Bekend maakt bemind bij beleggers Het herhalen van een woord of prikkel kan ons een positievere kijk geven. Beleggers moeten daar rekening mee houden. 30 mei 2013 15:15 • Door Nick Armet Uit psychologische experimenten blijkt dat het simpelweg herhalen van een woord of prikkel ons een positievere kijk kan geven. Dit wordt het mere exposure effect genoemd. In een beroemd experiment met een studentenkrant ontdekte Robert Zajonc dat respondenten nonsenswoorden als zebulons en worbus gunstiger beoordeelden door ze simpelweg te herhalen.Toepassingen van het mere exposure effect zijn te vinden in de reclamewereld, vooral in vervelende reclamespots met jingles waar een merk of productnaam veelvuldig in voorkomt. Subliminale reclame onderkent dat het mere exposure effect in feite groter is op een onbewust niveau. Deze vorm van reclame gaat uit van het principe dat blootstelling aan een prikkel voldoende is om bij de consument een ‘geheugenspoor’ te maken dat het gedrag bij het verkooppunt beïnvloedt.MomentumeffectenOok voor beleggers is dit een belangrijk punt om rekening mee te houden. Dat geldt vooral voor beleggers die via een constante nieuwsstroom regelmatig worden blootgesteld aan verrassingen, trends en momentumeffecten. De ontwikkeling van beleggingstrends lijkt alleen al door de bekendheid ermee onze besluitvorming te kunnen beïnvloeden. De algemene markt reageert als een levend organisme op nieuwe prikkels. Schokken kunnen een emotionele, voorspelbare reactie op koersen teweegbrengen, voordat de feiten zijn verwerkt en de koersen zich herstellen. Veel commentatoren signaleerden een bekendheidseffect naarmate de financiële crisis zich voortsleepte. Toen beleggers ongevoelig werden voor de regelmatige stroom somber nieuws, leek de paniek bij elke nieuwe wending af te nemen. Zo had het reddingsplan voor Cyprus een opvallend minder uitgesproken effect op de markt dan het in normale omstandigheden zou hebben gehad.Trekt puur de blootstelling aan een beleggingscategorie met een sterke performance kopers aan? Kan dit gebeuren zonder dat beleggers bewust weloverwogen keuzes maken? De geschiedenis van zeepbellen in de beleggingswereld wijst daar zeker op. Naarmate markttrends zich verder ontwikkelen en beleggers vertrouwd raken met de positieve richting die is ingezet, lijkt de trend nieuwe beleggingen aan te trekken. Dit blaast meer lucht in de zeepbel, totdat deze knapt wanneer de laatste koper is gevonden.Die blootstelling zou mede het verschijnsel home bias kunnen verklaren. Dit is de voorkeur die veel beleggers vertonen voor aandelen uit eigen land, zelfs als internationale markten een beter alternatief én een betere spreiding van de portefeuille kunnen bieden.Home biasOnderstaande tabel geeft de mate van home bias aan in de VS, het VK en Australië. Het afgelopen decennium is de home bias afgenomen. Dit wijst op een toenemende bereidheid om internationaal te beleggen, al blijft het een belangrijk punt. Gelet op het grote belang van de VS in de wereldaandelenmarkt, hebben beleggers daar meer reden voor een zware weging van Amerikaanse aandelen. Toch maken ze zich schuldig aan een te grote voorkeur voor aandelen uit het eigen land. In het VK en Australië heeft de sterke voorkeur voor eigen aandelen een nog zwaardere overweging in binnenlandse aandelen tot gevolg gezien het geringere gewicht dat deze markten in de schaal leggen qua wereldwijde marktkapitalisatie. Home bias is nog steeds wijd verspreid, al neemt het af in belang Bron: Coordinated Portfolio Investment Survey (2011) van het Internationaal Monetair Fonds, Barclays Capital en Thompson Reuters Datastream. De voordelen van het aanhouden van een breed gespreide portefeuille met beleggingen in verschillende vermogenstitels en regio’s worden door de meeste beleggers wel ingezien. Maar in werkelijkheid zijn veel portefeuilles niet zo gespreid als ze zouden moeten zijn. Dit is ten minste ten dele te wijten aan bekendheid en home bias. Op dit moment leiden de VS en Japan (ondanks de recente correctie) de rally op de aandelenmarkten, terwijl tussen 2003 tot 2007 de leiders uit de opkomende markten aan zet waren. Deze wisseling van marktleiderschap onderstreept hoe waardevol een breed gespreide, dynamisch beheerde mondiale portefeuille kan zijn. Bekendheid kan onze beleggingsbesluiten schijnbaar gemakkelijker maken. Bij beleggen is dit doorgaans echter niet gewenst en leidt het vaak tot resultaten die rationeel noch optimaal zijn. De volgende keer dat u uw beleggingsportefeuille evalueert, wees dan alert op makkelijke keuzes die gebaseerd zijn op het vertrouwde en vraag u af of u voldoende posities in internationale markten hebt ingenomen. Nick Armet is hoofd Investment Writing bij Fidelity International. Hij verzorgt op IEXProfs een behavioral finance-column. De in dit artikel geformuleerde opvattingen en opinies zijn die van de auteur en vertegenwoordigen niet per definitie de opvattingen van Fidelity. Dit artikel is uitsluitend bedoeld ter informatie en moet niet worden opgevat als aanbeveling voor beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 17 mei Obligaties van buiten de VS favoriet bij Pimco Pimco heeft een voorkeur voor Westerse obligaties buiten de VS en voor Amerikaanse largecaps met een sterke balans. De Magnificent Seven krijgen wel steeds meer concurrentie van de 493 andere S&P 500-bedrijven. Andere opvallende adviezen in de nieuwste outlook van Pimco?
Opinie 08 mei Zeer grote kans kans dat alles over 10 jaar hoger staat Beursblogger Ben Carlson kijkt bij zijn beleggingen altijd in de achteruitkijkspiegel. Op basis daarvan kun je er met grote zekerheid vanuit gaan dat de beurs over 10 jaar hoger staat, net als huizenprijzen, het algemene prijsniveau en het bbp.
Assetallocatie 07 mei Optimix gaat keihard tegen de markt in Volgens Optimix zijn de overeenkomsten tussen de internethype van begin 2000 en de huidige hype zo groot, dat de vermogensbeheerder tegen de markt ingaat. Aandelen zijn verkocht en met de opbrengst zijn inflation linked obligaties gekocht, grondstoffenposities ingenomen en is een deel cash gehouden.
aandelen 02 mei Aandelen doen het op de lange termijn altijd beter Beursblogger Jonathan Clements geeft 5 goede redenen om op de lange termijn altijd te vertrouwen op de veerkracht van aandelen.
Assetallocatie 02 mei Ook zonder renteverlaging zijn aandelen de beste keuze Evan Brown, hoofd multi-asset bij UBS AM, blijft positief over aandelen, ook als de inflatie hardnekkig hoog blijft en de beloofde renteverlagingen van de Fed er dit jaar niet gaan komen. "Dat er minder rekening wordt gehouden met renteverlagingen heeft meer te maken met de sterke economische groei dan met de hardnekkig hoge inflatie."
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.