Advies op de helling III "Klanten kunnen al lang alle bankdiensten zelf doen via internet, maar tot nu toe neemt dat niet zo'n hoge vlucht." 14 mei 2013 16:00 • Door Fleur van Dalsem Met de afschaffing van de kickbackfee verandert de rol van de beleggingsadviseur. Sterft hij uit of weet hij zichzelf opnieuw uit te vinden. De drie professionals Joost Bieleveldt, Peter Verhaar en Tom Reuser geven hun visie. Tom Reuserdirecteur Beleggingen ABN Amro Mees Pierson Limburg Advies om advies “De afschaffing van de kickbackfee is wat ons betreft een positieve ontwikkeling. De klant krijgt advies om het advies. Hij krijgt wat hij vraagt en voor betaalt, de sector is transparanter en heeft nooit meer de schijn tegen in deze. Bij ABN Amro Mees Pierson zijn we vorig jaar al gestart met het teruggeven van de kickbackfee aan vermogensbeheerrelaties. En recent ook voor adviesklanten. Zij zien op hun afrekening dus nu alleen een adviestarief staan voor het afnemen van adviesdiensten. De vergoedingen van fondsen wordt daarop in mindering gebracht.” Perspectief klant “Of de adviseur breder ingezet kan worden, hangt af van het perspectief van de klant. Bij alle klanten bestaat de link tussen hun beleggingen en de rest van hun financiën. Het is wel zo dat de grotere vermogens standaard worden bijgestaan door een team: een planner, bankier en een beleggingsadviseur. Maar voor welke vorm van dienstverlening een klant in aanmerking komt, hangt dus helemaal af van wat er bij hem past.” Vragen via apps “De afgelopen tien jaar is beleggingsadvies al heel erg veranderd. Voorheen was er vooral telefonisch contact met de klant, maar wel maximaal tot een uur of half zes. Als de Amsterdamse beurs dicht was, was de adviseur ook niet meer bereikbaar. Dat is dankzij internet en moderne techniek nu heel anders. Wij plaatsen al onze research op het web, alle adviseurs hebben een smartphone en zijn ook na kantooruren telefonisch bereikbaar of via een whatsappje. Klanten kunnen op hun telefoon automatisch een berichtje krijgen als wij het advies wijzigen van een aandeel in hun portefeuille. Daarna belt de adviseur vaak nog even om te vragen of zij iets met die informatie willen doen. Dat kost tijd en geld, maar daar betalen klanten met een adviesabonnement voor.” Document sharing-systeem “Klanten kunnen zelf veel beleggingsinformatie vinden op internet, maar zien vaak door de bomen het bos niet meer. Wat moeten ze geloven, waarnaar moeten ze zoeken? En klanten kunnen al heel lang alle bankdiensten zelf online doen, maar tot nu toe neemt dat niet zo’n hoge vlucht. Ze willen sparren met de bank, gebruik maken van onze ervaring, zo merken wij. We doen er alles aan om onze kennis over beleggen te delen met de klanten. Een goed voorbeeld daarvan is onze trading desk in de dealing room. Zij kunnen real time grafieken delen met hun klanten via een document sharing-systeem. Dat kunnen we op korte termijn ook aanbieden aan adviesklanten. Bijvoorbeeld in combinatie met een online seminar. Of denk aan face-time met een hypotheekadviseur. Klanten hoeven geen afspraak meer te maken op kantoor, maar kunnen 24 uur per dag inloggen voor een gesprekje met een hypotheekadviseur. Deze interactieve manier van contact met adviesklanten is zeker van toegevoegde waarde.” Dit artikel is eerder verschenen in het aprilnummer van IEXProfs magazine. Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Opinie 08 mei Zeer grote kans kans dat alles over 10 jaar hoger staat Beursblogger Ben Carlson kijkt bij zijn beleggingen altijd in de achteruitkijkspiegel. Op basis daarvan kun je er met grote zekerheid vanuit gaan dat de beurs over 10 jaar hoger staat, net als huizenprijzen, het algemene prijsniveau en het bbp.
Assetallocatie 07 mei Optimix gaat keihard tegen de markt in Volgens Optimix zijn de overeenkomsten tussen de internethype van begin 2000 en de huidige hype zo groot, dat de vermogensbeheerder tegen de markt ingaat. Aandelen zijn verkocht en met de opbrengst zijn inflation linked obligaties gekocht, grondstoffenposities ingenomen en is een deel cash gehouden.
aandelen 02 mei Aandelen doen het op de lange termijn altijd beter Beursblogger Jonathan Clements geeft 5 goede redenen om op de lange termijn altijd te vertrouwen op de veerkracht van aandelen.
Assetallocatie 02 mei Ook zonder renteverlaging zijn aandelen de beste keuze Evan Brown, hoofd multi-asset bij UBS AM, blijft positief over aandelen, ook als de inflatie hardnekkig hoog blijft en de beloofde renteverlagingen van de Fed er dit jaar niet gaan komen. "Dat er minder rekening wordt gehouden met renteverlagingen heeft meer te maken met de sterke economische groei dan met de hardnekkig hoge inflatie."
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.