Twitter biedt geen transparantie

Tweets over grote aandelentransacties bieden schijnopenheid. Alleen de verzender profiteert van dergelijke acties.

Tweets over grote aandelentransacties bieden schijnopenheid. Alleen de verzender profiteert ervan, schrijft The Fiscal Times. 274 tekens. Meer was er niet nodig om de marktwaarde van Apple in twee dagen met 20 miljard dollar te laten stijgen. De activistische belegger Carl Icahn had via Twitter gemeld dat hij een groot belang in Apple had opgebouwd, dat hij het aandeel 'extreem ondergewaardeerd' vond en dat hij tegen topman Tim Cook had gezegd dat Apple een groot aantal aandelen zou moeten terugkopen.

Aandelen kopen, een tweet de wereld insturen en de markt doet de rest. Voor Icahn zelf was dit een meesterzet. Maar wat heeft de gewone belegger eraan? Sociale media bereiken wat de SEC al decennialang met wisselend succes probeert: een gelijk speelveld creëren voor alle beleggers door informatie voor een breed publiek toegankelijk te maken. Twitterberichten lenen zich hier goed voor, want deze zijn een stuk laagdrempeliger dan de filings van de SEC.

Dark pools
Toch leiden dit soort berichten tot schijntransparantie, meent The Fiscal Times. Er zal altijd informatie zijn die gewone beleggers niet bereikt, maar uitsluitend door insiders wordt gedeeld. Bovendien kunnen er ondanks de grote informatiestroom via sociale media nog steeds onverklaarbare koerssprongen optreden, bijvoorbeeld omdat grote plukken aandelen worden verhandeld buiten het zicht van de traditionele beurzen, in zogeheten dark pools.

The Fiscal Times waarschuwt er verder voor dat de nieuwe openheid ook nieuwe risico's met zich meebrengt. Beleggers kunnen zich voor het karretje laten spannen van grote beleggers. Wie melding maakt van een grote transactie, doet dat doorgaans niet uit altruïstische motieven, maar omdat hij er zelf een belang bij heeft. Icahn meldde zich uiteraard pas op Twitter toen hij al een belang van 1 miljard dollar in Apple had opgebouwd; niet vóór hij contact opnam met zijn broker.

Een ander risico is dat beleggers worden meegetrokken met de kudde. Eén simpele tweet kan in no time een enorme marktreactie teweeg brengen, zoals we afgelopen week zagen met Apple. Die marktdynamiek laat weinig ruimte voor reflectie, wat juist zo belangrijk is bij beleggen. Daarom dit advies van The Fiscal Times: doe waar mogelijk je voordeel met sociale media, maar hecht er niet te veel waarde aan.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

    IEXFonds 40