Charmeoffensief Rabo, ING en ABN Amro De drie grootbanken Rabo, ING en ABN Amro gaan meer 'vanuit de klant' denken, adviseren en ontwikkelen. Mooie woorden, maar wat zijn ze straks in de praktijk waard? Paneldiscussie bij de Morningstar Awards met Pim Mol, Michel van Elk en John Smeets. 10 maart 2010 10:30 • Door Peter van Kleef Gistermiddag was in Krasnapolsky het feestje rond de FD/Morningstar Awards. Temidden van de gebruikelijke loftuitingen en schouderklopjes vond ook een paneldiscussie plaats met in de kuipstoeltjes op het podium Pim Mol (directeur private banking Rabobank), Michel van Elk (ceo ING IM) en John Smeets (directeur producten particulieren ABN Amro). Hoewel discussie niet echt het juiste woord was voor het gezellige ons-kent-ons-onderonsje van de drie heren die het vooral heel erg met elkaar eens waren. Met name Pim Mol kreeg en nam alle tijd en ruimte om uiteen te zetten dat de industrie écht aan het veranderen is. Er moet een omslag komen waarin door banken, beleggingsadviseurs en asset managers niet langer gedacht wordt vanuit potentieel interessante (kortetermijn-)producten, maar de klant centraal staat. De behoefte van de klant moet bepaald worden door de adviseurs en vermogensbeheerders en van daaruit moeten de producten ontwikkeld worden. Met andere woorden, de cliënt moet aan het begin in plaats van aan het einde van de keten komen te staan, was kort samengevat het betoog van Mol. Mooie woorden, die vooral op instemming mochten rekenen van zijn sidekicks Van Elk en Smeets. Ook open architecture én guided architechture kregen een sneer van Mol. Het eerste leidde tot een ontransparant overaanbod, het tweede heeft in het verleden teveel geleid tot een houding van ‘jij een fondsje van ons, wij een fondsje van jou’. Ook hier weer volop ja-geknik van ING en ABN Amro-zijde. Het gaat – kortom – allemaal veel beter worden voor de klant, vond het panel. De naïeve jacht naar rendement wordt vervangen door een behoedzame benadering waarbij vooral risico centraal komt te staan. De suggestie dat dat wel eens klanten kan gaan kosten als risico de komende jaren weer beloond wordt, werd weggewuifd. Als de klant centraal gezet wordt, trekt dat nieuwe klanten aan, luidde de repliek. Met het schilderen van deze fraaie vergezichten, werd impliciet ook gezegd dat er dingen in het verleden volkomen verkeerd zijn aangepakt door de grote banken. Hoeveel zijn al die mooie woorden waard? Impliciet werd er dan wel voorzichtig afgerekend met het verleden, maar uitgesproken werd dat niet – in elk geval niet volmondig. Daarmee lieten Rabobank, ING en ABN Amro een uitgelezen kans voorbij gaan om het boetekleed aan te trekken en luid en duidelijk een mea culpa uit te spreken. Het wekte de schijn dat de sector achterom gekeken heeft en de schade overziend de schouders ophaalt en zegt ‘vanaf nu gaan we ons vak serieus nemen’ – maar zonder enige vorm van diepgaande zelfreflectie. En dat zorgt meteen voor een knagende twijfel voor de toekomst, alle mooie woorden ten spijt. Wat vooral bleef hangen was het beeld van een krampachtig charmeoffensief van de grootbanken. Dat neemt niet weg dat de oproep aan de fondsenindustrie om met ‘eenvoudige, transparante producten te komen’ die niet de trends uit het verleden bespelen, maar de langetermijntrends van de toekomst alleen maar toe te juichen valt. En ook de minder innige band tussen bank en vermogensbeheerder zou in het voordeel van de belegger moeten leiden. ABN Amro heeft al geen eigen asset manager meer, ING Bank neemt ook afstand van ING IM en Rabo zegt Robeco at arms length te houden. Toch blijft het de vraag hoeveel alle mooie woorden in de toekomstige praktijk waard blijken te zijn. Die private banker van Rabobank, die vermogensbeheerder van ING en die adviseur van ABN Amro … gaan die straks echt de strijd met de klant aan? “Meneer, u denkt wel dat u behoefte hebt aan rendement, maar wij weten wel beter. Wat u nodig hebt is capital preservation. Als u echt met dat trendy aandelenfonds voor rendement wilt gaan, dan verwijs ik u graag door naar mijn concurrent om de hoek.” Tenzij ‘this time it’s different’ dit keer wél werkt, gaan beleggers in de nieuwe bullmarkt gewoon weer dezelfde fouten maken, zij het in een ander kleurtje of smaakje. Wat dat betreft zijn beleggers net die goudvis zoals één van de aanwezige portfolio managers beeldend omschreef, die in zijn kom rondjes zwemt en elke tien seconden aan het eind van het rondje denkt ‘hé, wat een mooi kasteeltje’. Luchtkastelen zijn nu eenmaal niet uit te bannen in een industrie die om geld draait. Peter van Kleef is financieel journalist en redacteur bij IEX.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van Van Kleefs actuele beleggingen. Uw reactie is welkom op peter@iex.nl Peter van Kleef was tot en met 2014 hoofdredacteur van IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.