IEXProfs Smart Index Gids De derde weg Beleggers kiezen massaal voor smart bèta. Maar hoe slim is deze hybride beleggingsaanpak? Indexbeleggen wint aan populariteit en binnen de wereld van indexbeleggen zijn het de slimme indices, de smartbètastrategieën, waarin beleggers, steeds liever beleggen. Het groeitempo van deze strategieën is met 40% bijna twee keer zo hoog als van de gehele ETF-markt. Tenminste, dat blijkt uit het laatste maandoverzicht van BlackRock, dat met iShares de grootste aanbieder is van ETF-producten wereldwijd. De smartbètamarkt voor ETF’s is vooral sinds 2012 hard gegroeid. Het totale belegde vermogen steeg van 11 miljard dollar aan het eind van 2012 naar 255 miljard dollar eind augustus. Lees verder... Beleggen in gevallen winnaars Om toekomstige rendementen te verhogen en risico's te verlagen worden de smartbètafondsen van Pimco gemanaged op basis van de fundamental index-aanpak van Research Affiliates, maar dan wel verder verfijnd. Lees meer... Smarter bEta? In de Schroders QEP-strategieën worden de rendementskansen van smart bèta verder verbeterd door extra diversificatie in combinatie met actieve, modelgedreven aandelenselectie en portfolioconstructie. Lees meer... Noch dom, noch slim? Volgens onderzoekers van Vanguard maakt het niet of je nou kiest voor gelijke weging of voor de spreekwoordelijke aap uit The Wall Street Journal, die aandelen selecteert door pijltjes te gooien, je komt altijd uit op een overweging van smallcaps. Domweg omdat er daar veel meer van zijn. Lees meer... Smart bEta rendeert Zijn de behaalde rendementen van smartbètafondsen echt zo goed als al die ingewikkelde theorieën voorspellen? We bekijken de vijf populairste Europese smartbètaproducten van dit jaar. Lees meer... Tien schaduwkanten van smart beta Beleggers investeren steeds meer in smartbètastrategieën. Het groeitempo van deze strategieën is volgens BlackRock bijna twee keer zo hoog als van de gehele ETF-markt. Maar er zijn ook negatieve kanten aan smart beta. Wij geven er tien. Lees meer... Containerbegrip In zekere zin zijn veel van de smartbètastrategieën kopieën van strategieën die managers van actief beheerde beleggingsfondsen al jaren toepassen. Verschil is dat bij smart bèta de beleggingsaanpak is geautomatiseerd. Dat plaatst smartbètafondsen tussen actief en passief beheerde fondsen in. Ook qua kosten. De afwezigheid van een actieve fondsmanager verlaagt de kosten van het fonds, maar de slimme beleggingsmethodiek maakt deze fondsen wel weer duurder dan traditionele indexfondsen. Om het nog wat ingewikkelder te maken, is smart bèta inmiddels verworden tot een containerbegrip. Termen als scientific bèta, alternative indexing, factor based indexing, advanced bèta, enhanced bèta en quantamental indexes vallen alle binnen het smartbètaspectrum. Ook wel logisch, want binnen smart bèta vallen tal van strategieën. Bovendien hebben de marketingstrategen van de verschillende beleggingshuizen ook een stem. Zij plakken graag een eigen uniek label op hun huisproducten. Shame index Onder druk van de Japanse regering Abe heeft de Japan Exchange Group en Nikkei Constituents in januari 2014 een alternatieve Nikkei-index samengesteld. Deze JPX-Nikkei 400 bestaat uit bedrijven die bewezen hebben winstgevend te zijn en het goed voor te hebben met hun aandeelhouders. De beurswaarde van een bedrijf is van ondergeschikt belang. Het eerste grote slachtoffer van deze smartbèta-aanpak was Sony. Verliesgevend in vier van de laatste vijf jaren werd het elektronicaconcern niet toegelaten tot deze elite-index. Dit jaar was het door een boekhoudschandaal getroffen Toshiba de klos. Vervelend voor de aandeelhouders van Toshiba, want Japans grootste pensioenfonds en ook de centrale bank van Japan kopen alleen Japanse aandelen die onderdeel zijn van de JPX-Nikkei 400. Vooralsnog valt de outperformance van de Nikkei 400 tegen. De gewone Nikkei 225 staat op een winst van 11,9% over de laatste twaalf maanden, terwijl de Nikkei 400 in diezelfde periode 11,6% won. Smart bèta? De term smart bèta is al aan het begin van het millennium bedacht door de consultants van Towers Watson. De interesse in deze beleggingsaanpak kwam echter pas echt op gang na de wereldwijde financiële crisis van 2008 toen beleggers zich, niet geheel toevallig, meer gingen richten op het verminderen van risico dan op het vermeerderen van rendement. De naam smart bèta suggereert dat er slim wordt omgegaan met risico. De beleggingsterm bèta is immers de maatstaf voor de volatiliteit van een effect of van een beleggingsportefeuille in vergelijking met de totale markt. De bèta van de markt is per definitie één. Een hogere bèta staat voor volatieler dan de markt, een bèta lager dan één voor minder. Onder smart bèta vallen eigenlijk alle indexbeleggingen waarbij de gekozen index niet is gebaseerd op een traditionele naar marktkapitalisatie gewogen index, maar stoelt op alternatieve maatstaven zoals bijvoorbeeld winstmarges, boekwaarde, volatiliteit, liquiditeit en dividend. Het uitgangspunt is om zo tot een betere risicorendementsverhouding te komen dan met een gewone domme index. Alternatieve indices Wat is er dan mis met een gewone index? In naar beurswaarde gewogen indices zijn de grote ondernemingen de baas. Immers, hoe groter de beurswaarde, hoe hoger de weging. Hierdoor krijgen beleggers automatisch meer overgewaardeerde aandelen in portefeuille. Wie een bestaande index koopt, koopt de winnaars van gisteren en niet per se de winnaars van morgen. Om dit te vermijden, werden alternatieve indices ontworpen, die alle binnen het smartbètaspectrum vallen. Dit zijn de meest gebruikte: Gelijkgewogen index Dit is meteen de eenvoudigste smartbèta-aanpak. Neem een gevestigde index zoals de S&P 500 en geef alle onderliggende aandelen, groot en klein, een identieke weging. Fundamenteel gewogen index Niet marktkapitalisatie maar fundamentele factoren zoals winstgevendheid en dividendbeleid bepalen welke aandelen wel en welke niet in de index komen. Factorindex Deze index wordt samengesteld op basis van een of meer van de fundamentele factoren zoals dividend, low volatility, momentum, waarde, kwaliteit en omvang van de onderneming. Elk van deze factoren geeft historisch gezien een beter rendement dan de markt.