Analisten onderschatten steevast de waarde van sterke merken Joachim Klement toont aan dat analisten de waarde van sterke merken structureel onderschatten, en dat scheelt rendement. "Gemiddeld blijkt de portefeuille met de beste merken het tussen 2000 en 2020 ongeveer 3% tot 4% per jaar beter te doen dan de benchmarks." 1 november 2022 08:30 • Door Gastauteur IEXProfs "2022 was tot dusver een moeilijk jaar voor consumenten- en technologiebedrijven. De stijgende inflatie en wegzakkende koopkracht hebben veel bedrijven onder druk gezet, terwijl de stijgende rente heeft gezorgd voor een significante daling van de bedrijfswaarderingen, vooral in groeisectoren. Een sleutel tot succes in 2022 was als beleggers de focus legden op bedrijven met pricing power die zo in staat waren hun winstmarges te verdedigen in een wereld van snel stijgende kosten. Het probleem is alleen dat het ongelofelijk moeilijk is om pricing power te meten. Buffett en Coca-Cola Een soort short cut is door op zoek te gaan naar bedrijven met een bekend en sterk merk. Warren Buffet belegt bijvoorbeeld graag in merken als Coca-Cola en Apple vanwege hun duurzame winstgevendheid. Als we de lijst doornemen van de wereldwijd meest waardevolle merken dan vinden we Coca-Cola inderdaad terug in de top-10. Dat is al zo zolang als ik leef. Maar werkt dit beleggen in bekende merken ook echt op een brede basis. Klik op de afbeelding voor een grote versie Proef op de som Hamid Boustanifar en Young Dae Kang hebben de proef op de som genomen met een simpele test. Ze hebben elk jaar de 100 meest waardevolle merken genomen en gekeken hoe die het jaar erna presteerden. Ze vergeleken hun rendementen met twee portefeuilles: een bestaand uit Amerikaanse bedrijven met ongeveer gelijke kenmerken zoals waardering, omvang en winstgevendheid, en een andere met bedrijven uit vergelijkbare sectoren. De onderstaande grafiek toont de prestaties van de verschillende portefeuilles. Gemiddeld blijkt de portefeuille met de beste merken het tussen 2000 en 2020 ongeveer 3% tot 4% per jaar beter te doen dan de benchmarks. Klik op de afbeelding voor een grote versie Systematische onderschatting Op het eerste gezicht is dat misschien niet zo verwonderlijk aangezien er een natuurlijke relatie bestaat tussen sterke merken en hoge en stabiele winstmarges en stabiele omzetten, zowel in tijden van hoogconjunctuur als in tijden van recessie. Maar wat wel verrassend is, is dat uit de analyse van Boustanifar en Kang blijkt dat de outperformance van de beste merken het gevolg is van een systematische onderschatting van hoe waardevol die merken zijn. Analisten die de bedrijven met sterke merken volgen, onderschatten systematisch het prijszettingsvermogen en de toekomstige winstgroei van deze bedrijven. Dit leidt tot een onderwaardering van hun aandelen en een constante stroom van positieve verrassingen en opwaartse bijstellingen. Zonder waarde op de balans Het effect lijkt bijzonder groot te zijn bij ondernemingen die hun merken zelf hebben ontwikkeld en waarvan de waarde niet valt terug te vinden op de balans. Het lijkt erop dat het vermogen om de verwachtingen voortdurend te overtreffen de drijvende kracht is achter de outperformance van de beste merken. Nu we in de VS, Europa en het VK een nieuwe recessie tegemoet gaan (volgens mij althans) kan beleggen in deze merken opnieuw een manier zijn om de beleggingsportefeuille te beschermen tegen de ergste gevolgen voor de bedrijfsresultaten." Gastauteurs zijn beleggers die schrijven op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.
Assetallocatie 11 apr Schroders kijkt met 3D-bril naar de toekomst De drie D's, decarbonisatie (weg van fossiele energie), demografie (vergrijzing) en deglobalisering spelen volgens Schroders de komende dertig jaar een sleutelrol in de beleggingsresultaten.