Column

Fondsselectie: alles moet goed zijn

Detlef Glow van Lipper over de zoektocht naar het beste fonds. Naast rendement en risico zijn fondsvermogen en service minstens zo belangrijk.

Wanneer een fondsselector of belegger naar een fonds zoekt, dat aan de specifieke behoeften van een bepaalde portefeuille moet voldoen, dan begint de zoektocht met het vinden van fondsen die voldoen aan de gevraagde risico- en rendementsmaatstaven.

Onmiddellijk na deze analyse (in sommige gevallen zelfs daarvoor) wordt gekeken of het beheerde fondsvermogen (AUM) groot genoeg is om het geplande investeringsbedrag te absorberen. Goede liquiditeit is een vereiste. In een aantal gevallen blijkt dat fondsen met superieure prestaties te klein zijn voor institutionele beleggers om te kopen. Helaas.

Grote beleggers  zijn veelal gebonden aan richtlijnen die vertellen tot welk percentage van de AUM van een fonds zij mogen beleggen. Klein is niet altijd fijn, ook al zijn de rendementen van juist de kleine fondsen vaak beter.

Onbemind maakt onbeminder

Het probleem dat met name grote beleggers niet in kleine fondsen gaan zitten, speelt nog meer in de ETF-markt. Dat is vaak niet terecht, want de lage omzet die op het scherm is te zien, komt vaak niet overeen met de liquiditeit van het onderliggende passieve fonds. Zo maakt onbemind nog onbeminder.

Terecht of niet, voor de verkopers van fondsen is het zaak dat een fonds in korte tijd voldoende massa heeft, zodat het vervolgens groot genoeg is om beleggers te trekken en verder te groeien.

De beste service gezocht

Daarnaast, en dat is zeker niet onbelangrijk, moet de bijbehorende fondsservice kloppen. Dat een fonds verhandelbaar is op het eigen handelsplatform van grote beleggers. Dat er voldoende informatie over een fonds beschikbaar is. 

Professionele beleggers willen ook snel toegang hebben tot een fondsbeheerteam als de prestaties van het fonds niet het verwachte pad volgen, of als er onrust is in de markt. Mochten er problemen zijn, dan moeten beleggers snel toegang hebben tot een klantenservice die de problemen snel kan verklaren, dan wel uit de wereld kan helpen.

Kortom, superieuze prestaties in combinatie met voldoende vermogen zijn niet altijd voldoende om een fonds te kunnen verkopen. Het niveau van de service en verdere ondersteuning moeten ook uitmuntend zijn.

De betere webpagina's

Aangezien veel fondsvragen op het internet kunnen worden beantwoord, is het voor fondsenhuizen wel zo slim om te beschiken over goede webpagina's, zodat aanvullende informatieverzoeken (vooral buiten kantooruren) tot een minimum kunnen worden beperkt.

Fondsselectie is inmiddels een 24/7-exercitie. In dat opzicht kunnen actieve fondsenhuizen veel leren van de webpagina's die de ETF-concurrentie heeft gebouwd.

Detlef Glow is hoofd research EMEA bij Lipper, een onafhankelijk fondsbeoordelaar. Glow heeft een MBA Financial Services van de University of Wales/Cardiff en een BA in Business Administration. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Fintech