Sprint à deux: Accell tegen Derby Misschien niet hip, maar producenten van fietsen zijn wel een aantrekkelijke belegging: Accell of het Duitse Derby? 7 juni 2011 11:30 • Door Arnoud Wolff Fietsen. Niet de sector waar adviseurs en vermogensbeheerders warm voor lopen. Zij beleggen het geld van hun klanten liever in populaire groeisectoren als Emerging Markets (China), technologie, grondstoffen, infrastructuur enzovoort. Begrijpelijk. Maar waarom zo ver weg? In het Friese Heerenveen staat de fabriek van de beursgenoteerde fietsenfabrikant en marktleider Accell. Bekend van de merken Batavus, Sparta en Koga. Over de afgelopen tien jaar steeg de koers van het aandeel meer dan 1600%! Een duurzaam rendement bovendien, want fietsen is gezond voor lichaam, geest èn milieu. Wat is het geheim van de noordelingen? Hoewel het aantal verkochte fietsen in Nederland en omringende landen in tien jaar tijd nauwelijks is gestegen, wist Accell de omzet te verdubbelen en winst te verveelvoudigen. Dat is het resultaat van een uitgekiende productontwikkeling en marketing. Was nog niet zo heel lang geleden de enige keus in een fietsenzaak een dames- of herenfiets, bij voorkeur zwart, tegenwoordig staat er voor elke doelgroep een tweewieler met de juiste techniek, kleur, accessoires èn prijs in de winkel. Dankzij het innovatietalent en het ondernemerschap van de Friese fietsenmaker is er zelfs een geheel nieuwe categorie ontstaan, de elektrische fiets. Prijzige karretjes, maar dé hit onder senioren. Nederland is een fietsgek land. We hebben gemiddeld meer dan 1 rijwiel in de stalling staan, ver boven het Europese gemiddelde. En we gebruiken hem intensiever dan wie dan ook: 900 kilometers per jaar, waarvan de helft woon-werk/schoolverkeer! Maar, is er ook een markt buiten de grenzen van ons platte land, bijvoorbeeld in Duitsland? Onze oosterburen zitten liever in de auto dan op de fiets. Gegeven het meer heuvelachtige landschap in die Heimat, begrijpelijk. Duitsers rijden Friezen uit het wielZe bezitten minder fietsen, fietsen minder en vervangen minder snel. Klinkt niet als een aantrekkelijke markt. Maar, ook hier doet de elektrische fiets haar intrede. Sterker, de Duitse vakhandel kan de zogenaamde ´pedelecs´ niet aanslepen. Daarom heeft Accell een aantal jaren geleden het Duitse fietsenmerk Hercules overgenomen in een poging haar Nederlandse succes over de grens te herhalen. Maar de Duitse concurrentie lijkt de aanval van de Friezen af te slaan. Duitsland steekt veel geld in de ontwikkeling van accu´s voor eclectische auto´s. De Duitse fietsenbranche lift mee op deze ontluikende kennisinfrastructuur onder aanvoering van marktleider Derby Cycle. Deze fabrikant voert merken als Kalkhoff, Raleigh (bekend van de ooit zo succesvolle wielerformatie onder leiding van wijlen Peter Post), Focus en Univega, en rijdt de Friezen van Accell vooralsnog uit het wiel. Gesterkt door de beursgang eerder dit jaar, hebben ze het ontwikkelingsbudget voor aandrijvingtechniek en accutechnologie van elektrische fietsen fors opgeschroefd. Dit komt bovenop haar uitgekiende marketing en stevige banden met de vakhandel. Derby Cycle wint jaar op jaar marktaandeel. De fietsenmarkt is een relatief kleine, lokale markt. Consolidatie in EuropaDat wil zeggen, elk land koestert zijn eigen merken. Dit was in de auto-industrie tot halverwege de vorige eeuw ook het geval, maar internationalisatie en consolidatie heeft de kosten voor productontwikkeling van auto´s over grotere aantallen kunnen uitsmeren. Zou dit ook de toekomst zijn voor de (elektrische) fietsenbranche? Naar een Europese markt Derby Cycle topman Mathias Seidler denkt van wel. Hij is ambitieus en wil niet alleen Duitsland veroveren, maar ziet grote kansen voor elektrische fietsen in de rest van Europa. Daarvoor zoekt hij een merk dat in meerdere landen bekend is. Dat zijn er niet veel,wellicht het Nederlandse Gazelle dat verkommert in de handen van het private equity huis Gilde? Dit is het punt waarop Accell zenuwachtig wordt. Een sterke, snelgroeiende Duitse concurrent, succesvol ten oosten van de grens, dat aast op de nummer twee in de thuismarkt Nederland waar dankzij het duopolie vette marges verdiend worden? Vorige maand verrastte Accell met de mededeling dat zij op de bagagedrager van Derby Cyle is gesprongen en inmiddels meer dan 5% van de aandelen in handen heeft. Prompt verhoogden de Duitsers de winstvooruitzichten voor het lopende seizConsoen en liet topman Seidler zich ontvallen in de pers dat hij vreest dat de Hollanders azen op zijn bedrijf. Met deze onvervalste Nederland-Duitsland lijkt de eindspurt van de Europese consolidatie van de fietsenindustrie ingezet. * Teslin en haar investeringsfondsen is long Accell Group en Derby Cycle. Arnoud Wolff is onafhankelijk analist en investeerder. Hij was oprichter en jarenlang beheerder van Robeco European Midcap Fund en beheerder van Midlin NV. Dit fonds investeert in een select aantal ambitieuze Europese ondernemers. Daarnaast belegt Wolff sinds 2006 voor eigen rekening onder de naam Phida Capital in Nederlandse en Duitse microcaps. Zijn bijdragen zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. Wolff schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
aandelen 08:00 Aandelen doen het op de lange termijn altijd beter Beursblogger Jonathan Clements geeft 5 goede redenen om op de lange termijn altijd te vertrouwen op de veerkracht van aandelen.
Assetallocatie 08:00 Ook zonder renteverlaging zijn aandelen de beste keuze Evan Brown, hoofd multi-asset bij UBS AM, blijft positief over aandelen, ook als de inflatie hardnekkig hoog blijft en de beloofde renteverlagingen van de Fed er dit jaar niet gaan komen. "Dat er minder rekening wordt gehouden met renteverlagingen heeft meer te maken met de sterke economische groei dan met de hardnekkig hoge inflatie."
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.