Analisten onderschatten steevast de waarde van sterke merken Joachim Klement toont aan dat analisten de waarde van sterke merken structureel onderschatten, en dat scheelt rendement. "Gemiddeld blijkt de portefeuille met de beste merken het tussen 2000 en 2020 ongeveer 3% tot 4% per jaar beter te doen dan de benchmarks." 1 november 2022 08:30 • Door Gastauteur IEXProfs "2022 was tot dusver een moeilijk jaar voor consumenten- en technologiebedrijven. De stijgende inflatie en wegzakkende koopkracht hebben veel bedrijven onder druk gezet, terwijl de stijgende rente heeft gezorgd voor een significante daling van de bedrijfswaarderingen, vooral in groeisectoren. Een sleutel tot succes in 2022 was als beleggers de focus legden op bedrijven met pricing power die zo in staat waren hun winstmarges te verdedigen in een wereld van snel stijgende kosten. Het probleem is alleen dat het ongelofelijk moeilijk is om pricing power te meten. Buffett en Coca-Cola Een soort short cut is door op zoek te gaan naar bedrijven met een bekend en sterk merk. Warren Buffet belegt bijvoorbeeld graag in merken als Coca-Cola en Apple vanwege hun duurzame winstgevendheid. Als we de lijst doornemen van de wereldwijd meest waardevolle merken dan vinden we Coca-Cola inderdaad terug in de top-10. Dat is al zo zolang als ik leef. Maar werkt dit beleggen in bekende merken ook echt op een brede basis. Klik op de afbeelding voor een grote versie Proef op de som Hamid Boustanifar en Young Dae Kang hebben de proef op de som genomen met een simpele test. Ze hebben elk jaar de 100 meest waardevolle merken genomen en gekeken hoe die het jaar erna presteerden. Ze vergeleken hun rendementen met twee portefeuilles: een bestaand uit Amerikaanse bedrijven met ongeveer gelijke kenmerken zoals waardering, omvang en winstgevendheid, en een andere met bedrijven uit vergelijkbare sectoren. De onderstaande grafiek toont de prestaties van de verschillende portefeuilles. Gemiddeld blijkt de portefeuille met de beste merken het tussen 2000 en 2020 ongeveer 3% tot 4% per jaar beter te doen dan de benchmarks. Klik op de afbeelding voor een grote versie Systematische onderschatting Op het eerste gezicht is dat misschien niet zo verwonderlijk aangezien er een natuurlijke relatie bestaat tussen sterke merken en hoge en stabiele winstmarges en stabiele omzetten, zowel in tijden van hoogconjunctuur als in tijden van recessie. Maar wat wel verrassend is, is dat uit de analyse van Boustanifar en Kang blijkt dat de outperformance van de beste merken het gevolg is van een systematische onderschatting van hoe waardevol die merken zijn. Analisten die de bedrijven met sterke merken volgen, onderschatten systematisch het prijszettingsvermogen en de toekomstige winstgroei van deze bedrijven. Dit leidt tot een onderwaardering van hun aandelen en een constante stroom van positieve verrassingen en opwaartse bijstellingen. Zonder waarde op de balans Het effect lijkt bijzonder groot te zijn bij ondernemingen die hun merken zelf hebben ontwikkeld en waarvan de waarde niet valt terug te vinden op de balans. Het lijkt erop dat het vermogen om de verwachtingen voortdurend te overtreffen de drijvende kracht is achter de outperformance van de beste merken. Nu we in de VS, Europa en het VK een nieuwe recessie tegemoet gaan (volgens mij althans) kan beleggen in deze merken opnieuw een manier zijn om de beleggingsportefeuille te beschermen tegen de ergste gevolgen voor de bedrijfsresultaten." Gastauteurs zijn beleggers die schrijven op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 25 jul De ene opkomende markt is duidelijk de andere niet Hoe verstandig is het om nu een positie te nemen in aandelen en obligaties in de opkomende markten? Schroders is tamelijk positief maar wijst ook op de enorme verschillen tussen de landen onderling. Vooral de valutacomponent is iets om scherp in de gaten te houden.
Assetallocatie 25 jul De kunst van het herbalanceren Herbalancering vermindert veelal de risico's, maar helpt het rendement meestal niet vooruit. Dus?
aandelen 24 jul Dapper JP Morgan AM zet zijn geld op Europese value-aandelen Herstel van de Europese economie, een lagere rente en een groot percentage value-bedrijven maken Europese aandelen voor JP Morgan AM favoriet. Dat geldt vooral voor de banken.
Assetallocatie 22 jul Grondstoffen horen desondanks in de portefeuille thuis Grondstoffen hebben de laatste 15 jaar een dramatisch trackrecord. Toch horen ze in de portefeuille thuis, want in tijden van hoge inflatie boeken ze uitstekende rendementen.
Assetallocatie 11 jul Wind in de zeilen voor opkomende markten Na een aantal jaren in de schaduw te hebben gestaan van de ontwikkelde markten staan de sterren nu weer gunstig voor de opkomende markten, iets dat bij beleggers niet onopgemerkt is gebleven, schrijft Yvo van der Pol van PGIM Investments.
Assetallocatie 08 jul No risk, no fun voor Fidelity Er is geen sprake van hoogtevrees bij Fidelity International. Integendeel, de wereldeconomie ontwikkelt zich zo goed dat de vermogensbeheerder adviseert meer risico te nemen in aandelen.