Het zijn lastige tijden voor beleggers in de elektrische auto-industrie De koersen van de meeste EV-bouwers zijn gedecimeerd. Was dat de elektrische autorevolutie? Siegfried Kok van fonds OBAM is niet zo negatief. Wel signaleert hij een vertraging van het groeipad, die zowel structureel als cyclisch van aard is. 13 november 2023 08:00 • Door Siegfried Kok Het is nog geen drie jaar geleden dat aandelen met exposure naar elektrisch rijden volledig door het dak gingen. Het was in de tijd dat SPACS (Special Purpose Acquisition Companies) nog bestonden, waarbij bedrijven zonder al te veel regels veel sneller naar de beurs konden dan bij een normale beursgang gebruikelik was. Er werden zo miljarden opgehaald en verschillende concepten van elektrisch rijden waren op de beurs verhandelbaar geworden. Tesla verviervoudigde dat jaar in beurskoers, maar ook bijvoorbeeld Volkswagen werd ineens gezien als een winnaar op gebied van elektrisch rijden waardoor de koers verdubbelde. Dat was toen. Inmiddels zijn de aandelen van de meeste van de SPAC-bedrijven met zo’n 90% in waarde gedaald en proberen ze te overleven. Maar ook Volkswagen is sindsdien in koers gehalveerd, evenals Tesla, al presteert laatstgenoemde dit jaar wat beter op de beurs. Verkoop elektrische auto’s in verval In drie jaar tijd is er veel veranderd. We zouden toch met z’n allen elektrisch gaan rijden? Daar leek het tot een aantal jaar geleden wel op. De tijden van gratis geld (met 0% rente) zijn echter voorbij. In plaats van bijna geen inflatie hebben we nu relatief hoge inflatie, zijn er nog steeds problemen in de bevoorradingsketen, en zijn er steeds minder subsidies beschikbaar om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Daarnaast zien we auto's van Chinese merken, zoals BYD, NIO en XPENG, op de Westerse snelwegen verschijnen, waardoor de competitie intensiever wordt. Tesla's Elon Musk noemde tijdens de laatste kwartaalcijfers de huidige marktomgeving de moeilijkste in jaren, waardoor Tesla met prijzen stunt om zo de volume-doelstellingen te kunnen halen en de fabrieken optimaal te kunnen laten draaien. Hierdoor zijn de operationele marges bij Tesla inmiddels wel gehalveerd. Hogere rente bijt Voor andere fabrikanten zijn de verlaagde prijzen van Tesla een probleem, aangezien hun auto’s relatief gezien een stuk duurder zijn geworden. Amerikaanse dealers zitten inmiddels met hoge voorraden aan elektrische auto’s, terwijl de voorraden van auto’s met een verbrandingsmotor een stuk lager zijn. Dit heeft er overigens ook mee te maken dat autofabrikanten na de oplossing van de problemen in de bevoorradingsketens eerst elektrische auto’s zijn gaan produceren vanuit de backlog en vervolgens pas de traditionele auto’s. De vraag naar elektrische auto’s is verder sterk afgenomen, met name in de VS, als gevolg van de hogere rente. In de VS wordt het merendeel van de auto’s op krediet gekocht. Ook worden de subsidies op elektrische auto’s verlaagd. Daarbij zijn de prijzen de auto’s afgelopen jaren flink gestegen als gevolg van hogere fabricagekosten, niet alleen duurder materiaal maar ook hogere loonkosten. Zo lag de autoproductie in de VS afgelopen weken stil als gevolg van stakingen, die werknemers 25% extra loon hebben opgeleverd. Hogere prijzen voor de auto’s samen met de verlaging van subsidies hebben de betaalbaarheid van elektrische auto’s flink doen verslechteren. Miljardeninvesteringen Ondertussen zitten autofabrikanten met gigantische investeringen om de overgang naar elektrisch rijden mogelijk te maken. Zo kondigde Volkswagen begin dit jaar nog een 5 jaars investeringsprogramma aan van maar liefst €120 miljard voor digitalisering en elektrificatie. In 2025 moet 1 op de 5 verkochte auto’s van het concern vol elektrisch zijn. Deze investeringen moeten ergens in de komende jaren weer terugverdiend worden. In de afgelopen weken lieten zowel Tesla, GM als Ford weten dat de investeringen in productiecapaciteit vertraagd worden als gevolg van de huidige zwakkere vraag. De weg naar beursherstel Dit alles betekent niet dat de trend naar elektrisch rijden is verdwenen. Het groeipad zal echter wel lager zijn dan verwacht en dat geldt voor de hele keten. Het structureel lagere groeipad is in veel gevallen wel in de koersen verdisconteerd. Het cyclische element, waarbij koop van duurzame consumptiegoederen onder druk staan, kan nog wel even aanhouden. Maar dat zou in de loop van volgend jaar wel kunnen eindigen wanneer inflatie en rente wat gaan normaliseren. Beleggers zullen zich dan weer gaan focussen op de structurele groeitrend. Deze trend werd deze week door het doorgaans conservatieve Toyota, dat heel lang alle opties qua technologieën openhield, nogmaals bevestigd toen het aangaf dat elektrisch rijden de nieuwe norm wordt. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.