Fleur van Dalsem werkt ruim tien jaar bij IEX en is sinds haar studietijd actief in het wereldje van de financieel economische journalistiek. Als redacteur werkte zij voor verschillende financieel economische tijdschriften en websites.

Fleur schrijft voor meerdere IEX-websites, vooral voor IEXProfs, en voor het IEXProfs magazine en zorgt voor de nodige vrouwelijke versterking op de redactie. Dames beleggen immers beter, toch?

Nieuws

Is er nog toekomst voor retailvastgoed?

Nog nooit beleefden beleggers in retailvastgoed zo'n slecht (tweede) kwartaal. Natuurlijk ligt dat aan lockdowns, maar structurele veranderingen, zoals digitalisering bijvoorbeeld, maken de vooruitzichten beroerd.

Bank of America noemt het tweede kwartaal 2020 het moeilijkste kwartaal ooit voor beleggers in winkelvastgoed. Begin dit jaar werden er in de VS nog minder winkels gesloten dan vorig jaar, maar inmiddels is het aantal winkels dat de deur op slot  heeft gedaan - meestal gedwongen - met bijna 9600 en nog vier maanden te gaan al net zo hoog als vorig jaar. 

Beleggers die in Amerikaanse winkelcentra - veelal meer luxe winkels - zitten, hebben de meeste tegenwind. In de VS hebben inmiddels 40 grote ketens de deuren moeten sluiten, meer dan twee keer zoveel als vorig jaar, aldus de analisten van Bank of America

Niet alleen kommer en kwel

Vanzelfsprekend is dit te wijten aan de uitbraak van het coronavirus en het wegblijven van klanten. Maar aan de andere kant, een groot aantal winkelbedrijven stond er voor de coronacrisis al slecht voor. Veel schulden, verouderde winkelconcepten. 

Maar toch is het niet allemaal kommer en kwel voor beleggers. Denk bijvoorbeeld aan de winkelbedrijven waar het wel heel druk is geweest het afgelopen halfjaar, zoals bouwmarkten bijvoorbeeld. Daar stonden lange rijen voor. Maar ook een keten als Lowe's heeft het in de VS erg goed gedaan. 

Modewinkels grote verliezers

Mede dankzij de coronacrisis groeide de totale omzet in de Nederlandse detailhandel dit jaar met circa 4%, een plus van 4,5 miljard euro, aldus het ING Economisch Bureau in het rapport Vooruitzicht detailhandel.

"Aan deze groei dragen de pure webwinkels bijna drie miljard euro bij en de supermarkten 2,5 miljard euro. Zij profiteren het meest van de lockdown in het voorjaar. De non-foodsector krimpt per saldo met ruim een miljard euro."

"Binnen dit segment zitten naast de goed presterende doe-het-zelfzaken, tuincentra en elektronica- en speelgoedwinkels ook de grote verliezers: de modewinkels. Het beeld voor de detailhandel in 2021 is somberder: de omzetgroei blijft vanwege dalende consumentenuitgaven beperkt tot 1%."

Ondertussen in Europa

Optimix merkt ook op dat de markt voor winkelvastgoed nog harder geraakt wordt dan de kantorenmarkt. Bij kantoren zijn er overigens vierkante meters over door al het thuiswerken. 

koers vastgoedbeleggingsfondsen in 2020

Optimix: "De rode lijnen in de grafiek geven de koersval weer van de aandelen Unibail Rodamco en Klepièrre. Deze exploitanten van winkelcentra zien de snelle toename van het online winkelen met lede ogen aan. Waar kantoren van werkplek tot ontmoetingsplek of in sommige gevallen tot woningen getransformeerd kunnen worden, is de toekomst voor de fysieke winkel nog een stuk ongewisser."

Door winkels om te bouwen tot horecagelegenheid of sportschool werd tot nu toe leegstand tegengegaan. Dit kan echter niet met elke winkelruimte gebeuren.

Woningen minder gevoelig

Maar het is niet allemaal tegenvallend, schrijft Optimix. "De blauwe lijnen geven de rendementen weer van twee grote spelers in de markt voor residentieel vastgoed, Vonovia en Deutsche Wohnen."

"De eigen woning heeft juist een prominentere plek gekregen voor de online boodschappen bestellende thuiswerker. Door de veranderde samenstelling van huishoudens, de bevolkingsgroei en de lage kapitaalmarktrente is de prijs voor woningen veel minder gevoelig voor de coronacrisis dan die van kantoren en winkels."

Optimix belegt zelf overigens momenteel niet in vastgoedfondsen omdat zij de sterke waardestijging van (Nederlandse) vastgoedobjecten in de afgelopen 30 jaar niet los kunnen zien van de sterke daling van de kapitaalmarktrente in diezelfde periode. 

Hoe nu verder?

Wereldwijd heeft Covid-19 de digitalisering van de detailhandel versneld. Het is duidelijk welke regio er als winnaar uitkomt: Azië-Pacific. Dat schrijven de adviseurs van Bain & Company althans in rapport The Future of Retail in Asia-Pacific.

Bain voorziet in het rapport een toekomst waarin er nog wel bestaansrecht zal zijn voor fysieke winkels, maar digitale verkoop staat centraal.

Daarin spelen opkomende landen als China een grote rol in. De groei van online verkopen in de regio Azië-Pacific was bijna het dubbele in vergelijking met de rest van de wereld. 

Vooral digitaal

Net als bij het gebruik van digitale betaaloplossingen, lopen de Chinezen ook voorop als het gaat om digitaal shoppen.

raex

Klik op de afbeelding voor een grote versie

"China stands on its own as a digital leader exhibiting high disruption and low market maturity (for example, physical selling space per capita in China is only 30% of the comparable US figure.) China is poised to remain in the e-commerce vanguard, aided by domestic digital giants such as Alibaba, JD.com and Pinduoduo," aldus de analisten van Bain.

De pijn voor beleggers in winkelbedrijven is nog niet geleden.

Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. Fleur van Dalsem neemt posities in op de financiele markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

Assetallocatie