Nieuws

De zelfrijdende auto gaat de wereld veranderen

Technologieanalist Allan Clarke van Aegon AM ziet de zelfrijdende auto snel naderbij komen. Het is een ontwikkeling met grote gevolgen.

Technologieanalist Allan Clarke van Aegon Asset Management zit zelf graag achter het stuur van zijn auto, vooral op vakantie. Maar voor volgende generaties is dat niet zo vanzelfsprekend.

Er zijn nog een paar hindernissen te nemen totdat auto's volledig autonoom kunnen rijden, maar technisch is er al veel mogelijk. Clarke denkt dat het een kwestie van tijd is voor de laatste juridische en technische hordes uit de weg zijn geruimd.

Voor de auto, de economie en de maatschappij heeft deze ontwikkeling grote gevolgen. Clarke heeft er een aantal op een rij gezet.

1. Andere binnenkant

Als het niet langer nodig is dat er constant iemand achter het stuur zit met de ogen op de weg dan hoeft er ook niet meer te worden vastgehouden aan de klassieke indeling van een auto met een bestuurder, bijrijder en passagiers op de achterbank. 

Zolang de veiligheid het toestaat, zouden bijvoorbeeld stoelen draaiend kunnen worden gemaakt, zodat mensen beter met elkaar kunnen praten. Logisch zou ook zijn dat de auto meer kantoorfuncties krijgt, of als slaapkamer dient tijdens lange ritten.

2. Minder auto's

Zeker voor mensen die niet zo vaak rijden, neemt de noodzaak van het hebben van een auto af. Auto’s delen is veel efficiënter en goedkoper.

Als dat inderdaad zo is, heeft dat op zijn beurt weer grote gevolgen voor de stad. Er komt meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen.

3. Slimme navigatie

De navigatiesystemen zijn nu al fantastisch, maar het kan altijd beter met nog meer informatie over alternatieve routes die beter bij de persoonlijke voorkeuren passen. Even praten met de auto en hij omzeilt hobbelige wegen of gaat langs de supermarkt.  

4. Dienstverleners domineren

De kans is groot dat er nieuwe spelers opstaan die de markt gaan domineren. Het gaat daarbij niet alleen om autoproducenten. Het is best mogelijk dat dienstverleners belangrijker worden dan automerken.

Dienstverleners kunnen waarschijnlijk beter inspelen op de wensen van de klant. Is de zelfrijdende auto nodig voor een doodnormaal ritje naar kantoor, of staat er een vakantie gepland, of een chique bruiloft?

5. Groot verlies banen

Iedereen die nu zijn geld verdient als chauffeur van een auto, bus of vrachtwagen loopt het risico zijn baan te verliezen, of er in salaris op achteruit te gaan. De computer neemt hun werk op den duur over. Dat geldt overigens ook voor schepen en vliegtuigen.

Dat zal een schok opleveren voor de arbeidsmarkt, die nu nog kampt met grote tekorten. Daar komen echter ongetwijfeld wel weer andere banen voor in de plaats.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Assetallocatie