Amazon/Google/Uber-effect zorgt voor lage inflatie Amazon, Google en Uber zijn verantwoordelijk voor lage prijzen en lage lonen in de wereld. Ze zorgen ervoor dat consumenten nauwelijks nog pricing power hebben, aldus Mohamed El-Erian. 28 mei 2019 08:40 • Door IEXProfs Redactie Kan het zijn dat een handjevol Amerikaanse internetbedrijven ervoor zorgt dat de prijzen wereldwijd amper van hun plek komen, ondanks een lage werkloosheid en geldinjecties van centrale banken? Mohamed El-Erian van het Duitse verzekeringsconcern Allianz denkt van wel. In een opiniestuk in The Guardian en tijdens een speech voor de Mortgage Bankers Association in New York noemde hij dit vorige week het Amazon/Google/Uber-effect, maar hij zou best ook nog een paar andere internetbedrijven kunnen noemen zoals Netflix, Facebook en Booking.com. El-Erian: "De lage inflatie is voor een groot deel toe te schrijven aan de combinatie van Amazon, Google en Uber. Amazon betekent dat we bepaalde kosten kunnen vermijden en het ontneemt mensen de mogelijkheid prijzen te bepalen." Minder pricing power "Google zorgt ervoor dat je kan zoeken tegen extreem lage kosten, waarmee je ook pricing power wegneemt. En Uber brengt diensten naar de markt die er al waren, wat dus het aanbod vergroot, met lagere prijzen als gevolg. Deze drie effecten zijn samen ontzettend sterk." El-Erian geldt als een van de meest invloedrijke vermogensbeheerders van nu. Gedurende de zes jaar dat hij aan het hoofd stond van Allianz-dochter Pimco, hielp hij dit bedrijf te groeien naar een beheerd vermogen van 2000 miljard dollar. Hij was verder een belangrijk adviseur van Barack Obama toen deze president was. El-Erian is ervan overtuigd dat de internetbedrijven een belangrijke rol spelen bij het laag houden van de inflatie en het verbreken van bepaalde economische wetmatigheden. Phillips-curve Normaal gesproken is het zo dat een lage werkloosheid leidt tot hogere lonen en prijzen en vervolgens tot een stijging van de rente. Als de werkloosheid daarna weer stijgt volgt het tegenovergestelde proces, dus lagere lonen en lagere prijzen en dan weer een lagere rente. Economen noemen dit de Phillips-curve. Maar de laatste jaren is deze klassieke link tussen werkloosheid en inflatie volledig verdwenen. Anders hadden de lonen, prijzen en rente nu wel hoger gelegen in landen als de VS, Japan, het VK en in de eurozone. Zelf ook verrast El-Erian is zelf ook verbaasd over hoe groot de invloed is van Amazon, Google en Uber. Als iemand hem een paar jaar geleden had voorspeld dat lonen en inflatie op het huidige niveau zouden liggen bij een extreem lage werkloosheid, dan had hij het niet geloofd. "We moeten erkennen dat economische modellen uit het verleden niet meer goed werken." El-Erian twijfelt overigens nog wel of het drukkende effect van internetbedrijven op consumentenprijzen van blijvende aard is. Het is best mogelijk dat het effect op termijn wegebt en oude inflatiepatronen terugkeren. Federal Reserve Dallas El-Erian is niet de enige die wijst op het prijseffect van internetbedrijven. Rob Kaplan van de centrale bank van Dallas deed dat onlangs bijvoorbeeld ook. Voor consumenten heeft het een tweeledig effect. Van de ene kant is het natuurlijk fantastisch dat ze goedkoper inkopen kunnen doen op internet. Lagere lonen zijn een groot nadeel. Sommige economen denken bovendien dat het de inkomensongelijkheid vergroot. El-Erian ziet daarnaast nog een ander gevaar. Doordat de rente amper wegkomt van de 0% vreest hij dat geld niet langer automatisch vloeit naar de beste investeringsmogelijkheden. Er is een risico van misallocatie, waardoor de economische motor minder efficiënt draait en schulden zich kunnen opstapelen bij de verkeerde (vaak zwakke) bedrijven. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Impactbeleggen 30 apr Verstandig beleggen voor later is nu investeren in kinderen Het Triodos Future Generations Fund richt zich op het welzijn van kinderen, waarbij het rendement geenszins uit het oog wordt verloren, vertelt verantwoordelijk fondsmanager Sjoerd Rozing. "Zeker voor beleggers die extra spreiding willen aanbrengen, voegt het fonds echt iets toe."
Impactbeleggen 16 apr Impactbeleggen is wél in het belang van pensioendeelnemers De tijd van discussie en verwarring over impactbeleggen is volgens directievoorzitter Maureen Schlejen van Achmea Investment Management voorbij. Zij legt uit waarom impactbeleggen de juiste aanpak is voor pensioenfondsen. "Impactbeleggen is niet slechts een optie maar een inspirerende kans voor een betere toekomst."
Impactbeleggen 31 mrt Beleggen in wapens? Nee, bedankt! Investeren in wapens is een taak voor overheden, zeker niet voor duurzame beleggers, betoogt Hadewych Kuiper van Triodos IM. "Als investeerder is het simpelweg onmogelijk om te weten hoe, waar en door wie wapens zullen worden gebruikt."
Impactbeleggen 05 feb Nee, water is het nieuwe goud Waterschaarste is volgens Tongai Kunorubwe, hoofd duurzame obligaties bij T. Rowe Price, in het komende decennium een van de grootste uitdagingen voor de mensheid én een belangrijk risico voor de wereldwijde economische groei. Voor beleggers liggen er mooie kansen. "Iedere euro die in water wordt geïnvesteerd, genereert een economische opbrengst van 4 euro."
Impactbeleggen 05 feb Verantwoord beleggen is geen politieke kwestie Volgens managing director Hadewych Kuiper van Triodos IM hebben pensioenfondsen geen andere keuze dan om vol te investeren in de duurzaamheidstransitie. "De primaire taak van pensioenfondsen is het veiligstellen van een zo goed mogelijk pensioen. Het is dus logisch dat zij vermijdbare risico’s uitsluiten."
Impactbeleggen 28 nov Het enorme potentieel van nature-based finance Hadewych Kuiper van Triodos IM breekt een stevig lans voor nature-based financieringen. Het is volgens haar de enige manier om de afbraak van de natuur te stoppen. Daarnaast biedt het ook financieel rendement.