Charmeoffensief Rabo, ING en ABN Amro De drie grootbanken Rabo, ING en ABN Amro gaan meer 'vanuit de klant' denken, adviseren en ontwikkelen. Mooie woorden, maar wat zijn ze straks in de praktijk waard? Paneldiscussie bij de Morningstar Awards met Pim Mol, Michel van Elk en John Smeets. 10 maart 2010 10:30 • Door Peter van Kleef Gistermiddag was in Krasnapolsky het feestje rond de FD/Morningstar Awards. Temidden van de gebruikelijke loftuitingen en schouderklopjes vond ook een paneldiscussie plaats met in de kuipstoeltjes op het podium Pim Mol (directeur private banking Rabobank), Michel van Elk (ceo ING IM) en John Smeets (directeur producten particulieren ABN Amro). Hoewel discussie niet echt het juiste woord was voor het gezellige ons-kent-ons-onderonsje van de drie heren die het vooral heel erg met elkaar eens waren. Met name Pim Mol kreeg en nam alle tijd en ruimte om uiteen te zetten dat de industrie écht aan het veranderen is. Er moet een omslag komen waarin door banken, beleggingsadviseurs en asset managers niet langer gedacht wordt vanuit potentieel interessante (kortetermijn-)producten, maar de klant centraal staat. De behoefte van de klant moet bepaald worden door de adviseurs en vermogensbeheerders en van daaruit moeten de producten ontwikkeld worden. Met andere woorden, de cliënt moet aan het begin in plaats van aan het einde van de keten komen te staan, was kort samengevat het betoog van Mol. Mooie woorden, die vooral op instemming mochten rekenen van zijn sidekicks Van Elk en Smeets. Ook open architecture én guided architechture kregen een sneer van Mol. Het eerste leidde tot een ontransparant overaanbod, het tweede heeft in het verleden teveel geleid tot een houding van ‘jij een fondsje van ons, wij een fondsje van jou’. Ook hier weer volop ja-geknik van ING en ABN Amro-zijde. Het gaat – kortom – allemaal veel beter worden voor de klant, vond het panel. De naïeve jacht naar rendement wordt vervangen door een behoedzame benadering waarbij vooral risico centraal komt te staan. De suggestie dat dat wel eens klanten kan gaan kosten als risico de komende jaren weer beloond wordt, werd weggewuifd. Als de klant centraal gezet wordt, trekt dat nieuwe klanten aan, luidde de repliek. Met het schilderen van deze fraaie vergezichten, werd impliciet ook gezegd dat er dingen in het verleden volkomen verkeerd zijn aangepakt door de grote banken. Hoeveel zijn al die mooie woorden waard? Impliciet werd er dan wel voorzichtig afgerekend met het verleden, maar uitgesproken werd dat niet – in elk geval niet volmondig. Daarmee lieten Rabobank, ING en ABN Amro een uitgelezen kans voorbij gaan om het boetekleed aan te trekken en luid en duidelijk een mea culpa uit te spreken. Het wekte de schijn dat de sector achterom gekeken heeft en de schade overziend de schouders ophaalt en zegt ‘vanaf nu gaan we ons vak serieus nemen’ – maar zonder enige vorm van diepgaande zelfreflectie. En dat zorgt meteen voor een knagende twijfel voor de toekomst, alle mooie woorden ten spijt. Wat vooral bleef hangen was het beeld van een krampachtig charmeoffensief van de grootbanken. Dat neemt niet weg dat de oproep aan de fondsenindustrie om met ‘eenvoudige, transparante producten te komen’ die niet de trends uit het verleden bespelen, maar de langetermijntrends van de toekomst alleen maar toe te juichen valt. En ook de minder innige band tussen bank en vermogensbeheerder zou in het voordeel van de belegger moeten leiden. ABN Amro heeft al geen eigen asset manager meer, ING Bank neemt ook afstand van ING IM en Rabo zegt Robeco at arms length te houden. Toch blijft het de vraag hoeveel alle mooie woorden in de toekomstige praktijk waard blijken te zijn. Die private banker van Rabobank, die vermogensbeheerder van ING en die adviseur van ABN Amro … gaan die straks echt de strijd met de klant aan? “Meneer, u denkt wel dat u behoefte hebt aan rendement, maar wij weten wel beter. Wat u nodig hebt is capital preservation. Als u echt met dat trendy aandelenfonds voor rendement wilt gaan, dan verwijs ik u graag door naar mijn concurrent om de hoek.” Tenzij ‘this time it’s different’ dit keer wél werkt, gaan beleggers in de nieuwe bullmarkt gewoon weer dezelfde fouten maken, zij het in een ander kleurtje of smaakje. Wat dat betreft zijn beleggers net die goudvis zoals één van de aanwezige portfolio managers beeldend omschreef, die in zijn kom rondjes zwemt en elke tien seconden aan het eind van het rondje denkt ‘hé, wat een mooi kasteeltje’. Luchtkastelen zijn nu eenmaal niet uit te bannen in een industrie die om geld draait. Peter van Kleef is financieel journalist en redacteur bij IEX.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van Van Kleefs actuele beleggingen. Uw reactie is welkom op peter@iex.nl Peter van Kleef was tot en met 2014 hoofdredacteur van IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.