Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik relativeren, tegenwicht bieden en zo mogelijk de andere kant van de medaille laten zien."

Column

Topracen met autocertificaten

De belegger in gestructureerde producten kijkt niet alleen naar de fundamentele karakteristieken van een aandeel, maar vooral ook naar de marktfactoren. Marcel Tak ziet mooie kansen met bonuscertificaten in auto-aandelen. Welke beoordeelt hij als het beste?

Nog ruim 2,5 maand en dan barst het spektakel los. Zandvoort is helemaal klaar voor ‘de meest duurzame’ Formule 1 race ooit. Veel fans zullen lopend, met de fiets of met de trein naar onze badplaats komen. Ik geloof dat er honderd keer per uur een trein naar Zandvoort vertrekt, dus er kan niets misgaan. Eerlijk gezegd vind ik het, als inwoner van ‘Amsterdam Beach’, een geweldige gebeurtenis. Laat maar komen, die snelle jongens en het kan toch niet anders dan dat Max Verstappen met gemak Lewis Hamilton ver achter zich laat.

Sommige mensen vinden het vreemd dat ik zo positief ben over de komst van al dat racegeweld, vanwege het feit dat ik geen auto en rijbewijs bezit. Maar mijn bolideloos bestaan betekent niet dat ik een principieel tegenstander van het circuit zou zijn. Het impliceert ook niet dat ik zou wensen dat de auto uit het straatbeeld zou moeten verdwijnen. Ik ben al helemaal geen tegenstander van het beleggen in autofabrikanten.

"Ik ben al helemaal geen tegenstander van het beleggen in autofabrikanten"

De afgelopen twaalf maanden konden beleggers veel plezier beleven aan de aandelen van de automakers. De koers van Tesla liep in een jaar tijd met ruim 250% op. Exceptioneel natuurlijk, maar ook Daimler (+115%), Volkswagen (+65%) en Renault (+60%) deden het bepaald niet slecht.

Auto-aandelen sterk hersteld

De automobielindustrie staat de komende jaren voor grote veranderingen. Hoe je het went of keert, het benzinewagenpark zal uiteindelijk vervangen worden door elektrisch aangedreven motoren. Een bovengemiddelde afzetmarkt lijkt het resterende decennium gegarandeerd voor de auto-industrie. Maar wat te doen als belegger na de formidabele koersstijgingen?

Ten eerste is een nuancering op zijn plaats. De enorme koersstijging betekent voor de meeste aandelen van de autofabrikanten dat slechts de niveaus van vóór de coronacrisis (weer) zijn bereikt. Uitgezonderd het aandeel Tesla, dat zich aan de financiële zwaartekracht lijkt te onttrekken en Renault, dat nog ver onder zijn jaren geleden bereikte hoogste koers staat.

Maar toch, na de koersexplosie van veel autoaandelen en mogelijk een rentestijging voor de deur, dat het algemene sentiment op de aandelenmarkt kan drukken, is het de vraag hoeveel koerspotentie er nog in de autoaandelen zit. Zo beoordelen de IEX analisten BMW, VW en Tesla nu niet hoger dan een hold, terwijl Daimler en Renault (nog) wel koopwaardig worden geacht.

Twee kansrijke certificaten

Als belegger in gestructureerde producten vind ik analistenoordelen belangrijk, maar kijk ik nog meer naar de specifieke kansen die deze producten geven voor de aandelen afzonderlijk. Dan blijken er mooie mogelijkheden voor diverse autoaandelen via bonuscertificaten, verhandeld aan de beurs van Frankfurt. Soms zijn dan hold-aandelen aantrekkelijk dan de buys.

"Er blijken mooie mogelijkheden voor diverse autoaandelen via bonuscertificaten"

Ik vergelijk twee certificaten, op de aandelen Volkswagen (VW) en Daimler, met elkaar. Het bonuscertificaat (ISIN DE000KE6P3E8) op het aandeel Daimler, met aflossing in september 2022, geeft een rendement van 17% (jaarbasis: 13%), op voorwaarde dat het aandeel gedurende de looptijd nooit meer dan 24% is gedaald. Het certificaat kan met 2% korting worden gekocht ten opzichte van de aandelenkoers.

Als het aandeel gedurende de looptijd van het certificaat de 24% barrière wel doorbreekt, lost het certificaat af op de koers van het aandeel. Het verlies op de einddatum is dan 2% kleiner dan dat op een directe belegging in het aandeel. Daar staat tegenover dat de certificaathouder geen dividend ontvangt. Gedurende de looptijd van het certificaat zal de autofabrikant mogelijk ook zo’n 2% uitkeren. Het is een prima certificaat met perspectief op een mooi rendement, ook als het aandeel flink in koers daalt.

