'Waterstof voor personenauto’s slaat helemaal nergens op' “Waterstof voor personenauto’s is absoluut een gelopen race", stelt autojournalist Werner Budding. Hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch gaat daar volledig in mee: “Waterstof voor personenauto’s slaat helemaal nergens op. 16 maart 2022 09:10 • Door Coen Grutters Beeld: Toyota "Waterstof voor personenauto’s is absoluut een gelopen race. Het wordt niks en het werd ook nooit wat", stelt autojournalist Werner Budding in een interview met IEX. Hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch, met wie ook gesproken werd, gaat daar volledig in mee: "Waterstof voor personenauto’s slaat helemaal nergens op." "Om waterstof te maken heb je drie keer zoveel elektriciteit nodig als dat je uiteindelijk tankt. De businesscase is gewoon niet goed", stelt Steinbuch, die als hoogleraar verbonden is aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij verdiept zich als wetenschapper onder andere in automotive engineering en legt daarbij de focus op duurzaam rijden. Omdat het geproduceerd moet worden, is waterstof dus geen energiebron. Men moet het meer zien als energie-opslag zoals een batterij dat ook is. Om die reden is de zware industrie volgens Steinbuch wel gebaat bij waterstof. Hiermee kan worden voldaan aan de seizoensgebonden vraag naar energie van bijvoorbeeld hoogovens en kunstmestfabrieken. Kunstmatige kerosine Batterijen zijn overigens niet overal de oplossing voor. "Voor intercontinentaal vliegverkeer zijn batterijen ongeschikt, maar ook waterstof is daarbij niet de oplossing, want dat is te volumineus." Voor deze sector zijn zogeheten solar fuels de oplossing. Op duurzame wijze wordt waterstof geproduceerd en CO2 uit de lucht gehaald om samen kerosine te maken waar vliegtuigen op kunnen vliegen. "Voor containerscheepvaart en langeafstandsvluchten is dit de oplossing. Voor wegtransport is een batterij-elektrische aandrijving de oplossing." Sceptisch Werner Budding, autojournalist en medeoprichter van het platform e-drivers.com, heeft al ruim dertien jaar ervaring als presentator van diverse autoprogramma’s. Hij is nog wat sceptisch over de elektrische aandrijving in de transportsector. "Het is vooralsnog niet ideaal. Vrachtauto’s moeten volgepropt worden met accu’s voor een beetje actieradius, het probleem is dat die accu’s enorm zwaar zijn", vertelt hij. "Het economisch model bij vrachtverkeer is zoveel mogelijk lading meenemen, maar dat wordt door die zware accu’s dus beperkt", gaat Budding verder. "Dan is de vrachtauto dus duur, komt-ie niet heel ver en kan je niet veel meenemen. Dat is dus nog niet echt een goed verdienmodel." Regelgeving en doorontwikkeling van de batterijen zouden in de toekomst een oplossing kunnen bieden voor dit probleem. Beleggen in waterstof Net als Budding is niet iedereen zo stellig als Steinbuch over de toekomst van waterstof. Zo investeert Shell niet alleen grote sommen geld in batterij-elektrisch rijden, maar ook in waterstoftechnologie. De energiegigant heeft waterstofopslagtanks geplaatst in het zonnige Californië en het vaak minder zonnige Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft Shell bij drie Nederlandse tankstations een waterstofvulpunt én gaat het een groene waterstof-fabriek bouwen in Rotterdam. “Verschillende bedrijven uit de energie- en transportsector hebben waterstofgerelateerde projecten lopen, maar die wegen in verhouding tot de rest van de bedrijfsactiviteiten onvoldoende zwaar door om van een ‘pure play’ investering te spreken”, schreef grondstoffenspecialist Koen Lauwers recent in zijn column ‘Beleggen in waterstof’. Het volledige interview met Steinbuch en Budding leest u hier. Daarin geven zij onder andere aan in welke automerken zij de meeste toekomst zien. Coen Grutters is redacteur van IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Opinie 08 mei Zeer grote kans kans dat alles over 10 jaar hoger staat Beursblogger Ben Carlson kijkt bij zijn beleggingen altijd in de achteruitkijkspiegel. Op basis daarvan kun je er met grote zekerheid vanuit gaan dat de beurs over 10 jaar hoger staat, net als huizenprijzen, het algemene prijsniveau en het bbp.
Assetallocatie 07 mei Optimix gaat keihard tegen de markt in Volgens Optimix zijn de overeenkomsten tussen de internethype van begin 2000 en de huidige hype zo groot, dat de vermogensbeheerder tegen de markt ingaat. Aandelen zijn verkocht en met de opbrengst zijn inflation linked obligaties gekocht, grondstoffenposities ingenomen en is een deel cash gehouden.
aandelen 02 mei Aandelen doen het op de lange termijn altijd beter Beursblogger Jonathan Clements geeft 5 goede redenen om op de lange termijn altijd te vertrouwen op de veerkracht van aandelen.
Assetallocatie 02 mei Ook zonder renteverlaging zijn aandelen de beste keuze Evan Brown, hoofd multi-asset bij UBS AM, blijft positief over aandelen, ook als de inflatie hardnekkig hoog blijft en de beloofde renteverlagingen van de Fed er dit jaar niet gaan komen. "Dat er minder rekening wordt gehouden met renteverlagingen heeft meer te maken met de sterke economische groei dan met de hardnekkig hoge inflatie."
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.