Fintech springt in research-leemte MIFID II dreigt een einde toe maken aan research als marketingtool. Fintech-bedrijven zien daar mogelijkheden. 12 juli 2016 09:15 • Door IEXProfs Redactie MIFID II dreigt een einde toe maken aan research als marketingtool. Volgens de nieuwe richtlijnen is het niet toegestaan een vergoeding voor research te rekenen. Dat dwingt alle partijen, aanbieders en gebruikers, om een nieuwe vorm te zoeken. Fintech-bedrijven zien daar mogelijkheden. Gevestigde bedrijven en nieuwkomers storten zich op een krimpende markt. De focus zal meer verschuiven richting het optimaliseren van de beleggingsbeslissingen. Data-algoritmes kunnen extra waarde toevoegen aan research. Diverse nieuwkomers verkennen de markt al en er liggen volgens het blog Daily Fintech zeker mogelijkheden voor een nieuw type aanbieders. Daarbij denkt de schrijver aan platformen met veel meer keuzemogelijkheden, waaronder de optie om een deel van het researchpakket te kopen. Beter producten, lagere kosten Maar ook de zoektocht naar algoritmes die producten en kosten optimaliseren. Uiteindelijk moet de vrucht van deze vernieuwingslag zijn, dat er sneller een beter product geleverd wordt tegen lagere kosten. Maar het zal wel slachtoffers eisen bij de stakeholders die die vernieuwingsslag niet mee kunnen maken. Er zijn al wat spelers actief in het aanbod van aandelenresearch, zoals Airex market, dat in de VS een online marktplaats biedt voor research, financiële informatie en apps. Alphametry is een Frans Fintechbedrijf dat algoritmes loslaat op research, om de kwaliteit ervan te bepalen en daarnaast creëert het een gemeenschap, die een waardering kan geven over researchartikelen. Dat moet dan leiden tot een beter advies voor de kopers van research. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Impactbeleggen 06 nov Tien jaar na Parijs: wordt COP30 een nieuw keerpunt? Lloyd McAllister, hoofd duurzaam beleggen bij Carmignac, schetst wat nodig is om de aankomende klimaattop tot een succes te maken.
Impactbeleggen 04 nov Klimaatcrisis dwingt bedrijven om in actie te komen Het World Economic Forum voorspelt een verlies van 1,5 biljoen dollar voor bedrijven als er niks gedaan wordt om de productiviteit van werknemers op peil te houden als de aarde opwarmt. Met acht stappen kan het productiviteitsverlies worden geminimaliseerd.
Impactbeleggen 22 okt Moeten impactbeleggers blij zijn met de groeiende markt van private beleggingen? Private markten groeien snel en trekken steeds meer impactkapitaal aan. Is dat een welkome ontwikkeling? Jos Kalb en Alexander Lubeck van Cardano over de kansen en risico's, en hoe institutionele beleggers hun impactambities het beste kunnen realiseren.
Impactbeleggen 20 okt Hivos-Triodos Fonds ontvangt grote kapitaalinvestering De Nederlandse ontwikkelingsbank FMO en de Österreichische Entwicklungsbank (OeEB) gaan 30 miljoen euro investeren in Hivos-Triodos Fonds, dat nu nog een beheerd vermogen heeft van 65 miljoen euro. Wat gaat er met dat geld gebeuren? We vroegen het aan Femke Bos, Director Impact private debt & equity bij Triodos IM en verantwoordelijk voor dit impactfonds.
Impactbeleggen 20 okt “Duurzame tegenwind is juist een kans” Voordat impactbeleggen een begrip werd, zette de Zwitserse vermogensbeheerder Pictet al een aantal succesvolle themafondsen in de markt die beleggen in oplossingen van de grote problemen waar mens en wereld mee kampen.
Impactbeleggen 14 okt “Green bonds zijn misschien wel het grootste succesverhaal in de wereld van impactbeleggen” Wie in green bonds belegt, ontvangt een rente die gelijk is aan die van traditionele obligaties. Wel moeten beleggers in green bonds zich volgens de experts van DPAM bewust zijn van de concentratierisico’s, waardoor het uiteindelijke rendement kan mee- of tegenvallen.