Straffe olietango "Er wordt met olie-futures en hele supertankers met inhoud gespeculeerd. Op de futuremarkt zijn de oliefutures contango geprijsd: een contract voor een vat olie dat over enkele maanden geleverd wordt is duurder dan de huidige olieprijs. De maanden die echter verder in de toekomst liggen wijken dermate sterk af dat een aantal partijen kansen ziet en op de oliemarkt arbitreert." 13 januari 2009 14:30 • Door Jerry de Leeuw Op de futuremarkt zijn de olie futures contango geprijsd, dat wil zeggen: een contract voor een vat olie dat over enkele maanden geleverd wordt is duurder dan de huidige olieprijs. In principe is dit een normale curve. De maanden die echter verder in de toekomst liggen wijken dermate sterk af dat een aantal partijen kansen ziet en op de oliemarkt arbitreert. In Europa zijn Royal Dutch Shell (RDS) en British Petroleum (BP) al een geruime tijd op deze prijsontwikkeling ingesprongen. Ze kopen olie op de spotmarket (of slaan hun eigen olie op) en shorten de 'verdere' futures. Aangezien de oliegiganten reeds olie long zitten, kunnen zij aan de leververplichting voldoen. Sinds kort speelt de commodities trading desk van Citigroup, Phibro, dit spelletje ook mee. Phibro heeft vorige week een Ice Transporter gehuurd die nu voor de kust van Schotland ronddobbert. Spreads Deze supertanker heeft een capaciteit van 1 miljoen vaten olie. Phibro kocht op de spot market North Sea Forties Grade Oil en verkocht Brent januari 2010 futures die circa 30% 'over' deden. Het verschil tussen de verkoopprijs en de spotprijs is de brutowinst die de traders behalen. Phibro is niet de enige die dit trucje beheerst. De Amerikaanse rederij Frontline liet enkele weken geleden al weten 20 tot 25 schepen verhuurd te hebben als drijvende olieopslag. Uiteraard worden er nog kosten gemaakt zoals opslag (circa 0,90 dollar per vat per maand, zij het dat dit bedrag mede afhankelijk is van de duur), verzekeringen en financiering. Deze kosten reduceren uiteraard de marge. Desondanks valt er geld te verdienen. Het groot opzetten van dergelijke positie verdient de voorkeur. Op een gegeven moment zal deze spread echter wel zijn weg gearbitreerd. Aan de ene kant moeten handelaren diepe zakken hebben en moeten zij het kunnen uitzingen. Meespelen...? Geduld is dan ook een schone zaak. De (verre) futureprijzen bewegen niet één op één mee met de spotprijzen. Gisteren zijn de februari-futures bijvoorbeeld 7% gedaald, terwijl de mei-futures 'slechts' 4,6% prijs gaven. Dat betekent dat de positie (tijdelijk) op een verlies staat. Uiteindelijk zullen de prijzen naar elkaar toe bewegen. Don't try this at home door korte futures te kopen en lang te geven! Dit kan fout gaan zoals bij de afgelopen expiratie. De januariserie kwam verder onder druk te staan, terwijl de februarifutures bleven liggen. Doordat de markt waarschijnlijk long zat en niet geleverd wilde krijgen, werden de expirerende futures verkocht en doorgerold. Deze kort-long/lang-short affaire had op dat moment verlies opgeleverd. In ieder geval zijn rederijen die de schepen verhuren in zekere zin winnaars. Vergelijk ze met de schepjes- en zeefjesproducenten ten tijde van de goldrush. Een toenemend aantal schepen zal voor de kusten dobberen totdat het niet meer rendabel is om het spelletje te spelen Zeker niet voor beginners en hoog risisco, maar op een termijn van één à twee jaar kunt u dit fenomeen bijvoorbeeld bespelen met rederijen zoals Frontline, Teekay Corporation of dochter Teekay Tankers en Mitsui OSK Lines. Anders is een future- of turbostrategie misschien een optie. Weet waar u aan begint...