Privatiseer Amerikaanse vliegvelden Amerikaanse vliegvelden investeren te weinig. Bloomberg-columnist Minter ziet de oplossing in privatiseringen. 6 oktober 2016 10:00 • Door IEXProfs Redactie Kuala Lumpur, Tokio, Dubai, Hongkong en Singapore zijn allemaal steden met fantastische vliegvelden, waar passagiers verwelkomd worden in een paradijselijke omgeving met lekkere geuren, fonteinen, bloemen, junglepaden en perfecte verlichting. Voor de Amerikanen - met hun vaak een beetje slonzige vliegvelden - is dat een doorn in het oog. Donald Trump heeft er zelfs een belangrijk verkiezingsthema van gemaakt. Hij gebruikt het regelmatig als voorbeeld voor de deplorabele staat waarin de Amerikaanse economie verkeert. Adam Minter, columnist bij Bloomberg en transportdeskundige, ziet hier echter geen rol voor de overheid weggelegd. Hij pleit voor meer private investeringen. Blingbling Allereerst de feiten. Ten eerste is er een goede reden voor het feit dat de Amerikaanse luchthavens minder 'blingbling' hebben dan de Aziatische of bijvoorbeeld de beleving die Schiphol wil bieden. Dat komt doordat in de VS vooral binnenlands gevlogen wordt, terwijl bijvoorbeeld Dubai en Singapore veel internationale gasten hebben, op doorreis. Het voordeel daarvan is dat ze veel geld uitgeven aan winkelen, eten en drinken. Er is dus een duidelijke financiële prikkel voor de Aziatische luchthavens om het de passagiers zo goed mogelijk naar hun zin te maken. Een goedgeluimde passagier geeft nou eenmaal meer uit. Bagagebanden Het isvolgens Minter onrealistisch dat Amerikaanse luchthavens daarmee gaan concurreren. Dat wil echter niet zeggen dat er niks gebeuren moet. De belangenorganisatie Airport Council International heeft uitgerekend dat er alleen voor de basisinfrastructuur ook al 75,9 miljard Amerikaanse dollar nodig is. Het gaat dan niet om mooie winkels of restaurants, maar om dingen als bagagebanden, luchtvaartslurven en roltrappen. Gekeken naar de daling van het investeringsniveau is dat ook niet gek. Zo werd in 2004 nog 21 miljard dollar uitgevenen aan luchtvaartinfrastructuur. In 2014 was dat berdrag gedaald tot 13 miljard dollar. Kapitalisme Minter ziet een rol voor de private sector weggelegd om deze leemte te vullen. En dat moet gebeuren via privatisering van vliegvelden. Volgens hem zijn wereldwijd ongeveer 450 vliegvelden deels of helemaal geprivatiseerd. En dat zijn zeker niet de minste. Maar uitgerekend de VS, het meest liberaalkapitalistische land ter wereld, is op dit punt achtergebleven. Minter vindt dat een volgende president hier werk van zou moeten maken. Dat zou voor iedereen goed zijn. Voor beleggers zijn op luchthavens namelijk prima rendementen te krijgen en het zijn bovendien relatief veilige inkomsten. De overheid is af van een investeringslast en voor de passagiers wordt het serviceniveau beter. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.