De 40 beste ideeën in de wereld Wie nu obligaties koopt, verliest zeker geld, zegt aandelenmanager Bruce Stout van Aberdeen. "Koop wat betaalbaar is." 13 juni 2012 14:30 • Door Pieter Kort Hij is blij dat hij even in Nederland is, want als Schot is het niet altijd even makkelijk in eigen land als Schotland niet, maar Engeland wèl meespeelt op een groot voetbaltoernooi. Trots vertelt Bruce Stout (foto), global equity manager van fondsenhuis Aberdeen en verantwoordelijk voor onder andere het Aberdeen World Equity Fund, in prettig Schotse tongval over de voordelen van ‘scottishness’, ook bij beleggen. “Het is iets ontastbaars, maar het heeft te maken met een cynische kijk op wat er gebeurt en niets voetstoots aannemen. En daar vrolijk onder blijven. Bovendien hebben we in Schotland nooit een echte lokale markt gehad, dus we kijken van oudsher al over de grenzen. Dat kun je van Londen niet zeggen. Als je daar vandaag vraagt wat er aan de hand is op de markt, vertellen ze je wat de Londense beurs doet.” Als belegger heb je in meerdere opzichten een brede blik nodig, zegt Stout. “You can’t live in isolation. Je moet de dingen relatief zien. Wat is duur en wat is goedkoop? In tijden zoals deze zetten mensen oogkleppen op; ze zien dingen niet meer in het juiste perspectief. Mensen zoeken veiligheid op basis van rendementen uit het verleden, maar het verleden is een lousy guide to the future.” “Kijk naar de obligatiemarkt. De yields staan op recordlage niveau’s. Als je nu obligaties koopt, ga je geld verliezen. Omdat je ze tegen de verkeerde prijs koopt. Het is perceived safety. Hoe kan de markt staatsobligaties nu prijzen alsof ze de veiligste belegging aller tijden zijn terwijl de onderliggende staatsschuld op het hoogste niveau aller tijden staat? Dat slaat nergens op.” Kopen en wegleggen Wat vindt Stout zelf dan verstandige beleggingen op dit moment? “Onze strategie is simpel: we zoeken de 40 beste ideeën in de wereld en daar beleggen we in. We kopen ze en leggen ze weg. Hoeveel variabelen je ook bestudeert, je kunt de markt niet voorspellen. Het enige dat je wel weet is hoe bedrijven werken. Waarom gaan bedrijven meer winst maken? Omdat ze beschikken over superieure technologie, of superieure productkennis. De markt kan er drie jaar over doen om dat op waarde te schatten, of drie weken, maar het komt een keer tevoorschijn in de waardering.” Als voorbeeld pakt Stout een grafiekje waarop de obligatierendementen van een paar grote bedrijven staan weergegeven, naast het aandelenredement. “Kijk eens naar Roche. Op de obligatie krijg je nu 0,7%, dat is zo goed als niets. Het aandeel levert het zesvoudige op. Dat verschil is nog nooit zo groot geweest. Waarom zou je die obligaties kopen? Omdat de winst van Roche gaat instorten? Ik zou niet weten waarom. Het is wereldwijd actief in verzorging en de mensen worden er niet jonger op. Zo’n bedrijf staat er goed voor; niets wijst erop dat ze het niet goed zullen blijven doen.” De crisis maakt beleggers bang, maar ze maken daarbij te weinig onderscheid tussen verschillende bedrijven en markten, vindt Stout. "Stel je nu eens voor dat we in Europa tien jaar deleveraging zonder groei gaan doormaken. Dat zou kunnen. Dat is niet fijn, maar tast dat de winstgevendheid van bedrijven als Roche of British American Tobacco aan? Welnee! Die verdienen hun geld allang in andere delen van de wereld." “Bedrijven als Vodafone, Pepsico en Kraft halen vrijwel al hun winstgroei uit nieuwe economieën. Zo werken die bedrijven: als de thuismarkt is verzadigd, prima, dan ga je ergens anders naartoe. Het maakt ze niet uit. Dat betekent dat ze ook vrij ongevoelig zijn voor het hele deleveraging-effect dat we in Europa en in de VS doormaken.” 5 tot 7% rendement is prima “In de koersen van grote Europese bedrijven wordt inmiddels een complete verdamping van de winst ingeprijsd. Dat gaat niet gebeuren. Kijk maar naar 2008. Toen maakte de economie wereldwijd een echte noodstop. Maar als je nu terugkijkt: hoe hard liep de verkoop van toiletpapier in Mexico terug? Of de verkoop van sigaretten in Brazilië? Nauwelijks, maar Kimberley-Clark in Mexico en BAT in Brazilië werden wel ineens veel goedkoper.” Voor Stout zijn die momenten van overreactie prettige koopmomenten, vertelt hij met een blije lach. “Wij maken gebruik van dat soort overreacties. In 2003 hadden we een matig jaar, toen er een enorme relief rally was in rotzooiaandelen. Zwakke bedrijven maakten een enorme comeback, terwijl de kwaliteitsaandelen juist werden verkocht. Mijn team en ik hebben een jaar lang alle kwaliteit gekocht dat we konden vinden. Daarna hebben we twee jaar lang vrijwel geen transacties meer hoeven doen.” Toch moet ook Stout toegeven dat de tijden van dikke lange termijnrendementen op aandelen voorbij zijn. Ze zijn er volgens de fondsmanager zelfs nooit geweest. “Ergens in de jaren negentig zijn analisten en economen ineens gaan denken dat dubbelcijferige rendementen voor aandelen op lange termijn normaal waren. Daar is niets normaals aan. Als je op 5 tot 7% zit, betekent dat een dividendrendement van zo’n 4% en nog 3% winstgroei erbij. Dat lijkt me prima. Op lange termijn ben ik daar uiterst tevreden mee.” Pieter Kort is hoofdredacteur van IEX Media. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.