Waar blijft mijn nieuwe Tesla? Eindelijk maken we vaart met de verduurzaming. Waar blijft mijn nieuwe Tesla? 14 april 2016 15:05 • Door Wouter Weijand 1 april. De dag waarop de nieuwe Tesla, althans in onze Europese tijdzone, zichtbaar werd. Gewoon een aardig ontworpen middenklasser, maar wel een met een bereik van 345 km en snel oplaadbaar. Wellicht allemaal op zonne- en windenergie straks? Ik heb de auto meteen besteld, ook al duurt het nog twee jaar voordat Tesla hem hoopt te leveren. Inmiddels schijnt die wachttijd al vier jaar te zijn en zijn er al 325 duizend auto’s van besteld. Dit wordt dus de game changer. Sterker nog, het wordt game over voor de oliemaatschappijen als ze niet heel snel, vrijwel traploos omschakelen richting duurzame energie. Ook de auto-industrie zal nu heel snel om moeten schakelen, anders is het over en uit: total loss of totally lost heet zoiets, allemaal veroorzaakt door de visionair Elon Musk. Voor 2025 wil ons land, samen met menig buurland, alleen nog maar elektrisch aangedreven auto’s in de showroom zien. Het gaat erom spannen, sommigen zeggen dat het onmogelijk is, maar ik ga niet tegen deze verfrissend nieuwe wind in piesen. Velen doen dat nog wel en zullen nattigheid voelen. Rijrevolutie Ze blijven sceptisch, sluiten de ogen voor deze rijrevolutie, voor de gevolgen voor onze energieproductie, vooral voor de consumptie. Dit is nu echt wat we disruptive technology mogen noemen. Maar tegelijk ook heel comfortabel, gelukzalig en luxe: iedereen zijn eigen raceauto, want dat zijn het welhaast. Laten we de subsidie van Wiebes maar snel vergeten: bij dergelijk omvangrijke bestellingen kan dat niet eens meer en het hoeft ook niet meer. Voor 35.000 euro is de auto immers voor velen al gewoon bereikbaar, mede door de lage gebruikskosten. 1 april, kikker in je bil. Shell mocht dromen dat het alleen maar een grap was, maar het gaat weer sneller dan u denkt. De enige constante is verandering. En deze snelle verandering zijn we ook aan het klimaat, aan onze kinderen verplicht. Jarenlang treuzelden we en eindelijk maken we vaart. Van 0 tot 100 in minder dan 5 seconden. Wouter Weijand is chief investment officer (CIO) bij vermogensbeheerder Providence Capital in Bussum. Hij schrijft columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies. Deel via:
aandelen 02 mei Aandelen doen het op de lange termijn altijd beter Beursblogger Jonathan Clements geeft 5 goede redenen om op de lange termijn altijd te vertrouwen op de veerkracht van aandelen.
Assetallocatie 02 mei Ook zonder renteverlaging zijn aandelen de beste keuze Evan Brown, hoofd multi-asset bij UBS AM, blijft positief over aandelen, ook als de inflatie hardnekkig hoog blijft en de beloofde renteverlagingen van de Fed er dit jaar niet gaan komen. "Dat er minder rekening wordt gehouden met renteverlagingen heeft meer te maken met de sterke economische groei dan met de hardnekkig hoge inflatie."
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.