Wat blijkt? Aandelen en obligaties doen het altijd goed bij een dalende inflatie. Stijgende inflatie pakt voor obligaties minder goed uit. Uitzondering is de geweldige prestatie van aandelen als de inflatie laag is en stijgt.
Reden van deze outperfomance is dat het inflatieregime dan duidt op de beginfase van een economische opleving. Voor bedrijven is dat altijd gunstig, dus voor aandelen ook.

Klik op de afbeelding voor een grote versie
Huidige situatie
Maar wat te denken van de inflatiesituatie van meer dan 3% in veel grote economieën, waaronder de VS? De geschiedenis vertelt dat beleggers dan middelmatige reële rendementen van aandelen en obligaties kunnen verwachten. Belangrijker is echter hoe de inflatie zich verder ontwikkelt.
Beleggers met een 60-40-portefeuille behaalden een gemiddeld reëel rendement van 3,6% per toen de inflatie hoog en dalende was, maar verloren gemiddeld 4,2% per jaar toen de inflatie hoog en stijgende was.
Dit keer is het anders
De geschiedenis is uiteraard geen perfecte gids voor de toekomst en er is volgens Fidelity International één specifieke reden om te denken dat het deze keer anders zou kunnen zijn.
De reële obligatierendementen staan namelijk sterk onder druk. Aandelenrendementen zijn over het algemeen beter wanneer de reële rendementen laag zijn, ongeacht het inflatieregime.
De enige uitzondering is wanneer de inflatie hoog is en toeneemt, waardoor beslissingen van centrale banken over het geven van prioriteit aan prijsstabiliteit of groei des te belangrijker worden.
Ofwel, monetaire verkrapping is dan aan de orde en dat is iets waar de financiële markten beducht voor zijn.
Prijszettingsvermogen in de strijd tegen inflatie
Mocht inflatie bedrijven pijn gaan doen, dan kan volgens Capital Group een actieve selectie van bedrijven met een sterk prijszettingsvermogen de aandelenrisico's beperken, aldus portfoliomanager Diana Wagner van Capital Group in de publicatie Pricing power can help companies fight inflation. "Deze bedrijven kunnen gestegen kosten doorberekenen aan hun klanten, en zo hun winstmarges beschermen."
Wagner noemt vier sectoren waar dergelijke bedrijven te vinden zijn. Te weten:
1. Gezondheidszorg
"In de afgelopen 20 jaar zijn de kosten in de VS voor gezondheidszorg ongeveer 2,5 keer zo snel gestegen als de Amerikaanse inflatie, zoals gemeten door het PCE-inflatiecijfer dat door de Amerikaanse centrale bank wordt gevolgd."

Klik op de afbeelding voor een grote versie
2. Halfgeleiders
"Het klassieke verhaal van een stijgende vraag en een beperkt aanbod. Door de consolidatie in de halfgeleiderindustrie zijn een paar dominante spelers overgebleven met prijszettingsvermogen in gespecialiseerde gebieden van de markt."

Klik op de afbeelding voor een grote versie
3. Dranken
"Het vermogen om prijzen te verhogen zonder ernstige repercussies verschilt niet alleen van sector tot sector, maar ook binnen sectoren. In de voedings- en drankenindustrie kunnen drankenproducenten hogere kosten bijvoorbeeld beter doorberekenen aan de consument dan veel voedingsbedrijven. Dat komt omdat de drankenindustrie wordt gedomineerd door een paar spelers met een sterke merkbekendheid."
4. Videogames
"Een uitstekend voorbeeld in deze sector zijn de inkomsten uit gratis spelletjes zoals Apex Legends van Electronic Arts en Fortnite van Epic Games. Free-to-play games genereren inkomsten via advertenties, waarvan de prijs kan worden verhoogd als de kosten stijgen, en via in-game aankopen. Spelers betalen voor virtuele kleding, wapens en andere benodigdheden voor hun spelfiguren.De makers van deze spelletjes kunnen de prijs daarvoor naar eigen goeddunken vastleggen."

Klik op de afbeelding voor een grote versie