Oldskool dividend in Azië Dividenden zullen weer sneller groeien dan winsten in Azië, dus dat maakt deze 'oude manier' van beleggen interessant. 8 september 2014 15:00 • Door Fleur van Dalsem Welke aandelen kunt u het beste kopen in Azië, groei- of dividendaandelen? Voor allebei is wat te zeggen, aldus Michael Kerley, director Pan Asian Equities bij Henderson Asian Global Investors en fondsmanager van verschillende Asian Income-fondsen. Dat maakt Kerley meteen partijdig, dat mag bij deze duidelijk zijn. Voor groei moeten beleggers natuurlijk zeker in Azië zijn. Als we Japan even niet meenemen, maar daar belegt Kerley op een bankaandeel na, ook niet. Hij legt uit waar de groei in Azië momenteel vandaan komt: “Hervormingen in landen zoals China en India zorgen voor nieuwe groeikansen voor de regio. Overheden pakken corruptie aan, investeren in infrastructuur, zorgen voor minder monopolies en meer ondernemerschap, minder overheidsbemoeienis en dus een vrijere markt." "Grote ondernemingen als PetroChina en China Mobil profiteren van de overheidshervormingen. In India is dit ook zo, al is China momenteel een stuk goedkoper voor beleggers.” Hoe komt dat? “Vooral omdat de kansen voor beleggers in India al zijn ingeprijsd. India heeft en hoge arbeidsparticipatiegraad, staat er demografisch gunstig voor met veel jonge mensen, die ook nog eens Engels spreken en hoogopgeleid zijn. Wij zijn waardebeleggers en India heeft wat ons betreft nu wat teveel waarde en wat te weinig aantrekkelijk geprijsde ondernemingen. Ze zijn er wel, in de energiesector bijvoorbeeld en bedrijven als Tata Steel die profiteren van de overheidshervormingen, maar over het algemeen is beleggen in India duur.” Groei , dat is duidelijk, maar nu even terug naar dividendbeleggen. Steeds meer, groeiende, Aziatische ondernemingen keren dividend uit, dat dividend wordt steeds bestendiger en zal de komende jaren over het algemeen harder groeien dan de winst. Waarom kunnen Aziatische ondernemingen meer dividend uitbetalen? “Ondernemingen in Azië hebben relatief weinig schuld, dus ze zijn niet zoveel geld kwijt aan rente en aflossing. Daarnaast stijgt de vrije kasstroom van deze ondernemingen en komt de capex (capital expenditure; red) omlaag. Ondernemingen in Azië hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd, in China bijvoorbeeld vooral omdat de overheid dat wilde, maar dat bedrag komt nu wat omlaag. Dat betekent dat er meer geld overblijft om bijvoorbeeld uit te keren aan aandeelhouders in de vorm van dividend.” Waarom zijn de dividenden in Azië dan nog niet heel sterk gestegen? “Vooral omdat ondernemingen onzeker waren over de toekomst, vooral vanwege de crisis, en hielden hun geld liever in de onderneming. Er waren de afgelopen jaren wel dividendverhogingen, maar managers zijn tot nu toe erg terughoudend geweest met het snel verhogen van dividend. Toch verwacht ik dat dat nu aan het eind van de crisis zal veranderen. Wat is een betere vote of confidence voor beleggers als een management aankondigt het dividend te verhogen. Het is in ieder geval belangrijker dan een bijstelling van de winst naar boven. Dat kan eenmalig zijn, maar een hoger dividend werkt elk jaar door in de inkomsten van beleggers.” Is het dividend van Chinese ondernemingen wel houdbaar nu de concurrentie voor dit land sterk toeneemt? “Het is waar dat China veel meer last heeft van concurrentie. Veel producten komen nu uit het goedkopere Vietnam of Thailand en niemand zet meer een fabriek neer in China om daar goedkoop te produceren en te exporteren naar Europa of de VS. China gaat meer producten met toegevoegde waarde maken. Nu produceren ondernemingen in China om lokaal aanwezig te zijn, om hun producten en diensten aan de snel groeiende middenklasse van China aan te bieden." "Denk bijvoorbeeld aan Volvo, dat nu in Chinese handen is. Door de stijgende lonen is China wel duurder geworden dan de landen eromheen, maar nog niet zo duur als het Westen. In China hoeven werkgevers hun personeel geen pensioen of ziektekostenvergoeding te betalen, zoals in Europa of de VS. En China is op bepaalde vlakken heel slim bezig. Het legt zich bijvoorbeeld heel erg toe op de productie van elektrische auto’s, ook voor eigen gebruik. De vervuiling in China mag door de snelle industrialisatie niet verder toenemen." "Er komen wel steeds meer mensen die een auto kunnen betalen – denk aan de groeiende middenklasse – maar door die mensen meteen een duurzame auto te verkopen, kan het aantal auto’s wel groeien zonder dat er boven China een grote smokwolk komt te hangen. Eigenlijk slaan de Chinezen een stap over bij de autoverkoop, net als bij telecom overigens. In plaats van vervuilende auto’s, maken ze meteen schone en in plaats van vast telefonielijnen, heeft iedereen een mobiel. Op deze manier zullen Chinese bedrijven hun winsten en dus hun dividend op peil kunnen houden.” Waarom is Japan geen interessant land voor dividendbeleggers? “De Japanse bedrijven zijn momenteel vooral grote investeerders in de regio. Zo zitten ze groot in Thailand en investeren ze meer en meer in India. Japan is echter nog niet zo heel populair in Azië, vooral vanwege de Tweede Wereldoorlog, toen zij een hoop landen bezetten. En de aanhoudende geopolitieke ruzie die ze hebben met China helpt ook niet. Ik denk dat dat trouwens een van de grootste risico’s is in de regio de komende tien jaar." "Beleggers moeten dat niet onderschatten, Obama ook niet. Japan probeert momenteel uit een diep crisisdal te klimmen en we kijken naar Japanse ondernemingen die de hoogrenderende aandelen van de toekomst kunnen zijn. Maar daarvoor moet eerst het investeringsniveau, de capex, naar beneden zodat het dividend omhoog kan. Dan zouden bijvoorbeeld autobedrijven als Nissan en Toyota – heel erg actief met schone auto’s – een interessante belegging kunnen zijn. Tot nu toe gaan we niet verder dan een belegging in een grote Japanse bank, vooral vanwege het aantrekkelijke dividend.” Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.