Wie tegenwoordig echt duurzaam belegt, is niet langer tevreden met het beperken van de ESG-risico’s maar wil met z’n beleggingen daadwerkelijk een positieve impact boeken. ASN Impact Investors, Triodos IM en Cardano zijn drie Nederlandse partijen voor wie impact investing al jaren de kern vormt van het beleggingsbeleid. Dit beleggingsbeleid moet niet alleen een marktcomform rendement boeken, maar ook concrete oplossingen bieden voor de vele uitdagingen waar de mensheid voor staat gesteld. Dubbele winst dus.
Ook buiten Nederland wordt het idee van impactbeleggen steeds meer omarmd. Baillie Gifford, dat zijn hoofdkantoor in het Schotse Edinburgh heeft staan, lanceerde in 2017 het Baillie Gifford Worldwide Positive Change Fund. Dit impactfondfs heeft inmiddels ruim 1,7 miljard dollar onder beheer.
Impactbeleggen is langetermijnbeleggen
Hoewel door Morningstar slechts gewaardeerd met een enkele ster zijn de rendementen helemaal niet verkeerd. Sterker, in de periode sinds begin 2020 zijn benchmark en peers overtuigend verslagen. Met iets minder dan 30 aandelen in de portefeuille is het fonds sterk geconcentreerd. De turnover van het fonds ligt lager dan 20%.
“Ons Positive Change Fund is een langetermijnfonds, want de grote uitdagingen zijn ook niet de komende kwartalen opgelost. Daarom houden wij posities ook zo lang aan”, vertelt beleggingsstrateeg Rosie Rankin, mede-verantwoordelijk voor het fonds.
Is er enig verschil tussen impact investing en jullie positive change strategy?
Rosie Rankin: “Nee, dat is er niet. Ook wij hebben de bedoeling om in bedrijven te beleggen die een mooi rendement boeken en die door hun producten en diensten de mensheid op een positieve manier vooruithelpen. We staan voor enorme uitdagingen waarbij bedrijven die oplossingen bieden ook goede belegginskansen zijn.”
De andere strategieën van Baillie Gifford houden zich minder bezig met ESG?
Rosie Rankin: “Dat ligt genuanceerder. Andere fondsen van Baillie Gifford houden wel degelijk rekening met ESG-factoren, maar zijn niet specifiek gericht op imact. ESG gaat over de mate waarop een bedrijf in zijn productieproces en algemene bewijsvoering rekening houdt met ESG-componenten. Het verschil met impactbeleggen is vooral dat producten en diensten geen aanwijsbare oplossing hoeven te bieden voor de uitdagingen waar we voor staan, zoals de opwarming van de aarde en de schaarste aan water.
Neem het luxebedrijf Kering, bekend van het merk Gucci. Dat is heel duurzaam bezig maar uxeproducten dragen niet bij tot een betere wereld. Kering past dus niet binnen onze impactstrategie maar kan voor andere fondsen van Baillie Gifford wel degelijk koopwaardig zijn.”
Welke problemen moet het Baillie Gifford Worldwide Positive Change Fund allemaal adressseren?
Rosie Rankin: “Wij beleggen in vier thema’s. Te weten: sociale inclusie en onderwijs, milieu en hulpbronnen, gezondheid en financiële inclusie. De impact wordt gemeten op basis van het raamwerk van het Global Impact Investing Network en de Sustainable Development Goals van de VN.”
Wat zijn voorbeeld van bedrijven die met hun producten positieve impact boeken?
Rosie Rankin: “Duolingo biedt via een simpele app goedkoop tot gratis taalonderwijs en sinds kort ook wiskunde.
Deere is wereldleider in precisie-landbouw. De machines en software van Deere kunnen het gebruik van chemicaliën met 80% verminderen.
Dexcom verkoopt pleisters die het suikerniveau meten van mensen met diabetes of die het gevaar lopen diabetes te ontwikkelen.
Het Keniaans telecombedrijf Safari.com heeft een innovatief mobiel betaalplatform op basis van SMS ontwikkeld waardoor ook mensen zonder smartphones kunnen betalen. Safari.com buiedt inmiddels ook verzekerinen en leningen aan en breidt uit naar Ethiopië.”
U heeft plezier in uw werk?
Rosie Rankin: “Ja, het is fijn om goed te doen. Ik ben de hele dag bezig met bedrijven die te intentie hebben om van de wereld een betere plek te maken. Dat geeft hoop.”