hoofdinhoud
IEX Profs
Zoek pagina
desktop iconMarkt Monitor
  • Home
    • Aandelen
    • Obligaties
    • Alternatives
    • ESG
    • Impact
    • Beleggingsfondsen
    • Fondsselector
    • ETF's
  • Opinie
    • State Street SPDR ETF's
    • Triodos Investment Management
    • T. Rowe Price
    • LSEG Lipper
    • UBS
    • Partnercontent
  • Nieuwsbrief
  • Inloggen
Home  /  Nieuws  /  De vrijheid van reclame-uiting

De vrijheid van reclame-uiting

De AFM slaat door met het reclameverbod op producten met een hefboom groter dan tien. De AFM creëert zo een claimcultuur.

28 februari 2017 08:15 • Door Marcel Tak

De AOW-leeftijd moet omlaag, de grenzen moeten dicht, we moeten normaal doen, de uitkeringen moeten omhoog, de rijken moeten inleveren en de belastingen gaan omlaag.

De verkiezingen zijn in aantocht en de mooiepraatjesfabrikanten draaien op volle toeren. De arme kiezer wordt dagelijks bestookt met (vermeende) oplossingen voor al dan niet bestaande problemen.

Er is geen instantie die het in zijn hoofd haalt de politici terug te fluiten om onhaalbare beloften of gevaarlijke ideeën. Dat is maar goed ook. We koesteren onze vrijheid van meningsuiting, dus de spotjes in de zendtijd politieke partijen komen ongehinderd onze huiskamers binnen.

Lees ook: AFM, alleen zinvolle wetgeving graag!

Verbod op producten hoge hefboom

In de financiële wereld is dat anders. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem, vertegenwoordigd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM), houdt toezicht op het wel en wee van de belegger. Dat is prima, en zelfs noodzakelijk, maar soms slaat dat toezicht door.

Vorige week kwam de AFM met een persbericht dat het een verbod op reclame voor sommige financiële producten voorbereidt. Het gaat dan met name om beleggingsinstrumenten met een hefboom groter dan tien. Ook binaire opties, contracts for difference (CfD) en warrants vallen onder de verbodsintenties van de toezichthouder.

Tot slot mogen beleggers ook niet meer via commerciële uitingen geattendeerd worden op Contingent Conditional Obligaties (CoCo’s). Het voornemen van AFM is niet nieuw. Vorig jaar al liet Dijsselbloem weten een verbod op deze producten te overwegen.

Te complex

Nu wordt het dus geregeld. Laat ik eerst eens kijken welke argumenten in het AFM bericht worden aangehaald. Ten eerste constateert AFM dat de reclames voor deze producten vaak agressief zijn. Ten tweede kunnen consumenten snel veel geld met deze producten verliezen.

Bovendien blijkt uit onderzoek dat op lange termijn verreweg de meeste beleggers geld verliezen met hoge hefboomproducten. Op de derde plaats zijn consumenten in de huidige lage rente omgeving gevoelig voor de aanschaf van dergelijke producten.

Vervolgens is het probleem dat veel van deze producten door buitenlandse partijen worden aangeboden. Tot slot is een reden voor het reclameverbod dat veel van deze producten te complex zijn voor particuliere beleggers. Dit zijn de argumenten waarop Dijsselbloem de beperking van de vrijheid van reclame-uitingen baseert.

Loterij zonder nieten

Over win- en verlieskansen gesproken, het tweede argument. Dezelfde minister van Financiën heeft er geen probleem mee dat zijn casino en staatsloterij bijna dagelijks via diverse media consumenten proberen te verleiden een bezoekje te brengen of loten te kopen.

Bijvoorbeeld door de lucratieve megajackpot van 27 miljoen euro in de staatsloterij van maart als smeuïge worst voor te houden. Weet u wat de kans is om deze prijs in de wacht te slepen? Gemiddeld 1 op de 2,6 miljoen.

Nu zijn financiële instrumenten niet vergelijkbaar met loterijen en u zou kunnen redeneren dat als het om beleggen gaat, er andere regels gelden. Ik ben het daar niet mee eens. In beide gevallen gaat het erom dat via reclame consumenten worden verleid en ook, of beter, juist bij loterijen kunnen mensen een vermogen kwijtraken.

