'Gestoord' tijdens mijn vakantie Tijdens zijn vakantie wordt Henk Slotboom overvallen door het nieuws dat VNU de consumententijdschriften zou willen verkopen. "VNU staat vermoedelijk op het punt een grote overname te doen op het gebied van de marketing information... 26 oktober 2000 11:21 • Door Henk Slotboom Net op het moment dat je denkt lekker een weekje op vakantie te kunnen gaan, kopt het Financieele Dagblad jongstleden zaterdag dat VNU wel eens de Consumer Magazines aktiviteiten zou kunnen gaan verkopen. Vanaf dat moment heeft mijn telefoon niet stil gestaan. Ik werd letterlijk en figuurlijk gestoord door en van al die mensen die mijn mening hierover wilden weten. Zo gestoord zelfs, dat ik even mijn principes aan de kant heb geschoven. Heel stiekem heb ik -om kwart over twaalf 's nachts- mijn goed verborgen laptop tevoorschijn gehaald en hoop iki maar dat het zachte getik mijn vrouw en kinderen niet wekt. Ik had hen immers beloofd dat ik er deze vakantie helemaal voor hen zou zijn.... Als de geruchten waar zouden zijn, dan zou VNU een kleine 24% van de geschatte jaaromzet van 2000 verkopen en een kleine 19% van de operationele winst van dit jaar. VNU's Consumer Information divisie is marktleider in Nederland, Belgie en sinds kort ook in bepaalde segmenten (bijv. damesbladen) in Tsjechië en in de algemene consumentenbladen in Hongarije. Met name die laatste twee landen bieden nog volop ruimte voor omzet- en winstgroei. In Nederland ligt het accent meer op het consolideren van de bestaande posities en Belgie zit een beetje tussen Nederland en de centraal Europese landen in. Daarnaast wordt er volop geinvesteerd in het internet, alhoewel deze activiteiten volledig los worden opgezet van de bestaande (papieren) produkten. Afhankelijk of VNU de internetactiviteiten zou meeverkopen of niet, zou een verkoop van de Consumer Information division vrij gemakkelijk tussen de 1,7 mrd euro en 2,1 mrd euro kunnen opbrengen. Maar is dit allemaal wel relevant? Waarvoor zou VNU immers dit geld nodig hebben? Naar mijn mening gaat VNU echt niet over tot de verkoop van een divisie als deze zonder dat er iets veel leukers tegenover staat. Het is eigenlijk een beetje naar analogie met de krantendivisie. Formeel werd deze divisie pas in de etalage gezet toen VNU erin slaagde Nielsen Media Research over te nemen. De verkoop van de kranten maakte toen deel uit van de financiering van deze acquisitie. Voor die tijd werd het al dan niet te koop zijn van de regionale kranten steeds pertinent ontkent. Een mogelijke verkoop van de Consumer Information divisie zou dan ook deel uitmaken van een veel grotere strategische move. Een tweede reden om dit te vermoeden is het feit dat VNU zich eenvoudigweg niet kan permitteren bijna 20% van haar operationele winst op te geven voor een flinke zak met cash en (veel bescheidener) rente-inkomsten. De Consumer Information divisie rendeert ruim meer dan 15%, hetgeen niet wordt gecompenseerd door de rente-inkomsten die -pak 'm beet- rond de 5 à 6% zullen liggen. Ergo: een verkoop sec zou verwaterend werken. Bovendien zit VNU niet verlegen om cash: de rentedekking is nog hoog genoeg en op de kapitaalmarkt is het geld vrij eenvoudig te verkrijgen. Een en ander werd recent nog eens geillustreerd door de aandelenemissie ter financiering van Miller Freedman Europe. Conclusie: ofwel VNU staat op het punt een grote overname te doen, danwel het hele verhaal berust op complete nonsens. Mocht het het eerste alternatief zijn, dan denk ik dat we het moeten zoeken op het gebied van de marketing information services. Naast VNU's traditionele aktiviteiten op dit gebied, heeft men in het afgelopen jaar enkele stevige stappen vooruit gezet met de acquisities van Nielsen Media Research en Nielsen NetRatings. De onderneming is zodoende een hele grote speler geworden in Noord Amerika maar mist nog 'body' in Europa en Azie. Veel multi-nationals willen namelijk dezelfde gegevens voor alle markten waarin zij aktief zijn. En dat vereist dat je overal aanwezig bent en dezelfde statistische modellen gebruikt. Een speler als AC Nielsen zou in dat verband een leuke aanvulling kunnen zijn. Er zijn natuurlijk nog meer spelers op dit gebied maar gelukkig ben ik op vakantie en heb ik die namen niet bij de hand. Duidelijk is wel dat elk van die namen vele (en dan bedoel ik meer dan vijf) miljarden zullen kosten; voorzover ze überhaupt te koop zijn..... Nogmaals, een overname op dit gebied zou goed passen binnen de strategie van VNU. En zelfs indien zo'n overname verwaterend zou zijn voor de winst, zou het best 'te verkopen' zijn aan de analisten en de beleggers. In dit kader zou het zelfs te verkopen zijn om de Consumer Information activiteiten te gelde te maken. Immers, VNU zou dan een cyclisch stuk van haar activiteiten afstoten voor een minder cyclische unit met (potentieel) hogere marges en een hogere groeivoet. Dit laatste moet worden bezien tegen de achtergrond dat momenteel minder dan 5% van de totale reclamebestedingen wordt uitgegeven aan marketing information (waar zit mijn doelgroep en hoe kan ik deze het beste bereiken?). Door de toenemede versnippering van het 'publiek' (steeds meer radio en televisiestations, andere vormen van vrije-tijdsbesteding en internet) is de consument steeds moeilijker te bereiken. Voor een producent van consumentenprodukten betekent dit ofwel steeds meer aan reklame uitgeven (en dus blijven schiten met hagel in de hoop maar iets te raken) of meer gericht gaan adverteren (gericht schieten) met behulp van marketing information. Dat dit laatste zal overheersen, ligt voor de hand. Ik geloof niet in een grote overname door VNU op het gebied van de telefoon directories. Ik denk dat het accent daar zal liggen op strategische 'add-ons'. Kleine ondernemingen missen vaak de kritische massa en de uitgeefexpertise van een partij als VNU, waardoor veel meer synergieen kunnen worden behaald dan met een grote overname. Dus kunnen we alweer een conclusie trekken: als VNU iets groots koopt, dan is het waarschijnlijk op het gebied van de marketing information. Maar misschien is het toch wel die tweede optie: het is een loos gerucht. Wat mij betreft fantastisch! Kan ik deze vakantie toch eens aan vrouw en kinderen denken! Mocht het allemaal toch de richting opgaan die ik hierboven omschreef, dan één verzoek aan Van den Bergh: Rob, wacht nog een week! Als family-man moet je me dit gunnen!!!! Henk Slotboom is hoofd media research van de Europese brokerage afdeling van Julius Baer. Slotboom schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Hij belegt niet in aandelen waar hij over schrijft. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op slotboom@iex.nl. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.