Nieuws
Themabeleggen is knap lastig
Schroders geeft zeven tips voor het succesvol beleggen in thema's. Rustig achteroverleunen is er niet bij.
Beleggen in thema’s en trends is populair en kan goede rendementen opleveren. Maar het is niet eenvoudig omdat het meestal om marktsegmenten gaat die snel veranderen en die worden gedomineerd door disruptieve bedrijven.
Vermogensbeheerder Schroders geeft in het rapport How to find the most powerful investment themes zeven tips over hoe de grootste valkuilen kunnen worden omzeild.
1. Data vinden
Om de juiste aandelen en trends te vinden, is allereerst een goede zoekstructuur nodig. Het verzamelen en analyseren van data over bijvoorbeeld duurzaamheid, groei, innovatie en marktaandeel moet goed zijn geregeld.
2. Lange looptijd
Het is volgens Schroders van groot belang om uit te vinden of een thema lang zal blijven bestaan. Een aantrekkelijk thema is structureel van aard en geen modeverschijnsel. Bij Schroders geldt de norm van minstens 3 jaar.

Klik op de afbeelding voor een grote versie
3. Te pril
Er moeten voldoende mogelijkheden zijn om in een thema te beleggen. Soms is een thema duidelijk herkenbaar, maar zijn er weinig bedrijven om in te investeren. In dat geval is het beter te wachten tot zich commerciële kansen aandienen. Dat kan ook buiten de beurs om in private equity.
4. Niet te groot, niet te klein
Ideaal is als er bij een thema een cluster van belegbare bedrijven bestaat die niet te groot is en niet te klein is. Te klein is niet goed, want een fondsbeheerder moet de flexibiliteit hebben om bepaalde aandelen naast zich neer te leggen en andere juist meer op te nemen in de portefeuille. Daar is een bepaalde omvang voor nodig. Te veel bedrijven is ook niet goed, omdat dan de focus verloren gaat.
5. Mits voldoende upside
Er moet voor de aandelenkoersen voldoende lucht naar boven zijn. Om te weten of die ruimte er is, is de looptijd van een thema weer van belang. Binnen de markt bestaat namelijk de neiging om kortlopende trends te hoog te waarderen, terwijl langlopende trends worden onderschat.
6. Actieve keuzes
Schroders gelooft bij themabeleggen in een actieve portefeuillebenadering. Passief beleggen werkt minder goed bij innovatieve en disruptieve bedrijfstakken. Daarvoor gaan de ontwikkelingen te snel. Er vallen regelmatig bedrijven af die een paar jaar geleden nog veelbelovend waren, terwijl er van de andere kant steeds nieuwe high-performers bijkomen.
7. Good governance
Een bedrijf kan een briljante technologie hebben, maar zonder goed en betrouwbaar management is de kans op falen behoorlijk groot.