Luxegoederen hebben geen last van coronacrisis De groeiende welvaart in China en enorme conjunctuurprogramma's prikkelen de vraag naar luxegoederen. 28 september 2021 09:00 • Door IEXProfs Redactie De coronacrisis heeft de grote producenten van luxegoederen geen kwaad gedaan. Dat blijkt uit interviews op Citywire met sectoranalisten. Een belangrijke rol volgens hen spelen de Chinese consumenten, die de vraag naar luxewaren domineren, ruim voor de VS en Europa. Ook de gigantische monetaire en overheidsimpulsen zijn gunstig. En tenslotte hebben veel consumenten hun uitgaven aan vakanties tijdelijk ingeruild voor luxe drankjes en modeaccessoires van bedrijven als Hermes, Kering, Essilor Luxotica en LVMH. Investeren in het merk Volgens fondsbeheerder Alistair Wittet van het Comgest Growth Europe fonds springen de echt grote merken er in positieve zin uit, omdat die over het algemeen hun investeringen op een hoog niveau hebben gehouden. Daar worden ze nu voor beloond. "Gedurende het eerste halfjaar van 2021 lag de verkoop van de grote luxemerken van Hermes en LVMH boven het niveau van 2019. Dat geldt niet voor de hele luxe-industrie." Tijdelijk? De vraag is of de hausse in luxewaren een tijdelijk fenomeen is. Wittet gelooft dat niet. Hij ziet de wereld steeds rijker worden, ook als de overheidsstimuleringen afnemen. In Europa komt de grootste vraag naar luxewaren uit Frankrijk, Italië, het VK en Rusland. Europese consumenten zijn goed voor 15%. Het belangrijkst zijn China en de VS. Die twee landen zijn samen goed voor 60% van de vraag. Chinese overheid Het feit dat de Chinese overheid momenteel probeert te zorgen voor een eerlijkere verdeling van de welvaart is volgens fondsbeheerder Swetha Ramachandran van GAM helemaal niet zo niet slecht voor producenten van luxegoederen. Het zorgt voor een grotere middenklasse en die geven volgens haar meer uit dan een select groepje exorbitant rijken. Ramachandran is naast mode-artikelen ook positief over hotels. Zij ziet de reizen naar chique bestemmingen langzaam terugkomen. Hilton draait dit jaar al heel aardig, concludeert zij. Verder blijft de consumptie van luxe-dranken en eten volgens haar op het zeer hoge niveau van tijdens de crisis. Denk aan dingen als champagne en cognac. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 25 jul De ene opkomende markt is duidelijk de andere niet Hoe verstandig is het om nu een positie te nemen in aandelen en obligaties in de opkomende markten? Schroders is tamelijk positief maar wijst ook op de enorme verschillen tussen de landen onderling. Vooral de valutacomponent is iets om scherp in de gaten te houden.
Assetallocatie 25 jul De kunst van het herbalanceren Herbalancering vermindert veelal de risico's, maar helpt het rendement meestal niet vooruit. Dus?
aandelen 24 jul Dapper JP Morgan AM zet zijn geld op Europese value-aandelen Herstel van de Europese economie, een lagere rente en een groot percentage value-bedrijven maken Europese aandelen voor JP Morgan AM favoriet. Dat geldt vooral voor de banken.
Assetallocatie 22 jul Grondstoffen horen desondanks in de portefeuille thuis Grondstoffen hebben de laatste 15 jaar een dramatisch trackrecord. Toch horen ze in de portefeuille thuis, want in tijden van hoge inflatie boeken ze uitstekende rendementen.
Assetallocatie 11 jul Wind in de zeilen voor opkomende markten Na een aantal jaren in de schaduw te hebben gestaan van de ontwikkelde markten staan de sterren nu weer gunstig voor de opkomende markten, iets dat bij beleggers niet onopgemerkt is gebleven, schrijft Yvo van der Pol van PGIM Investments.
Assetallocatie 08 jul No risk, no fun voor Fidelity Er is geen sprake van hoogtevrees bij Fidelity International. Integendeel, de wereldeconomie ontwikkelt zich zo goed dat de vermogensbeheerder adviseert meer risico te nemen in aandelen.