Laura van Geest: “We gaan niet gelijk met de knuppel langs"

Met de invoering van de Europese duurzaamheidsregels SFDR heeft de AFM er een extra taak bijgekregen. Hoe scherp gaat de toezichthouder controleren? Dat valt volgens AFM-voorzitter Laura van Geest reuze mee. Nu nog.

De Europese regels op het gebied van duurzaamheid voegen een nieuwe dimensie aan het financiële toezicht. Hoe gaat de AFM daarmee om?

“SFDR is in maart van dit jaar ingegaan, maar het is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. We wachten nog op definitieve technische standaarden over hoe de vereisten moeten worden ingevuld. Denk aan presentatie en methodologie. Wat ook nog volgt, zijn nieuwe rapportageregels voor bedrijven over hoe duurzaam ze zijn en taxonomie – die criteria bevat waarmee je kan beoordelen of een activiteit duurzaam is."

"Dat maakt de situatie voor fondsaanbieders nu best lastig. Wij hebben in eerste instantie gezegd: let op, je moet dit doen. We zullen ook controleren of je het doet. Maar we gaan niet gelijk met de knuppel langs als het nog niet helemaal goed gelukt is.”

“Uit ons rapport blijkt dat nog lang niet iedereen het perfect heeft gedaan. Het typische aan deze regelgeving is dat hij is gericht op transparantie: als je claimt heel duurzaam te zijn, moet je volgens SFDR meer vertellen over hoe je dat hebt vastgesteld."

"Een consument kan dan ook gaan denken dat je, als je er maar veel over vertelt, je ook groener bent dan anderen. Maar dat kun je niet 1-op-1 uit deze classificatie aflezen. Dat vind ik een punt van zorg. Wij weten dat consumenten geneigd zijn om genoegen te nemen met minder rendement of meer risico als iets een duurzaam product is. Maar ze vinden het best ingewikkeld om dat goed te interpreteren of te lezen.”

Hoe kunnen consumenten daarmee geholpen worden als de huidige classificatie dat probleem ook niet echt oplost?

“In opdracht van Wijzer in Geldzaken is eens onderzocht dat een claim van 10% minder uitstoot of 100% minder uitstoot, door mensen allemaal als goed wordt gezien. Terwijl daar toch echt wel verschil in zit. De les die je daaruit kunt trekken is dat als je wil voorkomen dat mensen geel verkocht wordt terwijl ze groen denken te kopen, het belangrijk is dat er heldere indicatoren gebruikt worden over hoe groen iets is en dat zo’n indicator ook de mate kan aangeven waarin het bijdraagt aan duurzame doelen. Alles bij elkaar maakt dat mensen straks beter kunnen beoordelen hoe duurzaam het product is waar ze in beleggen.”

"Wij weten dat consumenten geneigd zijn om genoegen te nemen met minder rendement of meer risico als iets een duurzaam product is"

"Er zullen straks inzichtelijke formats komen die aangeven hoe groen of duurzaam een product is. Maar wij maken ons, samen met de Franse toezichthouder AMF, nog wel zorgen over de data die daarvoor wordt gebruikt. De bedrijven die daarvoor worden ingeschakeld kunnen voor hetzelfde bedrijf heel uiteenlopende ESG-scores afgeven. Dat kan natuurlijk, als je verschillende scoringstechnieken hanteert, maar daar zijn ze dan weer niet transparant over.”

Moet AFM binnenkort een vleugel gaan bijbouwen voor al het nieuwe duurzaamheidstoezicht?

“Tot op heden is dat niet nodig. Maar dit heeft nu onze aandacht en we zijn het aan het inregelen. Kijk, basaal moet je je controle richten op die terreinen waar mensen het moeilijk vinden om zich aan de wet te houden. We gaan niet achter elke boom kijken of er iets fout gaat. Door de bank genomen houden Nederlanders zich wel aan de wet."

"Maar we moeten opletten dat het echt zo is. Het begint met dat mensen weten wat ze moeten doen en begrijpen dat ze het moeten doen en dat ze het ook kunnen. Als ze dan vervolgens nóg niet willen, ja, dan komen we graag langs.”


Thema's, trends en regelgeving over duurzaam beleggen; het staat allemaal in ons nieuwe online ESG-magazine. 

"Het is nu of nooit met duurzaam beleggen"

Deel via: