Hoge inflatie hoeft geen pijn te doen Hoe risicovol is hoge inflatie voor uw beleggingsportefeuille? Voor het antwoord op deze vraag legde Fidelity International de Amerikaanse inflatiecijfers en beleggingsrendementen van de afgelopen 100 jaar naast elkaar. Capital Group selecteerde alvast de sectoren met het sterkste prijszettingsvermogen waarmee aandelenrisico's kunnen worden beperkt. 11 november 2021 08:00 • Door Rob Stallinga Wat blijkt? Aandelen en obligaties doen het altijd goed bij een dalende inflatie. Stijgende inflatie pakt voor obligaties minder goed uit. Uitzondering is de geweldige prestatie van aandelen als de inflatie laag is en stijgt. Reden van deze outperfomance is dat het inflatieregime dan duidt op de beginfase van een economische opleving. Voor bedrijven is dat altijd gunstig, dus voor aandelen ook. Klik op de afbeelding voor een grote versie Huidige situatie Maar wat te denken van de inflatiesituatie van meer dan 3% in veel grote economieën, waaronder de VS? De geschiedenis vertelt dat beleggers dan middelmatige reële rendementen van aandelen en obligaties kunnen verwachten. Belangrijker is echter hoe de inflatie zich verder ontwikkelt. Beleggers met een 60-40-portefeuille behaalden een gemiddeld reëel rendement van 3,6% per toen de inflatie hoog en dalende was, maar verloren gemiddeld 4,2% per jaar toen de inflatie hoog en stijgende was. Dit keer is het anders De geschiedenis is uiteraard geen perfecte gids voor de toekomst en er is volgens Fidelity International één specifieke reden om te denken dat het deze keer anders zou kunnen zijn. De reële obligatierendementen staan namelijk sterk onder druk. Aandelenrendementen zijn over het algemeen beter wanneer de reële rendementen laag zijn, ongeacht het inflatieregime. De enige uitzondering is wanneer de inflatie hoog is en toeneemt, waardoor beslissingen van centrale banken over het geven van prioriteit aan prijsstabiliteit of groei des te belangrijker worden. Ofwel, monetaire verkrapping is dan aan de orde en dat is iets waar de financiële markten beducht voor zijn. Prijszettingsvermogen in de strijd tegen inflatie Mocht inflatie bedrijven pijn gaan doen, dan kan volgens Capital Group een actieve selectie van bedrijven met een sterk prijszettingsvermogen de aandelenrisico's beperken, aldus portfoliomanager Diana Wagner van Capital Group in de publicatie Pricing power can help companies fight inflation. "Deze bedrijven kunnen gestegen kosten doorberekenen aan hun klanten, en zo hun winstmarges beschermen." Wagner noemt vier sectoren waar dergelijke bedrijven te vinden zijn. Te weten: 1. Gezondheidszorg"In de afgelopen 20 jaar zijn de kosten in de VS voor gezondheidszorg ongeveer 2,5 keer zo snel gestegen als de Amerikaanse inflatie, zoals gemeten door het PCE-inflatiecijfer dat door de Amerikaanse centrale bank wordt gevolgd." Klik op de afbeelding voor een grote versie 2. Halfgeleiders"Het klassieke verhaal van een stijgende vraag en een beperkt aanbod. Door de consolidatie in de halfgeleiderindustrie zijn een paar dominante spelers overgebleven met prijszettingsvermogen in gespecialiseerde gebieden van de markt." Klik op de afbeelding voor een grote versie 3. Dranken"Het vermogen om prijzen te verhogen zonder ernstige repercussies verschilt niet alleen van sector tot sector, maar ook binnen sectoren. In de voedings- en drankenindustrie kunnen drankenproducenten hogere kosten bijvoorbeeld beter doorberekenen aan de consument dan veel voedingsbedrijven. Dat komt omdat de drankenindustrie wordt gedomineerd door een paar spelers met een sterke merkbekendheid." 4. Videogames"Een uitstekend voorbeeld in deze sector zijn de inkomsten uit gratis spelletjes zoals Apex Legends van Electronic Arts en Fortnite van Epic Games. Free-to-play games genereren inkomsten via advertenties, waarvan de prijs kan worden verhoogd als de kosten stijgen, en via in-game aankopen. Spelers betalen voor virtuele kleding, wapens en andere benodigdheden voor hun spelfiguren.De makers van deze spelletjes kunnen de prijs daarvoor naar eigen goeddunken vastleggen." Klik op de afbeelding voor een grote versie Rob Stallinga is financieel journalist. De informatie in zijn artikelen is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 25 jul De ene opkomende markt is duidelijk de andere niet Hoe verstandig is het om nu een positie te nemen in aandelen en obligaties in de opkomende markten? Schroders is tamelijk positief maar wijst ook op de enorme verschillen tussen de landen onderling. Vooral de valutacomponent is iets om scherp in de gaten te houden.
Assetallocatie 25 jul De kunst van het herbalanceren Herbalancering vermindert veelal de risico's, maar helpt het rendement meestal niet vooruit. Dus?
aandelen 24 jul Dapper JP Morgan AM zet zijn geld op Europese value-aandelen Herstel van de Europese economie, een lagere rente en een groot percentage value-bedrijven maken Europese aandelen voor JP Morgan AM favoriet. Dat geldt vooral voor de banken.
Assetallocatie 22 jul Grondstoffen horen desondanks in de portefeuille thuis Grondstoffen hebben de laatste 15 jaar een dramatisch trackrecord. Toch horen ze in de portefeuille thuis, want in tijden van hoge inflatie boeken ze uitstekende rendementen.
Assetallocatie 11 jul Wind in de zeilen voor opkomende markten Na een aantal jaren in de schaduw te hebben gestaan van de ontwikkelde markten staan de sterren nu weer gunstig voor de opkomende markten, iets dat bij beleggers niet onopgemerkt is gebleven, schrijft Yvo van der Pol van PGIM Investments.
Assetallocatie 08 jul No risk, no fun voor Fidelity Er is geen sprake van hoogtevrees bij Fidelity International. Integendeel, de wereldeconomie ontwikkelt zich zo goed dat de vermogensbeheerder adviseert meer risico te nemen in aandelen.