Nieuws

De acht digitale uitdagingen van de financiële sector

De eerste fintechaanval is afgeslagen, maar de financiële sector staat nog een aanzienlijk aantal fintechuitdagingen én kansen te wachten. Deloitte en het World Economic Forum identificeren 8 disruptieve ontwikkelingen.

Dankzij de komst van fintech is er al het nodige veranderd in de financiële sector. Maar volgens het samenwerkingsverband Deloitte Consulting en het World Economic Forum is het nog maar het begin van de vele digitale uitdagingen die banken, vermogensbeheerders en verzekeraars te wachten staan.

In het laatste rapport van Deloitte en het World Economic Forum Beyond Fintech: Eight forces that are shifting the competitive landscape stellen de onderzoekers vast dat het fintechbedrijven niet is gelukt klanten bij gevestigde spelers weg te lokken.

Dat wil niet zeggen dat fintech geen effect heeft gehad op de financiële sector. Uit het onderzoek blijkt dat fintech bijna iedere subsector van de financiële dienstverlening heeft veranderd. Zo heeft Fintech evoor gezorgd dat klanten een snelle en goedkope afhandeling van hun aanvragen eisen. “Hoewel zij de sector nog niet domineren, zijn FinTechs er wel in geslaagd om succesvol te zijn als zowel onafhankelijke bedrijven als cruciale onderdelen in de financiële waardeketen."

Uitdagingen

Deloitte en het World Economic Forum hebben acht disruptieve ontwikkelingen geïdentificeerd (zie onderstaande illustratie) die verschuivingen in de financiële dienstverleningssector zullen veroorzaken.

  • Financiële instellingen omarmen nieuwe technologieën om de commodificering van kostenposten te versnellen.
  • Door de komst van nieuwe technologieën wordt de winstgevendheid herverdeeld tussen verschillende financiële waardeketens.
  • Leveranciers krijgen een steeds sterkere strategische positie, doordat zij in toenemende mate eigenaar worden van de ervaring van klanten.
  • Financiële instellingen worden multiprovider-platforms.
  • Financiële instellingen gaan geld verdienen met data, zoals de grote techbedrijven ook doen.
  • De komst van Artificial Intelligence zorgt voor verschuivingen in de personeelsbestanden van financiële instellingen. De robotmedewerker rukt op.*
  • Financiële instellingen worden nog afhankelijker van grote tech-bedrijven.
  • Door verschillende wet- en regelgeving en klantbehoeften moeten financiële dienstverleners regionale modellen opstellen.

Het nieuwe krachtenveld


naam voor SEO

Aanbevelingen

De onderzoekers sluiten af met drie aanbevelingen. Zo raden ze financiële instellingen aan om actief op zoek te gaan naar verandering, door middel van bijvoorbeeld productinnovatie of andere nieuwe vormen van waardecreatie.

Ten tweede wordt financiële instellingen geadvsieerd nog wendbaarder te worden. Veranderingen in wet- en regelgeving en nieuwe technologieën gaan volgens de onderzoekers zorgen voor procesveranderingen in zowel de front- als backoffice.

Ten slotte raden de onderzoekers aan om een duidelijk strategie te kiezen voor de komende periode en deze agressief na te jagen.

*Bijna een op de drie werknemers in de bankensector wordt binnen vijf jaar vervangen door een robot. Dat voorspelt voormalig Citigroup-baas Vikram Pandit. De stelling van Pandit sluit aan bij een rapport van Citigroup vorig jaar. Destijds sprak de bank nog over een periode van 10 jaar. In Europa zou dat betekenen dat 1 miljoen mensen hun baan verliezen. In De VS zouden 770.000 bankmedewerkers hun baan kwijtraken.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Beleggen in 2018