Wat is dit? Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals met elkaar in contact brengen. Van inzicht naar inspiratie. Ook partner worden? Wij vertellen u graag meer. Sluit Fintech helpt om klant centraal te stellen Volgens Geoffroy de Schrevel, CEO van Gambit, is de machtsverhouding tussen klant en dienstverlener ook in de assetmanagementindustrie verschoven ten gunste van de klant. Om de klantervaring te blijven verbeteren, pleit hij voor innovatieve oplossingen. 5 september 2018 10:30 • Door Connect Eind vorig jaar nam BNP Paribas Asset Management, in het kader van nadrukkelijkere klantfocus, een meerderheidsbelang in Gambit Financial Solutions, een Belgisch fintechbedrijf dat onder meer oplossingen biedt voor digitaal beleggingsadvies. CEO van Gambit, Geoffroy de Schrevel, constateert dat de machtsverhouding tussen klant en de dienstverlener ook in de assetmanagementindustrie is verschoven ten gunste van de klant. "Daardoor moet de dienstverlening anders georganiseerd worden dan financiële instellingen gewend waren." "Traditionele banken proberen hun on- en offlineservice te verbeteren door enkel naar hun producten of klanten te kijken, terwijl het tegenwoordig juist allemaal draait om hóe de klant de service ervaart. Fintech helpt om die client experience te optimaliseren.” Realtime advies op maat De Schrevel legt uit dat Gambit daarbij vertrouwt op drie belangrijke pijlers. “Ten eerste het inclusion effect, waarbij door de inzet van technologie veel meer klanten kunnen worden bediend dan voorheen.” Daarnaast eisen klanten volgens De Schrevel tegenwoordig dat de dienstverlening realtime moet zijn. “Mensen verwachten een antwoord op het moment dat ze het nodig hebben, niet op het moment dat de dienstverlener het paraat heeft.” De derde pijler is personalisatie: klanten ontvangen graag op maat gemaakte service. Daarom is klantkennis van het allergrootste belang, zegt De Schrevel. “Het verkrijgen van toegang tot de klantgegevens is een cruciaal element om de dienstverlening echt te kunnen personaliseren. Daarbij wordt vanzelfsprekend rekening gehouden met de vereisten van de recent in werking getreden GDPR (General Data Protection Regulation).” 24/7 toegang tot online robo-adviseur Gambit biedt service op twee manieren, via persoonlijk contact of door middel van digitale interactie, aldus De Schrevel. “Uit gesprekken met financiële instellingen blijkt dat ongeveer een derde van de eindklanten niet meer naar de kantoren gaat. Voor hen hebben we Squiree ontwikkeld, een systeem dat de klantervaring voor kantoorbezoekers verbetert." "Voor degenen die geen kantoren meer bezoeken, hebben we een platform gelanceerd, waarmee klanten 24/7 toegang hebben tot onze online robo-adviseur Birdee.” De onderliggende technologie van beide diensten is hetzelfde, alleen de klantervaring verschilt. De Schrevel: “Het betreft een reeks algoritmen waarmee financiële instellingen de verwachtingen en het profiel van hun klanten sneller en beter begrijpen. Vervolgens bouwen rekenmodellen voor iedere klant een specifieke portefeuille. Een derde reeks algoritmen berekent en beheert ten slotte de risico’s van die portefeuilles.” De klant als uitgangspunt Traditioneel begint de portefeuilleopbouw bij de meeste vermogensbeheerders bij de financiële ingenieurs. Vervolgens moet de commerciële afdeling die producten aan klanten zien te verkopen. “Wíj doen precies het tegenovergestelde en beginnen bij de klant”, zegt De Schrevel. “Daarna leggen we de financieel techneuten uit hoe de portefeuilles voor meneer Jansen en mevrouw Pietersen precies gebouwd moeten worden.” Net als alle traditionele financiële instellingen heeft BNP Paribas Asset Management een legacy-systeem dat van invloed is op de technologie, interne processen en bedrijfscultuur, waardoor het vaak kostbaar en tijdrovend is om de service te upgraden naar het niveau voor de klanten van morgen. Wat dat betreft zijn BNP Paribas Asset Management en Gambit Financial Solutions een perfecte match, aldus De Schrevel. “BNP Paribas is een grote financiële instelling met een enorm klantenbestand, waar het management voortdurend op zoek is naar mogelijkheden om het serviceniveau fundamenteel te verbeteren. Als fintechbedrijf bieden wij hen daar innovatieve oplossingen voor.” Snel en veilig verbonden Het toenemend online organiseren en consumeren is een trend die zich volgens De Schrevel ook in de financiële dienstverlening laat vertalen. “Wij zijn van mening dat dit ook voor beleggingsadvies steeds relevanter wordt. Daarom hebben we afgelopen mei de mobiele versie van Birdee gelanceerd.” Dat lijkt volgens De Schrevel eenvoudiger dan het is. “Door de beperkte schermgrootte word je gedwongen na te denken over welke informatie de klant écht wil zien. Ten tweede is het een uitdaging om de verschillende besturingssystemen van mobiele apparaten compatibel met de applicatie te maken." "En als laatste moet je zorgen dat de connectiviteit tussen het apparaat en de applicatie goed werkt. Niet te tijdrovend, want dan haken klanten al snel af, en met niet meer uitwisseling van vertrouwelijke informatie dan nodig is. De connectiviteit moet snel, maar wel op en top veilig en GDPR compliant zijn.” Geschreven: 13 juli 2018 Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.