Nieuws

Wars van glamouraandelen

"Bedrijven waarin we beleggen moeten duurzaam en op lange termijn groeien, dat sluit Tesla uit," aldus Nick Anderson van Henderson.

Duurzaam beleggen gaat niet alleen om de bekende thema’s, vindt fondsmanager Nick Anderson van Henderson Global Investors. Het gaat er ook om of bedrijven duurzaam groeien, een goede langetermijnvisie hebben en financieel gezond zijn. De financiële crisis is misschien wel de belangrijkste reden waardoor de vraag naar duurzame beleggingen zo snel groeit, zegt Nick Anderson, fondsmanager van het Global Care Growth Fund van Henderson GI.

“Beleggers waren het vertrouwen in bedrijven kwijt en dat moet weer opgebouwd worden. Dat doe je door duurzaam en voor de lange termijn te ondernemen. Dus het management en de aandeelhouders niet meer snel rijk te laten worden, maar de onderneming stabiel laten groeien, zonder schade voor de omgeving.”

Een tweede reden is volgens Anderson de groeiende bewustwording voor duurzaamheid in het algemeen. “Iedereen weet van de klimaatissues. Zelfs het Amerikaanse Ministerie van Defensie ziet de opwarming van de aarde als een potentiële bedreiging en bij klimaatdemonstraties lopen steeds vaker politici mee.”

De derde en laatste reden die hij noemt is het feit dat beleggers nu zien dat duurzaam beleggen niet betekent dat ze rendement moeten inleveren. “SRI-funds doen het aantoonbaar minstens net zo goed als andere fondsen.”

Tien thema’s

Anderson hanteert voor het Global Care Growth Fund, anno 1991, tien verschillende duurzame thema’s: schone energie, water, efficiency, duurzaam transport en milieuservices, maar ook gezondheid, kwaliteit van leven, wetenschap en technologie, veiligheid, social property en finance. Duurzaam gaat echter verder dan deze thema’s, zegt Anderson.

“Bedrijven waarin we beleggen moeten duurzaam en op lange termijn kunnen groeien, financieel gezond zijn en hun corporate governance goed op orde hebben.” Glamour- of conceptstocks, hippe duurzame, maar vooral dure, aandelen zoals Tesla blijven buiten de portefeuille. Daarbij is het belangrijk dat ondernemingen kunnen profiteren van veranderingen, bijvoorbeeld van nieuwe milieuregels. De aandelen worden altijd bottom-up geselecteerd en Anderson spreekt regelmatig met het management.

Building up evidence

“De directie vertaalt natuurlijk graag een marketingverhaal, maar we checken via de cijfers of dat verhaal wel klopt. Zo krijgen we een goed beeld van hun werkwijze. Ik noem het building up evidence.” Een van de aandelen in de selectie van Anderson en zijn team is Panasonic. Dit niet zo hippe Japanse aandeel maakt batterijen voor Tesla. Zo profiteert het aandeel van de groei van Tesla, zonder dat Anderson daar het volle pond voor hoeft te betalen. “Panasonic is lang niet zo duur als Tesla en kan verder groeien omdat Tesla bezig is met oplossingen op het gebied van het opslaan van zonne- energie.”

Opvallend is dat er veel Amerikaanse en Japanse bedrijven deel uitmaken van de portefeuille. Anderson: “We nemen nooit grote regioposities in. Dit is meer het gevolg van bottom-up stockpicking. In deze landen zijn wel voldoende interessante duurzame aandelen te vinden. De corporate sector in Japan verandert sterk momenteel en er komt steeds meer aandacht voor corporate governance. We zijn momenteel overwogen IT en industrials, ook twee sectoren waarin in de VS en Japan interessante ondernemingen te vinden zijn.”

Dit interview is eerder gepubliceerd in de Special Duurzaam Beleggen in IEXProfs magazine nummer 29, 2015.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Online magazine ETF's