Nieuws

Sociale media zorgen voor rendement

Sociale traders presteren beter. Dat stelt de Financial Times naar aanleiding van een onderzoek van universiteit MIT.

Sociale traders presteren beter. Dat stelt de Financial Times naar aanleiding van een onderzoek van universiteit MIT naar beleggers en sociale media. De resultaten laten zien dat beleggers geen optimaal resultaat behalen als ze zijn geïsoleerd van sociale groepen. Continu in gesprek zijn helpt ook niet; traders die te diep zijn ingevoerd in een bepaalde groep (bijvoorbeeld gericht op goud, of Japan) staan ook niet bovenaan de lijst.

Het beste resultaat behalen beleggers die actief zijn in verschillende sociale groepen, en daardoor de beschikking hebben over informatie uit diverse netwerken. Net als in het echte leven heeft het nut je bij verschillende groepen zichtbaar te maken, maar is het niet goed je volledig op een groep te richten.

De komst van sociale media stelt onderzoekers in staat rendement te vergelijken met informatiestromen. De onderzoekers van MIT gebruikten handelsplatform eToro om het gedrag van traders te analyseren. De site is ruim een jaar geleden opgericht om in te spelen op de trend waarbij individuele beleggers de sociale media gebruiken om nieuws en tips te delen. Traders kunnen elkaar volgen, de stappen van andere beleggers monitoren, deze bespreken en indien gewenst kopiëren. 

Hoog rendement
Mensen kunnen dus hun strategie bouwen op wat er in de markt wordt gezegd, of door het nabootsen van een succesvolle collega. Klassieke beleggingstheorie suggereert dat het beste resultaat wordt behaald wanneer mensen gebruikmaken van informatie die niet voor iedereen toegankelijk is. Toch maken inmiddels 2,7 miljoen mensen gebruik van het platform en voeren ze samen meer dan 40 miljoen transacties uit.

Het onderzoek wijst uit dat sociale traders – die informatie van verschillende groepen ontvingen en diverse beleggingsgoeroes kopieerden – gemiddeld een 10% hoger rendement behaalden dan ‘normale’ traders. De onderzoekers voeren nog een aantal analyses uit, maar het patroon is duidelijk: het onderhouden van verschillende sociale banden en informatie uitwisselen met diverse groepen zorgt voor een hoger rendement.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

    Online magazine duurzaam beleggen