Slimme beleggers kopen biologisch Met een steeds zwaarder wordende wereldbevolking is het slim om te beleggen in bedrijven die gezond voedsel bedenken en verkopen. 26 juni 2015 09:00 • Door Hubert Aarts “Pink slime”, paardenvlees in uw runderbiefstuk, hamburgers met E.coli en “biologische” eieren van kippen die hun staart niet kunnen keren. Dat er binnen de voedingsindustrie van alles mis is, weet u ook. Maar de sector denkt met u mee. In antwoord op de obesitasproblematiek bijvoorbeeld, kondigde Coca-Cola onlangs aan voor 2020 de calorieën van al haar dranken met 10% te zullen verminderen. In een blikje cola gaan dan geen tien, maar negen suikerklontjes. Houdt u alvast rekening met het faillissement van Weight Watchers? Ondanks nieuwerwetse eetgewoonten als het Paleodieet en superfoods, is het onwaarschijnlijk (50% van de Europese bevolking heeft overgewicht of zelfs obesitas) dat de Weight Watchers-coaches binnen nu en afzienbare tijd zonder werk zitten. Plofkip met bijsmaak Maar grote internationals als Coca-Cola, Pepsi en McDonalds worden wel geraakt door de frisse, gezonde wind die door de westerse wereld waait. Tussen 2002 en 2011 groeide de productie van biologisch en gezond voedsel in de VS met 240%. Voor de conventionele voedingsindustrie kwam de groei op 3%. Producenten van junkfood en ongezonde frisdranken zagen hun populariteit dalen en dat werd ook op de aandelenmarkt gevoeld. De Amerikaanse markt voor gezonde en biologische voeding groeide tussen 2001 en 2011 jaarlijks met 14,8% (Bron: Raymond James, maart 2013). Er worden flinke premiums betaald. Net zoals de consument graag iets meer betaalt voor een premiummerk als Apple, investeert hij de laatste jaren ook graag wat extra’s in het eigen welzijn. Daarnaast stijgt de vraag naar verantwoord en duurzaam geproduceerd voedsel, omdat steeds meer mensen zich realiseren dat de huidige situatie gezien de sterk stijgende vraag naar voedsel wereldwijd niet houdbaar is en die plofkip toch wel een nare bijsmaak heeft gekregen. Smartfood De veranderende houding van consumenten in combinatie met toenemende regelgeving maakt dat steeds meer bedrijven zich aanpassen. Sommige spelers lopen daarin voorop. Denkt u aan leveranciers van elementaire voedingsstoffen als Lerøy Seafood, retailers als Whole Foods Market, kwaliteitstesters als Eurofins Scientific en verpakkingsrecyclers als RockTenn. Dergelijke bedrijven komen met tastbare oplossingen om bijvoorbeeld het energieverbruik te verminderen of voedselafval – momenteel een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel – te minimaliseren. Hun producten zijn Smart, zoals wij dat noemen: Sustainably Manufactured and Responsibly Transformed. De nadruk op maatschappelijk verantwoord gedrag en de beste praktijken op het gebied van milieu, maatschappij en deugdelijk beheer kan het rendement van een bedrijf verbeteren. Beleggers met oog voor de toekomst denken dus niet alleen in de supermarkt twee keer na, maar zorgen dat ook de bedrijven binnen hun beleggingsmandje klaar zijn voor de nieuwe vereisten voor de voedselindustrie. Hubert Aarts is Managing Director of Listed Equities bij Impax Asset Management, partner van BNP Paribas Investment Partners. Dit document dient enkel ter informatie en is geen voorstel of aanbod tot het aankopen of verhandelen van de beschreven financiële instrumenten en is geen beleggingsadvies. Lees hier de volledige disclaimer van BNP Paribas Investment Partners. Deel via:
Assetallocatie 21 okt Vijf vragen bij het beleggen in grondstoffen Een breed gediversifieerde benadering van grondstoffen biedt beleggers de mogelijkheid om hun portefeuilles beter te spreiden in een tijd van veranderend financieel landschap en een uitdagende geopolitieke omgeving. Hoe? Dat legt J. Safra Sarasin uit.
Assetallocatie 17 okt Robeco na 32 jaar terug in goud Goud is terug van weggeweest bij Robeco. In 1992 besloot de vermogensbeheerder er niet meer in te beleggen, maar de tijden veranderen. Geopolitieke spanningen en hoge inflatie hebben goud weer koopwaardig gemaakt.
Assetallocatie 14 okt U zoekt een succesvolle en breed gespreide private equitybelegging? De Franse private equityspeler Altaroc wil de Benelux veroveren door de beste private equityfondsen ook toegankelijk te maken voor particulieren. Private equity was tot nu toe voorbehouden aan institutionele beleggers en rijke families. Aan de Vlaming Thibault Delbarge de taak om deze missie tot een succes te maken.
Assetallocatie 14 okt Opinie: Actief beheer kost pensioenfondsen klauwen met geld Financieel expert Richard Ennis ziet bij pensioenfondsen veel geld verloren gaan doordat ze in zee gaan met actief beheerde fondsen die niet alleen duur zijn maar ook matig renderen.
Assetallocatie 09 okt Monetaire keuzes bepalen koopgedrag beleggers Noussair Aatil van State Street Global Advisors neemt de duidelijke beleggingskeuzes van Europese beleggers in september met u door. Amerikaanse aandelen, Chinese aandelen, defensieve aandelen en kortlopende kwaliteitsobligaties waren favoriet. Wat werd verkocht?
Assetallocatie 07 okt "Beleggers hebben liever Griekse dan Franse schuld" Volgens Renco van Schie van Valuedge zijn de vooruitzichten van Europese obligaties beter dan die van Europese aandelen. Hij houdt er verder rekening mee dat de euro en dollar binnen afzienbare tijd weer evenveel waard zijn. Lees zijn analyse.