Het nieuwe verdienmodel Wordt sub-advisory na het verdwijnen van de retrocessies het nieuwe verdienmodel voor banken en distributeurs? 18 december 2012 12:00 • Door Peter van Kleef Distributeurs van beleggingsfondsen zijn druk op zoek naar een nieuw verdienmodel nu de retrocessies over een jaar dreigen te verdwijnen. Is sub-advisory de oplossing? Deel 1 met Michel Vermeulen, algemeen directeur Schroders Benelux. Er schijnt, heel voorzichtig, een klein lichtje aan het eind van de tunnel – daar waar de regelgevers nu druk bezig zijn het bordje ‘kickbackvrije zone’ in de grond te slaan. Het was begin deze eeuw een revolutionair idee in de sterk verzuilde wereld van de private banks, maar na amper tien jaar loopt open architecture alweer op zijn laatste benen. De levensvatbaarheid van het model waarbij banken naast de eigen huisfondsen ook de beleggingsfondsen van concurrenten in de schappen opnamen, beperkte zich immers tot één vitale, maar fragiele levenslijn: de distributievergoeding die de banken van de assetmanagers kregen. En die retrocessie moet in 2014 verdwijnen. ‘Tom Poes, verzin een list!’ – je kunt die noodkreet bijna horen als je je oor te luister legt bij banken, want het verlies van die verdiensten die op deze manier werden opgestreken kunnen de toch al tot kleinere proporties teruggebrachte banken zich nauwelijks permitteren. En dan is er nog het klantbelang, dat natuurlijk in het geding komt als de sector teruggaat naar de vorige eeuw waarbij iedere bank zijn klanten alleen maar fondsen van het eigen label voorschotelt. En, tot slot, zijn er nog de assetmanagers die de afgelopen jaren alles uit de kas trokken om in de schappen van Rabobank, ING en ABN Amro te komen liggen. Ook zij zijn gebaat bij een alternatief voor de huidige structuur. Passende oplossingMaar er wordt, met nog ruim een jaar op de klok, ondertussen hardop nagedacht over een oplossing. Bij voorkeur een oplossing waar zowel de distributeur als de eindklant en de assetmanager bij gebaat zijn. Hou in dat licht de term sub-advisory goed in de gaten. Medio november was er een conferentie in Parijs, in het prestigieuze Shangri La hotel, georganiseerd door de Financial Times met als hoofdsponsors BlackRock, Pimco en Schroders. Thema: sub-advisory. Michel Vermeulen (foto), algemeen directeur Schroders Benelux, was één van de aanwezigen en hij ziet wel mogelijkheden om tot een voor alle betrokken partijen gunstig alternatief te komen. De hamvraag, in elk geval vanuit het oogpunt van de distributeurs, is: hoe kom je tot een passende beleggingsoplossing voor klanten in een transparant product? “Die vraag is moeilijker te beantwoorden dan het aanbieden van een serie beleggingsfondsen. Hoe past het binnen de veranderende regelgeving? Hoe zit het met het kostenplaatje in de nieuwe omgeving? Kiezen banken voor white labelling of co-branding? In elk geval vereist het meer due diligence. In plaats van een team dat alleen fondsen selecteert moeten banken nu veel breder kijken en nadenken over strategische asset allocatie op het niveau van de verschillende klantgroepen waarbij jonge ondernemers een andere oplossing nodig hebben dan dga’s.” Het goede nieuws is dat de distributeurs daarmee ook een speelveld creëren waarop ze toegevoegde waarde kunnen bieden – die ze uiteindelijk ook weer in rekening kunnen brengen. Volgens Vermeulen worden klanten 'mini-pensioenfondsen' die een 'absolute return-streven' hebben en gaat daardoor de dienstverlening aan vermogende klanten dan ook 'verinstitutionaliseren'. “Rabobank, ING en ABN Amro moeten totaaloplossingen gaan aanbieden aan klanten en zullen daarvoor innovatiever moeten worden om klanten aan te trekken of binnenboord te houden. Daarvoor hebben ze producten nodig die een stabiele performance genereren en de longevity van de portefeuille verhogen. Een langere holdingperiode van fondsen scheelt in de kosten en verbetert de onderhandelingspositie naar de assetmanagers toe.” De vraag is verder hoe de banken en distributeurs sub-advisory gaan invullen. Ze kunnen de producten die ze inkopen – fondsen en volgens Vermeulen vooral mandaten – in zijn geheel wrappen tot één white label-product, of aangeven welke partijen binnen dat product de bouwstenen leveren. In het meest transparante geval kunnen ze zelfs volledig inzage geven welke fondsen er precies in het product zitten. Het scenario van white label sub-advisory dat Vermeulen in de toekomst ziet, biedt volgens hem voordelen voor alle betrokkenen. De banken kunnen toegevoegde waarde aanbieden met het selecteren en samenvoegen van bouwstenen en hebben daarmee een nieuw verdienmodel, de assetma¬nagers krijgen een andere relatie met de distributeurs waarbij veel meer wordt samengewerkt aan oplossingen wat tot een duurzamere relatie moet leiden en de belegger krijgt één simpel uit te leggen en transparant product. “Maar dat is mijn interpretatie van de huidige ontwikkelingen. Laat duidelijk zijn dat de banken er nog lang niet uit zijn.” deze column werd eerder gepubliceerd in de decemberuitgave van IEXProfs magazine Peter van Kleef was tot en met 2014 hoofdredacteur van IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 17 mei Obligaties van buiten de VS favoriet bij Pimco Pimco heeft een voorkeur voor Westerse obligaties buiten de VS en voor Amerikaanse largecaps met een sterke balans. De Magnificent Seven krijgen wel steeds meer concurrentie van de 493 andere S&P 500-bedrijven. Andere opvallende adviezen in de nieuwste outlook van Pimco?
Opinie 08 mei Zeer grote kans kans dat alles over 10 jaar hoger staat Beursblogger Ben Carlson kijkt bij zijn beleggingen altijd in de achteruitkijkspiegel. Op basis daarvan kun je er met grote zekerheid vanuit gaan dat de beurs over 10 jaar hoger staat, net als huizenprijzen, het algemene prijsniveau en het bbp.
Assetallocatie 07 mei Optimix gaat keihard tegen de markt in Volgens Optimix zijn de overeenkomsten tussen de internethype van begin 2000 en de huidige hype zo groot, dat de vermogensbeheerder tegen de markt ingaat. Aandelen zijn verkocht en met de opbrengst zijn inflation linked obligaties gekocht, grondstoffenposities ingenomen en is een deel cash gehouden.
aandelen 02 mei Aandelen doen het op de lange termijn altijd beter Beursblogger Jonathan Clements geeft 5 goede redenen om op de lange termijn altijd te vertrouwen op de veerkracht van aandelen.
Assetallocatie 02 mei Ook zonder renteverlaging zijn aandelen de beste keuze Evan Brown, hoofd multi-asset bij UBS AM, blijft positief over aandelen, ook als de inflatie hardnekkig hoog blijft en de beloofde renteverlagingen van de Fed er dit jaar niet gaan komen. "Dat er minder rekening wordt gehouden met renteverlagingen heeft meer te maken met de sterke economische groei dan met de hardnekkig hoge inflatie."
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.