Nieuws

Sterk groei tech in opkomende markten zet door

De opkomende markten ontwikkelen zich tot een tech-powerhouse. Volgens T. Rowe Price heeft de markt dat niet helemaal in de gaten. Het maakt aandelen EM nog aantrekkelijker.

De afgelopen jaren heeft de informatietechnologiesector in de opkomende markten een opmerkelijke groei doorgemaakt. Sinds 2012 is de weging van de IT-sector in de MSCI Emerging Markets Index verdubbeld naar bijna 28%. Dat is een zwaardere weging dan de technologiesector in de S&P 500 Index (24%) heeft. De opkomst van tech in de opkomende markten komt voor een groot deel voor rekening van digitale bedrijven zoals Tencent, Alibaba en Baidu, die de afgelopen jaren spectaculair zijn gegroeid.

De gewijzigde verhoudingen in de index hebben gevolgen voor de betekenis van de opkomende markten als beleggingscategorie, zegt Gonzalo Pángaro, portefeuillebeheerder van het T. Rowe Price Emerging Markets Equity Fund "Decennialang ontstonden innovaties in ontwikkelde wereld en sijpelden daarna door naar de opkomende markten. Vanwege de lage loonkosten groeiden verschillende van deze landen, vooral in Azië, uit tot goedkope assemblagecentra voor wereldwijde elektronicamerken. Nu zien we echter een enorme sprong voorwaarts in het tempo waarmee technologiebedrijven in opkomende markten zich ontwikkelen.

De Chinese uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling (R&D) zijn al hoger dan de Europese en liggen niet ver achter op die in de VS. "Wat de ontwikkeling van een binnenlandse digitale economie betreft, is China de absolute koploper. E-commerce is in China goed voor 15,5% van de totale winkelomzet, tegen 8,1% in de VS, en groeit nog steeds."

Wet van de remmende voorsprong

De snelle opkomst van elektronisch winkelen in China is geen toeval. Een minder volgroeide markt is veel gevoeliger voor disruptie. "De detailhandel is een goed voorbeeld, net als mobiel betalen. Het creditcard-gebruik was altijd laag in deze markten, maar nu maken veel consumenten rechtstreeks de sprong naar mobiel betalen. Dat is de reden waarom Alibaba’s Alipay en Tencent’s Tenpay zo uitzonderlijk snel zijn gegroeid."

China begint nu volgens Pángaro ook aan het leiderschap van de Verenigde Staten op het vlak van kunstmatige intelligentie te knagen. Na een leidende positie in online-zoeken, e-commerce, online-games en sociale media te hebben opgebouwd, timmeren bedrijven als Baidu, Alibaba en Tencent nu aan de weg met uitgebreide en veelbelovende AI-programma’s.

Maar ook buiten Azië zijn steeds meer toomaangevende techbedrijven te vinden. MercadoLibre is inmiddels een van de populairste Latijns-Amerikaanse e-commerce sites. Rusland kent verschillende interessante, innovatieve bedrijven. "Het grootste technologiebedrijf van het land is Yandex, een internetportaal en zoekplatform dat een jaar eerder dan Google werd opgericht. Ook sociaal netwerk en gamebedrijf Mail.ru doet het goed en bereikt nu maandelijks meer dan 80% van de Russische internetgebruikers."

Aandelen EM ondergewaardeerd

Pángaro: "Wij zijn van mening dat de opkomst van technologiebedrijven en de impuls die zij geven aan de innovatie in de opkomende markten een omslag betekenen, die misschien niet volledig wordt gewaardeerd door de markt. Veel waarnemers beschouwden deze internet- en technologiebedrijven aanvankelijk slechts als na-apers van Amerikaanse internetbedrijven. Alibaba zou het eBay van China worden en Tencent zou het succes van Facebook imiteren. De werkelijkheid van vandaag is heel anders. Alibaba is bijvoorbeeld veel beter in staat data te oogsten om de gebruikerservaring en conversieratio’s te verbeteren dan veel Amerikaanse bedrijven."

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

China; opnieuw lieveling van beleggers?