Bekend maakt bemind bij beleggers Het herhalen van een woord of prikkel kan ons een positievere kijk geven. Beleggers moeten daar rekening mee houden. 30 mei 2013 15:15 • Door Nick Armet Uit psychologische experimenten blijkt dat het simpelweg herhalen van een woord of prikkel ons een positievere kijk kan geven. Dit wordt het mere exposure effect genoemd. In een beroemd experiment met een studentenkrant ontdekte Robert Zajonc dat respondenten nonsenswoorden als zebulons en worbus gunstiger beoordeelden door ze simpelweg te herhalen.Toepassingen van het mere exposure effect zijn te vinden in de reclamewereld, vooral in vervelende reclamespots met jingles waar een merk of productnaam veelvuldig in voorkomt. Subliminale reclame onderkent dat het mere exposure effect in feite groter is op een onbewust niveau. Deze vorm van reclame gaat uit van het principe dat blootstelling aan een prikkel voldoende is om bij de consument een ‘geheugenspoor’ te maken dat het gedrag bij het verkooppunt beïnvloedt.MomentumeffectenOok voor beleggers is dit een belangrijk punt om rekening mee te houden. Dat geldt vooral voor beleggers die via een constante nieuwsstroom regelmatig worden blootgesteld aan verrassingen, trends en momentumeffecten. De ontwikkeling van beleggingstrends lijkt alleen al door de bekendheid ermee onze besluitvorming te kunnen beïnvloeden. De algemene markt reageert als een levend organisme op nieuwe prikkels. Schokken kunnen een emotionele, voorspelbare reactie op koersen teweegbrengen, voordat de feiten zijn verwerkt en de koersen zich herstellen. Veel commentatoren signaleerden een bekendheidseffect naarmate de financiële crisis zich voortsleepte. Toen beleggers ongevoelig werden voor de regelmatige stroom somber nieuws, leek de paniek bij elke nieuwe wending af te nemen. Zo had het reddingsplan voor Cyprus een opvallend minder uitgesproken effect op de markt dan het in normale omstandigheden zou hebben gehad.Trekt puur de blootstelling aan een beleggingscategorie met een sterke performance kopers aan? Kan dit gebeuren zonder dat beleggers bewust weloverwogen keuzes maken? De geschiedenis van zeepbellen in de beleggingswereld wijst daar zeker op. Naarmate markttrends zich verder ontwikkelen en beleggers vertrouwd raken met de positieve richting die is ingezet, lijkt de trend nieuwe beleggingen aan te trekken. Dit blaast meer lucht in de zeepbel, totdat deze knapt wanneer de laatste koper is gevonden.Die blootstelling zou mede het verschijnsel home bias kunnen verklaren. Dit is de voorkeur die veel beleggers vertonen voor aandelen uit eigen land, zelfs als internationale markten een beter alternatief én een betere spreiding van de portefeuille kunnen bieden.Home biasOnderstaande tabel geeft de mate van home bias aan in de VS, het VK en Australië. Het afgelopen decennium is de home bias afgenomen. Dit wijst op een toenemende bereidheid om internationaal te beleggen, al blijft het een belangrijk punt. Gelet op het grote belang van de VS in de wereldaandelenmarkt, hebben beleggers daar meer reden voor een zware weging van Amerikaanse aandelen. Toch maken ze zich schuldig aan een te grote voorkeur voor aandelen uit het eigen land. In het VK en Australië heeft de sterke voorkeur voor eigen aandelen een nog zwaardere overweging in binnenlandse aandelen tot gevolg gezien het geringere gewicht dat deze markten in de schaal leggen qua wereldwijde marktkapitalisatie. Home bias is nog steeds wijd verspreid, al neemt het af in belang Bron: Coordinated Portfolio Investment Survey (2011) van het Internationaal Monetair Fonds, Barclays Capital en Thompson Reuters Datastream. De voordelen van het aanhouden van een breed gespreide portefeuille met beleggingen in verschillende vermogenstitels en regio’s worden door de meeste beleggers wel ingezien. Maar in werkelijkheid zijn veel portefeuilles niet zo gespreid als ze zouden moeten zijn. Dit is ten minste ten dele te wijten aan bekendheid en home bias. Op dit moment leiden de VS en Japan (ondanks de recente correctie) de rally op de aandelenmarkten, terwijl tussen 2003 tot 2007 de leiders uit de opkomende markten aan zet waren. Deze wisseling van marktleiderschap onderstreept hoe waardevol een breed gespreide, dynamisch beheerde mondiale portefeuille kan zijn. Bekendheid kan onze beleggingsbesluiten schijnbaar gemakkelijker maken. Bij beleggen is dit doorgaans echter niet gewenst en leidt het vaak tot resultaten die rationeel noch optimaal zijn. De volgende keer dat u uw beleggingsportefeuille evalueert, wees dan alert op makkelijke keuzes die gebaseerd zijn op het vertrouwde en vraag u af of u voldoende posities in internationale markten hebt ingenomen. Nick Armet is hoofd Investment Writing bij Fidelity International. Hij verzorgt op IEXProfs een behavioral finance-column. De in dit artikel geformuleerde opvattingen en opinies zijn die van de auteur en vertegenwoordigen niet per definitie de opvattingen van Fidelity. Dit artikel is uitsluitend bedoeld ter informatie en moet niet worden opgevat als aanbeveling voor beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.