Liever VW

Maar het certificaat (ISIN DE000KE6QEZ3) op het aandeel VW is mooier. Met dezelfde looptijd krijgt de belegger een potentieel rendement van 22% (jaarbasis: 17%) indien het aandeel gedurende de looptijd niet meer dan 27% daalt. De korting ten opzichte van het aandeel VW is gelijk aan 3%. De twee dividendbetalingen van het aandeel gedurende de looptijd komen tezamen uit op naar verwachting 5%.

In nagenoeg alle opzichten is het certificaat van VW aantrekkelijker dan dat van Daimler. Dit wordt deels veroorzaakt door het hogere dividend van het aandeel VW gedurende de looptijd, maar zit voornamelijk in de (impliciete) volatiliteit van de koers van beide aandelen. Die van Daimler bedraagt 27, terwijl de koersbeweeglijkheid van het aandeel Volkswagen op 32 ligt. De koersbeweeglijkheid is voor een belangrijk deel gebaseerd op het historische verloop van het aandeel.

Beleggers die er vanuit gaan dat het aandeel VW niet met meer dan 27% daalt gedurende de looptijd hebben met het certificaat op deze autobouwer in potentie meer plezier dan met dat van Daimler. Ondanks het hogere advies van de IEX-analisten voor Daimler!

Musk-have

Als we het over volatiliteit hebben, kan ik natuurlijk niet om Tesla heen. Zoals gesteld leek de aandelenkoers de financiële wetten te tarten door almaar hogere toppen neer te zetten. Maar inmiddels noteert het aandeel van bitcoinlover Alon Musk meer dan 30% onder de top van begin dit jaar. Met dergelijke bewegingen, over de periode van één jaar, dus nog steeds wel een koersstijging van 250%, zijn de certificaten op het aandeel Tesla lekkere hapjes.

Beleggers die menen dat het aandeel niet nog eens eenzelfde duikeling zal maken zoals in de afgelopen maanden, kunnen kijken naar het certificaat (ISIN DE000PF9AZQ9), ook weer met aflossing in september 2022. Het rendement op dit beleggingsproduct kan op 54% uitkomen (40% op jaarbasis) als het aandeel Tesla gedurende de looptijd niet meer dan 27% daalt. Bovendien kan het certificaat met 5% korting ten opzichte van het aandeel worden gekocht. Dit is een échte korting, want Tesla keert (nog) geen dividend uit.

Dus in alle gevallen doet dit certificaat het beter dan het aandeel Tesla zelf, behalve als de fabrikant van elektrische auto’s meer dan 54% is gestegen ten opzichte van de actuele koers. Voor wie er vertrouwen in heeft dat de gigant in wording niet nog eens een flinke koersdaling doormaakt, is dit certificaat een Musk-have. Let wel op dat dit certificaat een valutarisico heeft op de dollar, net als een directe investering in het aandeel.

"Dus in alle gevallen doet dit certificaat het beter dan het aandeel Tesla zelf"

Tesla-alternatieven

Het mooie rendementsperspectief is mogelijk vanwege de impliciete volatiliteit van maar liefs 50. Daarmee vergeleken zijn de aandelen VW en Daimler de stabiliteit zelve. Voor beleggers die het risico van een 27% daling te groot vinden, zijn er alternatieven.

Het bonuscertificaat met ISIN DE000SF0FXH8 lost drie maanden eerder af, in juni 22, en keert 26% rendement uit als het aandeel Tesla niet meer dan 43% daalt gedurende de looptijd. De belegger verkrijgt dit certificaat met een korting van 3% ten opzichte van het aandeel. Ook mooi: dit certificaat kent geen koersrisico. Het 26% rendement wordt niet beïnvloed door een eventuele verandering van de dollarkoers.

Tot slot, wilt u én een hoge bescherming én een grote korting op het aandeel, dan is er ook voor die situatie een mooi certificaat (ISIN DE000PF8WAE4), eveneens met aflossing in juni 2022. De belegger kan een rendement behalen van 20% als het aandeel Tesla gedurende de looptijd niet meer dan 38% daalt. Gebeurt dit toch, dan is de schade veel minder groot dan met een directe belegging, want het certificaat wordt met een korting van 24% ten opzichte van de koers van Tesla verhandeld.

Extra kans

Kortom, de belegger in gestructureerde producten kijkt niet alleen naar de fundamentele karakteristieken van een aandeel, maar vooral ook naar de marktfactoren. Aandelen die door analisten minder gunstig worden beoordeeld, kunnen toch, via gestructureerde producten, aantrekkelijker zijn dan de ‘solide’ koopaanbevelingen.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

De impact van het coronavirus