Belegger heeft oogkleppen nodig Beleggers hebben meer dan ooit te maken met ruis en dat beïnvloedt hun gedrag. Een Ruis Survivalgids. 16 september 2014 15:45 • Door Nick Armet Beleggen stelt ons voor een enorme en voortdurende uitdaging op het vlak van informatieverwerking. In het internettijdperk, met zijn overvloed aan informatie en financieel nieuws, is het voor veel beleggers lastig relevante berichten voor aandelenkoersen te scheiden van nutteloze informatie – of beter gezegd ‘ruis’. Ruis is ongewenst, ongecontroleerd gezwatel met een zeer beperkte informatiewaarde. Voor een wetenschapper kan het authentieke signalen maskeren; voor een musicus is het verwarrend, ongecultiveerd en chaotisch; en voor een belegger is het irrelevant en onbelangrijk. Over het geheel genomen verdoezelt ruis belangrijke waarheden en concepten, en verwoest ruis de onderliggende structuur van zuivere ritmes, patronen en melodieën. Het gevaarlijke van ruis is dat het interessant is. Een aangeboren nieuwsgierigheid trekt ons aan tot ruis: we moeten er wel op reageren en het onderzoeken. Veel mensen kiezen ervoor om in een levendige, drukke stad te wonen, dus ruis heeft onmiskenbaar een zekere aantrekkingskracht. Vooral het feit dat ruis overvloedig aanwezig is en dat we er gemakkelijk door worden afgeleid, vormt een lastig probleem voor beleggers. Exponentiële groeiDe hoeveelheid ruis in de financiële wereld is in snel tempo toegenomen. De afgelopen twintig jaar is het informatieverbruik explosief gestegen. In 1986 nam de gemiddelde Amerikaan het equivalent van 40 kranten aan informatie per jaar tot zich en creëerde zelf 2,5 pagina’s content (via de telefoon, fax en post). In 2007 was het informatieverbruik gestegen tot 174 kranten en werden 6 complete kranten gecreëerd (via sociale netwerken, blogs en digitale fotografie). Volgens schattingen consumeren Amerikanen tegenwoordig 3,6 zettabyte aan informatie per dag – een zettabyte is 1 triljard bytes. De exponentiële groei van informatie heeft geleid tot een disproportionele toename van ruis. Bij beleggen wordt het steeds lastiger echte inzichten te scheiden van de constante berichtenstroom over de markt. Ruis is overal aanwezig nu kranten, websites en financiële tv-kanalen dagelijks analyses van markten en aandelen publiceren. Toch is een groot deel van deze prietpraat over markten die stijgen en dalen niet bijzonder leerzaam. Helpt het ons om te beslissen welke activa we moeten kopen en de komende tien jaar moeten aanhouden? Niet echt. Alleen door zorgvuldige fundamentele analyse van economieën, sectoren en bedrijven kunnen we een beeld krijgen van de wereld en het is cruciaal om deze rijke bron van informatie te scheiden van marktruis met weinig waarde. Systeem 1Naarmate de ruis toeneemt, zijn nuttige informatie en inzicht er lastiger uit te filteren. Ruis kan zelfs onze besluitvorming overbelasten en uit evenwicht brengen. Het Information Fatigue Syndrome (IFS) treedt op wanneer onze verwerkingscapaciteit voor informatie het begeeft, we ons slecht kunnen concentreren en we terugvallen op besluitvorming volgens “systeem 1” (snel, intuïtief en emotioneel) in plaats van “systeem 2” (traag, weloverwogen en logisch-rationeel). Dit vanwege de druk op het kortetermijngeheugen. Dit fenomeen openbaart zich ook in gefaseerd gedrag of multitasking, waarbij onze productiviteit en ons inzicht afnemen doordat we meerdere zaken tegelijk minder goed kunnen uitvoeren of bedenken. We moeten accepteren dat ruis net zo goed deel uitmaakt van beleggen als van het dagelijks leven. Informatie moet geïnventariseerd en verwerkt worden om de ruis te verwijderen en het nuttige te scheiden van het nutteloze. Inzicht vloeit voort uit de interpretatie hiervan door oplettende beleggers in dit stadium. Van belang is dat inzicht (meestal in combinatie met geduld) uiteindelijk leidt tot succesvolle beleggingsbeslissingen. Wat ruist daar door het struikgewas?Er zijn vijf belangrijke onderscheiden die beleggers helpen ruis vast te stellen: 1. Belangrijk versus onbelangrijk. We moeten het belangrijke filteren van het onbelangrijke. Informatie heeft waarde, ruis heeft dat niet en kan worden genegeerd. De belegger moet kijken naar de fundamentele factoren die veranderingen in koersgevoelige bedrijfsgegevens, zoals winstgroei, veroorzaken. 