Gastauteur zijn professionals die volgens de redactie van IEXProfs bijdragen leveren die het waard zijn een groter beleggingspubliek te bereiken, maar die niet de intentie hebben om wekelijks of maandelijks een bijdrage te leveren als vaste medewerker of columnist. Bij de artikelen wordt een korte toelichting gegeven van de schrijver.

Column

Japan is de ideale springplank

Enkele Japanse bedrijven vormen de drijvende kracht achter het bredere Aziatische economische groeiverhaal, stelt Richard Kaye van Comgest.

"Beleggers en economen vragen zich al jaren af wanneer Japan uit de lange periode van trage groei zal herrijzen. Het is mogelijk dat een wereldwijde stijging van de inflatie een positieve invloed kan vormen voor Japan, gezien de jarenlange deflatie. De Japanse regering heeft ook hervormingen op het gebied van corporate governance doorgevoerd waardoor het gemakkelijker wordt achterblijvende bedrijven een duw in de rug te geven.

Japan, dat een snel vergrijzende bevolking heeft, moet manieren vinden om de groei te verbeteren, waardoor de deur op een kier komt te staan voor meer hervormingen en veranderingen.

Richard Kaye van Comgest

Wereldleiders

Actief beleggen in Japanse aandelen is al een decennium lang een van de meest succesvolle beursstrategieën wereldwijd. Een van de grote geheimen van actief beleggen in Japan is het land te gebruiken als springplank om te beleggen in de trend van toenemende welvaart van de Aziatische consument. Op dezelfde manier kunnen beleggers via Japanse aandelen profiteren van de groei en evolutie van de Aziatische industrie, terwijl ze zo de problemen vermijden die Chinese aandelen achtervolgen.

Een aantal van de meest succesvolle Japanse bedrijven zijn wereldleiders op hun terrein. Zij richten zich met name op de opkomst van Aziatische en Chinese consumenten en industrie. Deze bedrijven profiteren van specifieke Aziatische groeithema's en slagen erin de besmetting door problemen op het vasteland van China te vermijden. Veel van de aandelen van deze bedrijven zijn langer genoteerd, meer liquide en minder duur dan Aziatische tegenhangers, en hun balansen en governance zijn transparanter, zeker in vergelijking met de rest van Azië.

Hoewel de vergrijzing de groei van de Japanse consumentenmarkt beperkt, ligt er een negen keer zo grote consumentenmarkt naast Japan: de Aziatische middenklasse. Sommige Japanse bedrijven hebben bewezen zeer bedreven te zijn in het cultiveren van de Aziatische consument. Japanse merken zoals Kosé en Pola Orbis zijn gevestigde namen op het gebied van hoogwaardige huidverzorging. China is voor hen de belangrijkste bron van winst geworden. Het Japanse kledingmerk Uniqlo verdient meer geld en verkoopt tegen hogere prijzen in China dan dat ze dat doet in Japan. De Japanse babyflesproducent Pigeon is de standaardkeuze geworden voor Chinese moeders.

"Hoewel de vergrijzing de groei van de Japanse consumentenmarkt beperkt, ligt er een negen keer zo grote consumentenmarkt naast Japan"

Aantrekkingskracht Made in Japan

De ontdekking van Japanse merken door Azië begon grotendeels in de laatste vijf jaar, toen Japan toeristenvisa ruimer beschikbaar maakte en het aantal Chinese toeristen naar Japan verdrievoudigde. Japan streeft ernaar het aantal toeristen dat het land bezoekt tegen 2030 te verdubbelen (in vergelijking met 2019). Het stijgende toerisme biedt voordelen voor Japanse consumentenmerken. Aziatische toeristen maken eerst kennis met Japanse producten in Japan zelf, en kopen ze eenmaal thuis opnieuw.

In heel Azië is er een ondefinieerbare aantrekkingskracht van het label Made in Japan. De merkkracht van dit label betekent dat veel Aziatische bedrijven "Japan" of Japans klinkende namen in hun marketing opnemen. Japan staat in Azië voor kwaliteit.

"Japan staat in Azië voor kwaliteit"

Japanse tech

De Japanse invloed op de continentale Aziatische markt is ook duidelijk te zien in de technologiesector. Naarmate de industrie in China en zijn buurlanden geavanceerder wordt, blijken de unieke technologische mogelijkheden van Japan op het gebied van halfgeleiderapparatuur en -materialen, fabrieksautomatisering en medische diagnose onontbeerlijk te zijn.

Amerikaanse bedrijven kunnen eenvoudigweg niet concurreren op veel gebieden zoals halfgeleiderwafers, miniaturisatie van schakelingen en robotica. Wanneer zij wel concurreren, hebben geopolitieke overwegingen vaak de Japanners bevoordeeld, vooral sinds de verkiezing van de Amerikaanse president Trump.

Voorbeelden van Japanse bedrijven waar China en Azië sterk afhankelijk van zijn in hun streven naar de volgende fase van hun industriële ontwikkeling zijn Shin-Etsu Chemical (de grootste fabrikant wereldwijd van halfgeleiderwafers), Fanuc en Keyence (beide ontwikkelen werktuigmachinebesturingen) en Nidec (elektrische motoren).

Kiezen voor groei

Japanse bedrijven produceerden vroeger in Azië vanwege de lagere arbeidskosten ten opzichte van Japan. Nu verkopen zij in Azië de instrumenten om de arbeid in andere landen productiever te maken.

Een belegger in Japan kan ervoor kiezen zich op de buitenlandse groeimarkten te concentreren en de delen van de Japanse markt die last hebben van de vergrijzing van Japan en toegenomen regelgeving links te laten liggen. De Zijderoute leeft voort en Japan staat nog steeds aan het begin en aan het einde ervan."


Gastauteurs zijn beleggers die schrijven op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Assetallocatie