Elektrisch rijden biedt meer kansen J.P. Morgan AM ziet grote kansen voor de hele keten rondom elektrisch rijden. Naast autoproducenten gaat het bijvoorbeeld om producenten van accu's, halfgeleiders, om waterstof en laadinfrastructuur. 26 augustus 2022 09:00 • Door IEXProfs Redactie Beleggers moeten bij de trend richting elektrisch rijden verder kijken dan alleen Tesla en andere autoproducenten. Het gaat ook om schone vrachtwagens en bussen en - nog belangrijker - de hele toeleveringsketen die erbij hoort. Dat zegt J.P. Morgan Asset Management in de blog Sustainable transport: Uncovering the investment opportunities in electric vehicles, waar de hooggespannen verwachtingen van de vermogensbeheerder uit blijken. Bij aanverwante sectoren valt bijvoorbeeld te denken aan fabrikanten van accu’s, halfgeleiders, sensors, waterstof, laadstations en andere onderdelen voor electric vehicles (EV's). Vrachtwagens Een van de grote uitdagingen op weg naar een CO2-neutrale maatschappij wordt volgens JP. Morgan AM het fossielvrij maken van het zware transport over de weg. In de Europese Unie is het wegvervoer (inclusief auto’s en brommers) verantwoordelijk voor 71,1% van de emissies van de vervoerssector,” schrijft de assetmanager. “Daarvan is 38,1% afkomstig van zware en lichte vrachtwagens.” De vrachtwagenvloot is nog nauwelijks geëlektrificeerd, maar de assetmanager verwacht dat dit snel gaat veranderen, ook omdat de druk groeit van onderaf. Dat heeft onder andere te maken met het doorrekenen van milieukosten naar de eindverbruiker. Zo worden bijvoorbeeld supermarkten er steeds vaker op aangekeken als ze werken met toeleveranciers die in vieze trucks rijden. Volvo Bij sommige truckbouwers is de druk al zichtbaar. Zo zijn er voor stadsbussen steeds meer schone alternatieven beschikbaar tegen acceptabele meerkosten. Bij vrachtwagens wordt daar hard aan gewerkt. Volvo heeft zich bijvoorbeeld de doelstelling opgelegd om in 2040 helemaal fossielvrij te zijn. In 2030 moet 35% van de verkopen elektrisch zijn. Volvo werkt verder met Mercedes-Benz samen aan economisch rendabele trucks op waterstof. Als dat slaagt, zou dat voor het vrachtvervoer over langere afstanden een doorbraak betekenen. Accu's Bij de accu’s voor EV's breken spannende tijden aan. Ten eerste neemt de productie weliswaar snel toe, maar de vraag groeit nog sneller. Een tweede punt van zorg is dat er een schaarste is aan grondstoffen voor accu’s waardoor ze steeds duurder worden. Ten derde zijn er geopolitieke risico’s. Zo is Azië en met name China een erg dominante speler, tot ergernis van de EU en de VS, die dolgraag hun eigen accu-industrie willen opbouwen. Tenslotte is er een technologisch aspect. Er wordt volop geïnvesteerd in nieuwe accutechnologieën met een potentieel disruptief karakter. Het is best mogelijk dat er een accu op de markt komt waardoor het Chinese CATL zijn marktleiderschap verliest. Voor beleggers is dat belangrijk om in de gaten te houden. Halfgeleiders Goede, snel oplaadbare accu's zijn extreem belangrijk voor een EV, maar hetzelfde geldt voor halfgeleiders. Mensen staan er vaak niet bij stil, maar auto’s zitten boordevol chips en sensoren die van alles en nog wat aansturen. Elke halfgeleider heeft zijn eigen functie. De een zorgt voor de juiste temperatuur in de auto, een ander bedient camera’s, de navigatie of een zo efficiënt mogelijk energieverbruik. Vooral dat laatste is erg belangrijk. Hoe beter die chips, des te verder kan een EV rijden. Laadinfrastructuur Het heeft er zoals gezegd alle schijn van dat de vraag naar halfgeleiders voor auto's de komende jaren verder toeneemt. De chipsector staat bij JP Morgan dan ook zeker op het lijstje van meest kansrijke sectoren voor beleggers. Een ander sector die booming is, is die van de laadinfrastructuur. Nederland is wat dat betreft nog redelijk goed voorzien, maar er zijn andere landen waar automobilisten kilometers moeten rijden om een laadpaal te vinden. Hoe meer EV’s er op de weg komen, des te nijpender wordt dat. 275.000 miljard dollar Voor wie dat nog niet genoeg reden is om te beleggen in het thema elektrisch rijden, wijst J.P. Morgan AM op een onderzoek van McKinsey. De consultant heeft uitgerekend dat er de komende 30 jaar ongeveer 275 biljoen dollar zal worden geïnvesteerd in duurzame technologieën. Een groot deel daarvan gaat naar bedrijven uit de EV-keten. Voor beleggers is het zaak om die bedrijven te vinden die daar het meest van profiteren. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.