeld meer topdown vanaf regioniveau de informatie willen zien, terwijl de analisten meer op individueel niveau naar bedrijven kijken. Zo kunnen automatisch en snel cijfers tussen bedrijven en landen worden vergeleken. In het verleden ging dat nog handmatig en traag." Het onderzoeksplatform is puur bedoeld voor intern gebruik, dus voor de werknemers van Fidelity, en niet voor de klanten, laat Salter desgevraagd weten. Werknemers kunnen inloggen op de digitale verzamelplek via hun tablet, smartphone en laptop. "Het is mooi om te zien hoe de expertise van al onze afdelingen samenkomt, zodat de portfoliomanager dat kan toepassen in de portefeuille van onze klanten," aldus Salter. Ruben Munsterman is redacteur bij IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van Rubens actuele beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.