Nieuws
Adviseurs onvoldoende voorbereid op duurzame regels binnen MiFID II
In MiFID zijn de Europese regels vastgelegd voor de beleggingsindustrie. Volgend jaar komen er nieuwe regels aan voor ESG-beleggingen. Financieel adviseurs zijn daar volgens Nordea AM nog onvoldoende op voorbereid.
De tijd tikt. Er is nog ruim een half jaar te gaan tot er op 2 augustus 2022 nieuwe Europese regels van toepassing worden voor financieel adviseurs en hun verstand van duurzame en sociale beleggingen. Veel zijn nog onvoldoende voorbereid op deze aanvullende MiFID II-wetgeving.
Dat concludeert de Scandinavische vermogensbeheerder Nordea AM op basis van een onderzoek onder Duitse, Franse, Italiaanse, Spaanse en Zwitserse klanten.
De S is in opkomst
Nordea AM vroeg in totaal 1200 klanten naar hun mening. Andere conclusies uit hun 2021 ESG Survey zijn onder andere dat:
- Bij vrijwel alle klanten de aandacht groeit voor ESG. Het gaat voorlopig vooral nog om de E van milieu. Het sociale element is minder op de radar van beleggers, maar dat verandert wel langzaam. Vooral jongeren geven inmiddels aan dat ze sociale verantwoordelijkheid net zo belangrijk vinden als milieuvriendelijkheid. Dat heeft ook te maken met de coronapandemie die ervoor gezorgd heeft dat thema’s als betaalbare huisvesting en onderwijs en gezondheidszorg voor allen, hoger op de agenda staan.
- 69% van de klanten zien het milieu en andere duurzaamheidsfactoren als risico voor de toekomst. Maar niet iedereen handelt daar naar. Vooral jongeren houden er bij hun beleggingen minder rekening mee, ondanks het feit dat ze er wel van overtuigd zijn dat beleggingen impact kunnen hebben op de wereld.
- Een overgrote meerderheid is tevreden over hun ESG-beleggingen. Dat geldt extra voor klanten die de laatste twaalf maanden geld hebben ingelegd.
- De verwachtingen voor de toekomst zijn hooggespannen. Uit de Nordea-enquête blijkt dat 55% van de ondervraagden denkt dat klimaatverandering de beste investeringsmogelijkheden zullen opleveren, nog voor technologische innovatie (45%) en groene infrastructuur (41%) - er waren meerdere antwoorden mogelijk.
Werk aan de winkel
Terug naar de financieel adviseurs….
Voor de gemiddelde belegger is het lastig om zelf aandelen te selecteren die voldoen aan ESG-criteria. Er wordt daarom vaak teruggegrepen op adviseurs en ESG-fondsen. Vooral bij de adviseurs is er nog een hoop werk te verrichten, blijkt uit het Nordea-onderzoek.
Aan de behoefte ligt het niet. In de enquête geeft een grote meerderheid aan dat financieel adviseurs hun belangrijkste bron van informatie zijn, ver voor de overheid, media, vrienden en familie.
Maar doen de adviseurs daar ook genoeg mee? Nee, in de praktijk blijkt dat adviseurs zelden zelf met informatie komen richting de klant. 62% zegt nog nooit directe informatie te hebben ontvangen.
Bij jongeren is de balans iets beter dan bij ouderen. En dat terwijl veel beleggers juist zeggen dat een gebrek aan informatie de belangrijkste oorzaak is waarom ze niet meer ESG-fondsen kopen.
Augustus 2022
Het lijkt dus een schot voor open doel. De behoefte aan ESG-informatie is er en de fondsen ook. Maar volgens Nordea moeten de adviseurs dan wel hun kennis bijschaven, want dat is wat er in 2022 aan zit te komen: nieuwe regulering over de kennis en integriteit van adviseurs als het gaat om ESG-beleggen.
Volgens Nordea moet een financieel adviseur voor een goed ESG-advies de volgende dingen in nacht nemen:
- Als er een ding is waar beleggers behoefte aan hebben dan is het eenvoud en transparantie. Dat kan bijvoorbeeld door te komen met praktijkvoorbeelden.
- Veel klanten zullen dat herkennen uit hun eigen werk, iemand die niet zo goed weet hoe iets werkt, kan het ook niet simpel uitleggen. Nordea adviseert financieel adviseurs dan ook hun ESG-kennis bij te spijkeren.
- Beleggers willen betrouwbare informatie hebben over zowel het financiële rendement van hun beleggingen als de impact die ze hebben op de samenleving.
- Beleggers hebben behoefte aan een brede keus. De een wil een ESG-product dat vooral een veilig pensioen oplevert, de ander wil vooral een belegging met een maatschappelijke impact. Sommige beleggers geven de voorkeur aan het klimaat en duurzaamheid, andere aan mensenrechten, ontwikkelingslanden of achtergestelde groeperingen. Adviseurs hebben al deze kennis nodig om te voldoen aan de nieuwe Europese MiFID-regels.