Argumenten voor verbod

Ik ben echter (ook) niet tegen reclame voor loterijen, dus ik laat de vergelijking tussen staatsloten en turbo’s met hoge hefboom verder rusten. Waarom is een reclameverbod voor de genoemde financiële producten slecht?

Ik loop de argumenten voor een verbod langs.

  • Wat betreft de agressieve reclame heeft AFM genoeg instrumenten in handen dit te beteugelen. AFM kan gemakkelijk eisen stellen aan de inhoud van deze reclames zodat ze minder verleidelijk zijn en meer informatief.

  • Dat beleggers (snel) veel geld kunnen verliezen, geldt voor meer producten, zoals bijvoorbeeld opties. Het gaat erom dat het voor beleggers duidelijk moet zijn dat veel geld kan worden verloren. Als dat het geval is, is het aan ieders eigen verantwoordelijkheid voor een dergelijk product te kiezen.

  • Bovendien is het inconsequent om producten wel toe te laten, maar ze niet onder de aandacht van beleggers te kunnen brengen. Wees dan consequent, en verbiedt de producten die zo extreem gevaarlijk zouden zijn.

Paternalistische inborst 

Dat is overigens wel het voorland van de genoemde instrumenten, want AFM geeft zelf aan dat vanaf 2018 onder MIFID II de mogelijkheid ontstaat (een aantal van) deze producten van de markt te halen.

Het aanvoeren van de lage rente omgeving als argument voor een reclameverbod, waardoor beleggers gevoelig zijn voor deze instrumenten, laat de paternalistische inborst van onze toezichthouder zien. Onder de huidige omstandigheden weet de AFM beter wat goed is voor de belegger, dan de belegger zelf.

Dat de producten door buitenlandse partijen worden aangeboden, ook een AFM argument, is raar. Het is de politiek zelf geweest die de toegang van deze partijen op de lokale markt zo heeft geregeld. Het is dan vreemd om deze door de politiek gecreëerde situatie als argument te gebruiken reclames te verbieden.

Dwingen tot volledige informatie

Dat de genoemde producten complex zijn, is een waardeloos argument. Het zou met name gaan om CoCo’s, een officieel toegelaten financieringsinstrument voor banken. Ten eerste is het opmerkelijk dat de AFM deze door de ECB toegestane financieringsinstrumenten als schadelijk kwalificeert.

Ten tweede hoeft er niets ingewikkelds te zijn aan de CoCo, als de werking maar goed wordt uitgelegd. En dan komen we op mijn belangrijkste algemene bezwaar tegen het reclameverbod. Een dergelijk verbod past in een rij van maatregelen die de financiële consument de eigen verantwoordelijkheid ontneemt.

De toezichthouder zou alles moeten inzetten om aanbieders te dwingen goede, volledige en gemakkelijk toegankelijke informatie over hun producten te geven.

Verkeerde manier van toezicht

Daarnaast zou het goed zijn als AFM stimuleert dat consumenten financiële beleggingsproducten leren te begrijpen, en zo niet dat zij deze dan ook niet kopen. In plaats daarvan neemt de overheid langzaam de verantwoordelijkheid van de belegger zelf over.

Het is de verkeerde richting van toezicht en leidt alleen maar tot het bevorderen van de claimcultuur waar beleggers zich, als het met een belegging misgaat, zich beroepen op het feit dat de overheid of de uitgevers van producten hen toch tegen de financiële verliezen hadden moeten beschermen.

AFM, keer terug op uw schreden!

Lees ook: AFM, grijp in bij nieuwe risicometer!


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Deel via:

Lees meer

  • 21 aug AI-paradijs aan de Oostzee
  • 08 jul Europese strijd tegen greenwashing draait uit op namenspel
  • 06 mrt Handelsoorlog wind in de rug voor hedgefondsen
  • okt '24 Private credit: hoog rendement, slecht toezicht
  • sep '24 Hooggerechtshof bevrijdt grote Amerikaanse bedrijven van knellende regelgeving

Onderwerpen

  • Professionals
  • Regelgeving
  • toezicht

Nieuws van onze partners label connect

  1. 26 okt
    "Ondanks dip blijven vooruitzichten voor goud positief"
  2. 13 okt
    LFDE en Aegon Asset Management
  3. 07 okt
    Wie durft nu nog in de beurs te stappen?
Meer van onze partners
Marcel Tak Geplaatst op 28 februari 2017 08:15 meer
Bio

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik relativeren, tegenwicht bieden en zo mogelijk de andere kant van de medaille laten zien."

