Advies op de helling III "Klanten kunnen al lang alle bankdiensten zelf doen via internet, maar tot nu toe neemt dat niet zo'n hoge vlucht." 14 mei 2013 16:00 • Door Fleur van Dalsem Met de afschaffing van de kickbackfee verandert de rol van de beleggingsadviseur. Sterft hij uit of weet hij zichzelf opnieuw uit te vinden. De drie professionals Joost Bieleveldt, Peter Verhaar en Tom Reuser geven hun visie. Tom Reuserdirecteur Beleggingen ABN Amro Mees Pierson Limburg Advies om advies “De afschaffing van de kickbackfee is wat ons betreft een positieve ontwikkeling. De klant krijgt advies om het advies. Hij krijgt wat hij vraagt en voor betaalt, de sector is transparanter en heeft nooit meer de schijn tegen in deze. Bij ABN Amro Mees Pierson zijn we vorig jaar al gestart met het teruggeven van de kickbackfee aan vermogensbeheerrelaties. En recent ook voor adviesklanten. Zij zien op hun afrekening dus nu alleen een adviestarief staan voor het afnemen van adviesdiensten. De vergoedingen van fondsen wordt daarop in mindering gebracht.” Perspectief klant “Of de adviseur breder ingezet kan worden, hangt af van het perspectief van de klant. Bij alle klanten bestaat de link tussen hun beleggingen en de rest van hun financiën. Het is wel zo dat de grotere vermogens standaard worden bijgestaan door een team: een planner, bankier en een beleggingsadviseur. Maar voor welke vorm van dienstverlening een klant in aanmerking komt, hangt dus helemaal af van wat er bij hem past.” Vragen via apps “De afgelopen tien jaar is beleggingsadvies al heel erg veranderd. Voorheen was er vooral telefonisch contact met de klant, maar wel maximaal tot een uur of half zes. Als de Amsterdamse beurs dicht was, was de adviseur ook niet meer bereikbaar. Dat is dankzij internet en moderne techniek nu heel anders. Wij plaatsen al onze research op het web, alle adviseurs hebben een smartphone en zijn ook na kantooruren telefonisch bereikbaar of via een whatsappje. Klanten kunnen op hun telefoon automatisch een berichtje krijgen als wij het advies wijzigen van een aandeel in hun portefeuille. Daarna belt de adviseur vaak nog even om te vragen of zij iets met die informatie willen doen. Dat kost tijd en geld, maar daar betalen klanten met een adviesabonnement voor.” Document sharing-systeem “Klanten kunnen zelf veel beleggingsinformatie vinden op internet, maar zien vaak door de bomen het bos niet meer. Wat moeten ze geloven, waarnaar moeten ze zoeken? En klanten kunnen al heel lang alle bankdiensten zelf online doen, maar tot nu toe neemt dat niet zo’n hoge vlucht. Ze willen sparren met de bank, gebruik maken van onze ervaring, zo merken wij. We doen er alles aan om onze kennis over beleggen te delen met de klanten. Een goed voorbeeld daarvan is onze trading desk in de dealing room. Zij kunnen real time grafieken delen met hun klanten via een document sharing-systeem. Dat kunnen we op korte termijn ook aanbieden aan adviesklanten. Bijvoorbeeld in combinatie met een online seminar. Of denk aan face-time met een hypotheekadviseur. Klanten hoeven geen afspraak meer te maken op kantoor, maar kunnen 24 uur per dag inloggen voor een gesprekje met een hypotheekadviseur. Deze interactieve manier van contact met adviesklanten is zeker van toegevoegde waarde.” Dit artikel is eerder verschenen in het aprilnummer van IEXProfs magazine. Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.