Ruim baan voor beleggen in treinen DWS, de vermogensbeheerpoot van Deutsche Bank, breekt een lans voor het beleggen in zoiets ouderwets als ... treinen. Net als Warren Buffett overigens. 25 oktober 2021 14:00 • Door IEXProfs Redactie Het spoor speelt een belangrijke rol in het CO2-vrij maken van de wereldeconomie. Vervuilende treinen moeten worden vervangen. DWS verwacht dat de leasemarkt voor rollend materieel de komende tien jaar hard groeit en heeft hierover een rapport geschreven. Groeimarkt Beleggers kunnen inspelen op het beleid van nationale overheden om het vrachtvervoer meer per spoor te laten plaatsvinden en de verwachting dat de markt van passagiersvervoer verder wordt geprivatiseerd. Volgens DWS gaan beleggers een cruciale rol spelen bij het overbruggen van de bestaande financieringskloof. Er is namelijk veel privaat geld nodig om de verouderende vloot van rollend materieel te vervangen en CO2-vrij te maken. Met investeringen kunnen ze ook de verwachte uitbreiding van capaciteit verwezenlijken. De wereldwijde treinmarkt Hoge toetredingsdrempels Investeren in rollend materieel kent voor beleggers wel vrij hoge toetredingsdrempels. Toch is er vanuit institutionele beleggers een groeiende belangstelling voor het investeren in leaseplatforms, zo weet DWS. "In het verleden hebben core-infrastructuurbeleggers zich gericht op gereguleerde leasediensten voor rollend materieel voor passagiersvervoer, gesteund door langetermijncontracten en indexering van kasstromen aan de inflatie. " Core plus-strategieën die zich richten op het verwerven van belangen in leaseplatforms voor goederenvervoertreinen en locomotieven mogen zich, mede als gevolg van de jacht naar vergroening, op meer aandacht verheugen, aldus de experts van DWS. Treinliefhebber Buffett DWS staat niet alleen in zijn positieve oordeel over de treinbusiness. Warren Buffett deed op het dieptepunt van de kredietcrisis in 2009 voor het beleggingsvehikel Berkshire Hathaway de grootste belegging ooit door de Amerikaanse spoorwegmaatschappij Burlington Northern Santa Fe te kopen. Buffett noemt deze treinbelegging een van de vier juwelen in de portefeuille. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.