Recente columns
  1. Van pindakaas tot bitcoin
  2. Belasting op execution-only beleggen?
  3. Alles is met ETF's verhandelbaar
  4. DNB: monetaire pyromaan blust bubbelbrand
  5. Rente en aandelen: de grote ommekeer
Populaire columns

    Meest gelezen

    1. 04 nov

      Must read: Correctiewaarschuwingen overal
    2. 07 nov

      Must read: blijf gewoon beleggen in de Magnificent Seven
    3. 05 nov

      Must read: De echt grote AI-investeringen moeten nog komen

    Impactbeleggen

    • Impactbeleggen 10 nov

      Beter beheer van oceanen kan biljoenen opleveren

      Zeeën en oceanen zijn van onschatbare waarde voor mens en aarde. Maar het duurzame management van de blauwe economie laat te wensen over. Een investering van 550 miljard per jaar kan een veelvoud opleveren, heeft het World Economic Forum berekend.

    • Impactbeleggen 06 nov

      Tien jaar na Parijs: wordt COP30 een nieuw keerpunt?

      Lloyd McAllister, hoofd duurzaam beleggen bij Carmignac, schetst wat nodig is om de aankomende klimaattop tot een succes te maken.

    • Impactbeleggen 04 nov

      Klimaatcrisis dwingt bedrijven om in actie te komen

      Het World Economic Forum voorspelt een verlies van 1,5 biljoen dollar voor bedrijven als er niks gedaan wordt om de productiviteit van werknemers op peil te houden als de aarde opwarmt. Met acht stappen kan het productiviteitsverlies worden geminimaliseerd.

    • Impactbeleggen 22 okt

      Moeten impactbeleggers blij zijn met de groeiende markt van private beleggingen?

      Private markten groeien snel en trekken steeds meer impactkapitaal aan. Is dat een welkome ontwikkeling? Jos Kalb en Alexander Lubeck van Cardano over de kansen en risico's, en hoe institutionele beleggers hun impactambities het beste kunnen realiseren.

    • Impactbeleggen 20 okt

      Hivos-Triodos Fonds ontvangt grote kapitaalinvestering

      De Nederlandse ontwikkelingsbank FMO en de Österreichische Entwicklungsbank (OeEB) gaan 30 miljoen euro investeren in Hivos-Triodos Fonds, dat nu nog een beheerd vermogen heeft van 65 miljoen euro. Wat gaat er met dat geld gebeuren? We vroegen het aan Femke Bos, Director Impact private debt & equity bij Triodos IM en verantwoordelijk voor dit impactfonds.

    • Impactbeleggen 20 okt

      “Duurzame tegenwind is juist een kans”

      Voordat impactbeleggen een begrip werd, zette de Zwitserse vermogensbeheerder Pictet al een aantal succesvolle themafondsen in de markt die beleggen in oplossingen van de grote problemen waar mens en wereld mee kampen.

    Meer Impactbeleggen
    LSEG Lipper Fund Awards
    1. Dit zijn de winnaars van de LSEG Lipper Fund Awards 2025
    2. Topfonds Fresh Fixed Income Fund dubbel bekroond
    3. Enorme outperformance van dit obligatiefonds is moeilijk te negeren (IEXProfs)
    4. LSEG Lipper Fund Awards Netherlands 2025
    IEX Profs

    Meld u aan voor de IEX Profs dagelijkse nieuwsbrief

    en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

     
    © 2025 IEX Profs
    • Contact
    • Adverteren
    • Privacy Settings
    • Privacyverklaring
    • Disclaimer & Voorwaarden
    • Site feedback
    • Nieuwsbrieven
    • Quotedata by Euronext   & powered by Infront
    • © 2025 IEX / van beleggers voor beleggers
    • IEX Profs is onderdeel van IEX Group