Nieuws

AI analyseert de economische gevolgen van de Oekraïne-oorlog

Kunstmatige intelligentie (AI) van Amundi AM voorspelt grote problemen voor de Europese auto-industrie en wereldwijde voedselproductie.

Kunstmatige intelligentie is in veel dingen beter dan mensen. Computers kunnen beter schaken, beter pokeren en volgens sommigen ook al beter autorijden. Het is daarom geen wonder dat machine learning of AI ook in de beleggingsindustrie een steeds grotere rol speelt.

Doel van AI is om op basis van alles wat bekend is, in combinatie met kennis van het verleden, voorspellingen te maken over de toekomst. Amundi Asset Managent maakt er ook gebruik van. Dat blijkt uit het rapport When artificial Intelligence meets economy: An analysis of the Ukraine war.

Causality Link

Amundi heeft naast gewone research het Causality Link Platform ingezet om voorspellingen te doen over de Oekraïne-oorlog. Met dat AI-platform wordt de enorme nieuwsstroom die constant op ons afkomt automatisch gelezen en geanalyseerd. Het gaat volgens Amundi om meer dan 50.000 teksten per dag in 27 talen.

Waar heeft het AI-platform naar gekeken?

  1. Het platform heeft allereerst gekeken naar de impact op de resultaten van bedrijven die direct zakendoen met Rusland
  2. Dan zijn de gevolgen voor grondstoffenmarkten, agrarische producten en industriële onderdelen in kaart gebracht
  3. ten slotte is er analyse van het nieuws over lange termijn

Hard getroffen autosector

Een van de eerste conclusies is dat de auto-industrie tot de zwaarst getroffen sectoren hoort. Dat komt door een samenloop van omstandigheden. De sector stond namelijk al zwaar onder druk vanwege chiptekorten. Het Causality Link platform laat zien dat dit de grootste zorg was tot maart 2021. Dat werd daarna verergerd door de Oekraïnecrisis (zonder dat de zorgen over chips verdwenen).

Een niet met naam genoemde Franse producent springt er extra uit. Het gaat daarbij duidelijk om Renault dat in februari (voor de oorlog) aankondigde dat het door chiptekorten de productie in 2022 moet verlagen met 300.000 auto’s. In 2021 waren dat ook al 500.000 auto’s.

In maart kwam daar de oorlog overheen. Renault heeft vanwege de Oekraïnecrisis de productie van Lada’s in Rusland stilgelegd, waarvan er voor 2022 265.000 waren gepland.

Grondstoffentekorten

Ook op de langere termijn zijn de vooruitzichten voor de auto-industrie niet goed. Wat niet vergeten mag worden, is dat Rusland en Oekraïne ook onderdelen maken en er komen veel grondstoffen voor elektrische auto’s vandaan.

Dat gaat soms over meerdere schijven. Neon is bijvoorbeeld een belangrijke grondstof voor chipmachines. Zonder neon worden er minder chipmachines gebouwd. Minder machines betekent minder chips, en minder chips levert minder auto’s op.

Hetzelfde geldt voor palladium, belangrijk voor accu’s. Hoe minder palladium, hoe minder accu’s, hoe minder elektrische auto’s.

De grote open vraag is wat er gaat gebeuren met de consument. Hoe lang is die bereid om meer te betalen voor een nieuwe auto?

Dreigende voedseltekorten 

Dezelfde analyse kan ook op andere sectoren worden toegepast. Oekraïne en Rusland zijn grote graanproducenten. Maar misschien nog wel belangrijker is dat er uit deze landen veel grondstoffen voor kunstmest vandaan komen.

Uit de AI-analyse van Amundi komt naar voren dat de kans op voedseltekorten drastisch is toegenomen. Dat zullen alle voedingsproducenten en consumenten te merken krijgen, maar arme landen hebben er meer last van dan rijke, ook omdat arme landen bovengemiddeld last hebben van natuurcatastrofes.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Assetallocatie