Rijkere consument is een feest voor Gucci & Co De gemiddelde burger in de VS, Europa en Azië is de coronapandemie rijker uitgekomen. Volgens Capital Group is dat voor producenten van luxegoederen meer dan ideaal. 21 juni 2021 08:30 • Door IEXProfs Redactie De sterren staan goed voor producenten van luxegoederen. Modemerken als Gucci, Louis Vuitton en Hermès hadden het in 2020 zeker niet makkelijk, maar nu de economie weer aantrekt en mensen met volle zakken de straat opgaan, kan het feest beginnen. Alle reden voor het Capital Group New Perspective Fund om een flink deel van de portefeuille vrij te maken voor dit deel van de markt. Enkele van de favoriete beursfondsen van Capital Group zijn Kering (o.a. Gucci, Yves Saint Laurent en Bottega Veneta), LVMH (o.a. Christian Dior, Louis Vuitton, Tag Heuer en Dom Pérignon) en Hermès. Naar de toerist toe Een van de grote nadelen in 2020 was uiteraard dat er weinig buitenlandse toeristen waren in klassieke winkelsteden als Parijs en Milaan. Maar volgens Capital Group zijn sommige bedrijven daar goed mee omgesprongen door de klant op te zoeken, in plaats van te wachten tot deze naar hun toekwam. Een voorbeeld: “Toen Hermès in april zijn winkel in het Chinese Kanton heropende na maanden van lockdown, vloog de omzet op de eerste dag naar een record van 2,7 miljoen dollar”, vertelt econoom Darrell Spence. China geeft volgens hem een goede indicatie over waar het heengaat. “Consumenten die vroeger gingen shoppen in Parijs of Milaan, doen dat nou in de high-end winkelstraten van Peking of Sjanghai.” Overheidssteun Dat 2020 niet makkelijk was, blijkt uit een onderzoek van Bain & Company. Daarin staat dat de luxegoederenmarkt ongeveer 23% van zijn omzet heeft verloren. Hetzelfde onderzoek voorspelt echter ook dat er een sterk herstel aankomt, dat makkelijk drie jaar kan aanhouden. Dat heeft vooral te maken met het feit dat mensen relatief rijk de crisis uit zijn gekomen. De overheidssteun in Europa en de VS was enorm, waardoor de lonen vrij stabiel zijn gebleven. Aangezien er niet veel kon worden uitgegeven, stegen de spaartegoeden explosief. Wat heeft dat opgeleverd? Consumenten bij wie het geld in de zakken brandt. Multinational met breed assortiment Bij de selectie van luxe-bedrijven kijkt Capital Group naar een aantal factoren. Het moeten multinationals zijn met een of meerdere sterke merken en een strategie gericht op lange-termijngroei. De inkomsten moeten bovendien niet te eenzijdig zijn, dus liever een paar modemerken in plaats van een, en niet alleen tassen en horloges, maar ook parfum, kleding en champagne. Bedrijven die hieraan voldoen zijn volgens analist Frank Beaudry beter bestand tegen veranderingen in de maatschappij, zoals de trend naar meer thuiswerken en reizen in het premiesegment. Beaudry ziet de kloof tussen sterke en zwakke merken de laatste jaren groter worden. Hij vergelijkt het met een vliegwiel. Als een sterk merk een zeker momentum heeft opgebouwd, blijft het aan kracht winnen. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.