Nieuws

AI zorgt voor verschuiving van miljoenen banen

De door kunstmatige intelligentie verhevigde automatisering zal de productiviteit in de wereld opzwepen. Voor de arbeidsmarkt betekent het dat er miljoenen banen verdwijnen en bijkomen. Het managen van die transitie wordt een van de grote uitdagingen van de vierde industriële revolutie.

Kunstmatige intelligentie heeft nu al een enorme impact op de maatschappij. Maar dat zal de komende jaren alleen maar meer worden, zegt David Sneyd van BMO Global Asset Management in het rapport Artificial Intelligence, Automation and the Future of Work.

Volgens David Sneyd, hoofd verantwoord beleggen, wordt er niet voor niets gesproken van de vierde industriële revolutie. Veel handelingen die tot nu toe door mensen werden verricht, zullen verdwijnen. Voor beleggers betekent dit dat ze extra alert moeten zijn.

Hogere productiviteit 

Deels zijn de veranderingen op de arbeidsmarkt nu al zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan telefonische helpdesks die door computers worden bemand, of beleggingsfondsen waar de aandelen nu al worden geselecteerd op basis van algoritmes.

Het is aan de ene kant een positieve ontwikkeling doordat het de productiviteit verhoogt, precies op het moment dat arbeid in veel landen schaars wordt door vergrijzing. Aan de andere kant zullen een heleboel mensen op zoek moeten naar een andere baan. Dat werk is er wel maar de weg er naartoe kan lastig worden.

Ongeveer een half miljard banen

David Sneyd verwijst in dit verband naar een studie van het World Economic Forum waarin wordt geschat dat er wereldwijd 400 miljoen tot 800 miljoen banen zullen verdwijnen. Het gaat hierbij zeker niet alleen om eenvoudige banen voor laagopgeleide mensen in de verwerkende industrie. Integendeel, het Forum verwacht juist dat er een heleboel banen zullen verdwijnen in de dienstensector.

Denk bijvoorbeeld aan boekhouders, administratieve medewerkers, managers en dataverwerkers. Daarvoor in de plaats komen er een heleboel ICT-banen bij.

Anticipeer!

Het in goede banen leiden van deze transitie zal een enorme klus worden. Vier uitdagingen springen er voor Sneyd uit:

  1. Allereerst moet een bedrijf in kaart brengen wat er door AI allemaal op de onderneming afkomt. Alleen dan kunnen werknemers worden voorbereid op de toekomst.
  2. Er moet een scherp inzicht komen in wat een bedrijf zelf allemaal in huis heeft qua human capital. Wat kunnen die werknemers? Hoe kunnen ze worden bijgeschoold? Hoe oud zijn ze? Moet er niet worden verjongd? Is de betaling goed geregeld?
  3. Zorg dat de AI-toepassingen verantwoord en transparant gebeuren. Ongecontroleerde KI kan voor grote schade zorgen.
  4. Bijscholing van het personeel is van groot belang, maar ook samenwerkingsverbanden met andere bedrijven, want drukt de kosten.

Bedrijven die deze zaken goed op orde hebben, zijn voor beleggers extra interessant. Ze zullen waarschijnlijk minder last hebben van de groeiende ongelijkheid die de AI-revolutie tijdelijk teweeg zal brengen. Ze zullen bovendien beter gewapend zijn tegen nieuwe concurrentie.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

De impact van het coronavirus