2. Feiten versus emoties. We moeten ons losmaken van de emotie van marktbewegingen. Het laveren tussen angst en hebzucht wordt aanzienlijk versterkt door ruis. We moeten proberen objectief en geduldig te reageren – en de feiten vast te stellen in plaats van emotioneel te reageren. 3. Lange termijn versus korte termijn. Ruis is steevast kortetermijnprietpraat. Het wordt gekenmerkt door hypes, modegrillen en extreme kansen. Op de korte termijn kan ‘kop’ twintig keer achter elkaar boven komen te liggen, maar we weten dat de kansverdeling bij ‘kop’ of ‘munt’ op de lange termijn 50-50 is. Er zijn veel academische studies (zoals Triumph of the Optimists van Dimson, Marsh en Staunton) die stellen dat de beste factoren voor het beleggingsrendement van aandelen op de lange termijn dividendrendement plus reële dividendgroei zijn. Ondanks dit bewijs om voor de lange termijn te beleggen in aandelendividendstrategieën, worden beleggers vaak verleid door schreeuwerige kortetermijnhypes en modegrillen. 4. Simpel versus complex. Simpel heeft minder ruis dan complex omdat ruis zich op minder plaatsen kan verstoppen. Als er meerdere redenen zijn om iets te doen, is dat niet altijd een goed teken. In zijn boek Antifragile wijst Nicholas Naseem Taleb erop dat krachtige beslissingen slechts één goede reden hoeven te hebben. Meer redenen toevoegen kan ons een beter gevoel geven, maar maakt het onze beslissing per definitie beter geslaagd? Ook bij beleggen is er vaak maar één hoofdreden om te beleggen in een strategie of aandeel. 5. Proactief versus reactief. Hoe reactiever u zich opstelt ten opzichte van markten, hoe meer ruis er in uw besluitvorming sluipt. Een proactieve, systematische beleggingsaanpak beperkt ruis, omdat we kunnen vaststellen wat belangrijk voor ons is en ons kunnen concentreren op deze voornaamste overwegingen. We raken niet in de ban van automatisch luisteren en reageren op wat andere mensen belangrijk vinden. RuisbestrijdingNu we een beter idee hebben van wat ruis is, hoe kunnen we het als beleggers dan uit de weg gaan? Ten eerste moeten we op zoek gaan naar fundamentele waarheden – krachtige observaties die ons kunnen helpen beleggingsbesluiten met meer overtuiging te nemen. Ten tweede moeten we bij onze beleggingsaanpak systematisch te werk gaan en niet reageren op de grillen van de markt. Ten derde moeten we op zoek gaan naar meer duurzame kennis over beleggingsthema’s door boeken en tijdschriften te lezen die zich richten op fundamentele ontwikkelingen, in plaats van dagelijkse blogs die zich vaak richten op kortetermijnruis. Tot slot moeten we ophouden de kortetermijnperikelen van de markt obsessief te volgen, omdat dit doorgaans uitnodigt tot besluitvorming op basis van emoties. Kortom, ruis is onbelangrijk, emotioneel, korte termijn, complex en reactief. Om ruis tot een minimum te beperken, moeten we op zoek gaan naar fundamentele waarheden door vast te stellen wat belangrijk is, feiten van emoties te scheiden, ons te concentreren op de lange termijn in plaats van de korte termijn, het simpele te schiften van het complexe en door ons proactief in plaats van reactief op te stellen. “We denken dat we informatie willen, maar in werkelijkheid willen we kennis.” - Nate Silver. Nick Armet is hoofd Investment Writing bij Fidelity International. Hij verzorgt op IEXProfs een behavioral finance-column. De in dit artikel geformuleerde opvattingen en opinies zijn die van de auteur en vertegenwoordigen niet per definitie de opvattingen van Fidelity. Dit artikel is uitsluitend bedoeld ter informatie en moet niet worden opgevat als aanbeveling voor beleggingen. Deel via:
aandelen 08:00 Aandelen doen het op de lange termijn altijd beter Beursblogger Jonathan Clements geeft 5 goede redenen om op de lange termijn altijd te vertrouwen op de veerkracht van aandelen.
Assetallocatie 08:00 Ook zonder renteverlaging zijn aandelen de beste keuze Evan Brown, hoofd multi-asset bij UBS AM, blijft positief over aandelen, ook als de inflatie hardnekkig hoog blijft en de beloofde renteverlagingen van de Fed er dit jaar niet gaan komen. "Dat er minder rekening wordt gehouden met renteverlagingen heeft meer te maken met de sterke economische groei dan met de hardnekkig hoge inflatie."
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.